کد خبر: 938145
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
چالش اصلی مدیریت شهری در مطالبه؛
برنامه مطالبه سیمای سهند، با حضور دو عضو شورای اسلامی شهر تبریز، به بررسی چالش‌های فراگیر مدیریت شهری تبریز پرداخت.

فرج قلی‌زاده و شهرام دبیری، با حضور در پخش زنده مطالبه، به سوالات و چالش‌های مطرح‌شده از سوی روح‌الله رشیدی، مجری و کارشناس برنامه، پاسخ دادند.

شهرداری با سیاق ۴۰ سال پیش اداره می‌شود

کارشناس برنامه، به عنوان سوال نخست، از دو عضو شورا خواست، چالش اصلی شهر را بیان کنند.

دبیری، کمبود درآمدهای پایدار را مهم‌ترین چالش شهر خواند و گفت: در سال‌های دهه شصت، 70درصد درآمدهای شهرداری، پایدار بود، این میزان در اثر عوامل مختلف از جمله رکود مسکن، امروز به  20 درصد رسیده است.

 قلی‌زاده، مهم‌ترین چالش شهر را نحوه مدیریت شهر خواند و افزود: بدنه شهرداری بسیار متورم شده است؛ همین امر باعث شده شهرداری در مواردی دخالت کند که نه صلاحیت فنی‌اش را دارد و نه ماموریتی برای ورود به آن موضوع دارد. با ساختاری مواجهیم که به شدت معیوب شده و عملاً قابل‌ مهار نیست.

دولت و نخبگان شهرداری‌ را رها کرده‌اند

قلی‌زاده با بیان اینکه شهرداری‌های کشورمان عملاً با سیاق 40 سال پیش اداره می‌شوند، خاطرنشان کرد: دولت و نخبگان، نهاد شهرداری را مثل یک کودک سر راهی به امان خدا رها کرده‌اند و این کودک، طبیعتاً با رفتارهای خود مشکلات زیادی را متوجه مردم، شهر و جامعه می‌کند.

پس از این سخنان، دبیری، اولویت‌دار بودن مشکل نیروی انسانی را رد کرد و مدعی شد که تورم نیروی انسانی در شهرداری، توانسته بخشی از معضل بیکاری جامعه را پوشش دهد.

دبیری همچنین مدعی شد که شمار کمی از نیروهای انسانی با وساطت اعضای شورا جذب شهرداری شده‌اند.

قلی‌زاده در مقابل این اظهارات، وظایف قانونی شهرداری را یادآور شد و تصریح کرد: شهرداری، یک نهاد خدماتی است نه اداره کار یا نهاد حمایتی و کارآفرین. مردم را به صُلابه می‌کشیم و پول می‌گیریم اما این پول را به جای هزینه‌کردن برای امور مهم شهر، صرف 64 میلیارد تومان حقوق ماهانه کارکنان می‌کنیم.

کارگرانی که جزو آمار شهرداری نیستند!

دبیری به تفاوت وضعیت استخدامی کارگران و کارمندان اشاره کرد و یادآور شد: نباید تعداد کارکنان شهرداری را 13 هزار نفر ببینیم، چرا که کارمندان شهرداری، فرق دارند با کارگرانی که از طریق شرکت‌های واسطه، خدمات حجمی برعهده دارند.

قلی‌زاده نیز که کماکان بر آمار «15هزار نفر» پافشاری می‌کرد و بیان داشت: اگر خدمات برون‌سپاری را در نظر بگیریم، آمار واقعی شهرداری بسیار بیشتر از آماری است که آقای دبیری عنوان می‌کند.

مجری برنامه  به فاصله آماری دو عضو شورا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این اختلاف، اتفاق کوچکی نیست. وقتی دو عضو شورا که یکی پیشکسوت شوراست و دیگری هم سابقه مدیریت دارد، بر سر چنین شاخصی توافق ندارند، چطور می‌توان به برنامه‌ریزی‌های اولیه دست یافت؟

دبیری در پاسخ، مشکلاتی مانند حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، ترافیک و آلودگی هوا را برشمرد و عنوان کرد: نیروی انسانی، مشکل اصلی شهر نیست و بهتر است این موضوع را ادامه ندهیم!

ادامه بحث، با موضوع لوایح هبه و تخفیف پیگیری شد.

67 درصد قوانین شورای قبل، لوایح هبه بوده‌ است

دبیری با اشاره به اینکه بودجه سالانه شهرداری، حدود 2 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: کل مبالغ هبه، حتی اگر پس از تصویب، به طور کامل محقق شود، به 10 میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

وی، اعطای هبه را در برخی موارد، امری اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد و تور دوچرخه‌سواری آذربایجان را نمونه‌ای از ضرورت‌های اعطای هبه خواند.

قلی‌زاده، قوانین هبه را یکی از انحرافات شورا خواند و یادآور شد: 67 درصد قوانین شورای چهارم، مربوط به لوایح هبه بوده‌ است، اما این آمار در شورای فعلی به حداقل ممکن رسیده است.

وی اضافه کرد: البته همین میزان نیز قابل رسیدگی و بررسی است، چرا که وضعیت شهرداری به گونه‌ای نیست که بذل‌ و بخشش کند.

قلی‌زاده، از سوءاستفاده‌ برخی نهادها از شهرداری پرده برداشت و اذعان داشت: برخی دستگاه‌های اجرایی، وقتی می‌بینند جذب بودجه از تهران برایشان دشوار و زمان‌بر است، ترجیح می‌دهند از درآمدهای شهرداری که دم دست است، بهره ببرند.

مطالبه در ادامه، وارد بحث ورزش قهرمانی در شهرداری شد.

عجیب اما واقعی، فوتبال ساحلی در تبریز!

دبیری با اشاره به اینکه وظیفه اصلی شهرداری، حمایت از ورزش همگانی است، تاکید کرد: شهرداری می‌تواند برای تربیت استعدادهای بومی به صورت محدود، وارد ورزش حرفه‌ای شود.

قلی‌زاده، ورود شهرداری به ورزش قهرمانی را نشان‌دهنده متورم‌شدن بدنه شهرداری خواند و گفت: شهرداری، قانوناً صلاحیت ورود به ورزش قهرمانی را ندارد و ماده 55 قانون شهرداری‌ها، فقط اجازه داده که شهرداری در حوزه ورزش همگانی، صرفاً بسترسازی کند نه تصدی‌گری.

وی با اشاره به فعالیت 23 تیم حرفه‌ای در شهرداری ابراز کرد:  تنها در رشته فوتبال در چهار سال گذشته بیش از 80 میلیارد تومان هزینه شده‌است که عجیب‌ترین بخش آن فوتبال ساحلی است که طبیعتاً ارتباطی به فرهنگ، اقلیم و پیشینه ورزشی شهر تبریز ندارد.

این عضو شورا متذکر شد: با چنین ارقامی می‌شد ده‌ها میدان فوتبال در محلات شهر ساخت تا علاوه بر کارکرد تفریحی و ورزشی، نقش موثر در اسکان مواقع بحران داشته باشند.

وقتی شهردار منطقه «آدمِ» یکی از اعضای شوراست!

رشیدی در بخش پایانی برنامه به دخالت شورا در امور اجرایی پرداخت و تصریح کرد: این موضوع هم نسبت به اشخاص بدبینی ایجاد می‌کند و هم باعث دلسردی مردم می‌شود حتی برخی از مردم ممکن است نسبت به شورا ناامید شوند و با خود بگویند ای کاش شهرداری در همان روال سابق زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کرد.

وی خطاب به دو عضو شورا گفت: خداوکیلی دخالت شورا در عزل‌ و نصب‌ها چقدر واقعیت دارد و اینکه گفته می‌شود شهردار منطقه ایکس «آدمِ» فلان عضو شوراست، چقدر صحت دارد؟

دو عضو شورا، باوجود تاکیدات و توضیحات کارشناس برنامه، ترجیح دادند محتاط و کوتاه پاسخ دهند.

دبیری در پاسخ گفت: شاید این موضوع در حد مشورت باشد!

قلی‌زاده هم با اشاره به اینکه مستندی در این خصوص ندارد، ادامه داد: اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، دقیقاً «فساد» است و از شورایی که سهم می‌گیرد، نمی‌توان انتظار نظارت داشت.

در پایان برنامه، نتیجه سوال پیامکیِ «به نظر شما تصمیمات شورا و شهرداری چقدر کارشناسانه است؟» منتشر شد که 83درصد مخاطبان پاسخ «کم» به آن داده بودند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر