کد خبر: 938107
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی مطرح کرد
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: طبق اندیشه‌های مقام معظم رهبری مهم‌ترین ویژگی وحدت حوزه و دانشگاه در"وحدت هدف" تعریف شده است که منجر به تشکیل یک تمدن اسلامی می‌شود که متکی به شرق و غرب نبوده و معنویت، پیشرفت، حقوق انسانی و اسلامی در داخل آن گنجانده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خدیوی  در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز اظهار کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از جمله مباحث مهمی در جامعه بوده که در این خصوص ۲۷ آذرماه به خاطر شهادت شهید مفتح نامگذاری شده است. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی افزود: سال ۱۳۵۸ از جمله سال‌هایی است که دو شهید مفتح و مطهری به دست گروه فرقان به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه شهید مفتح و مطهری از جمله شهدایی هستند که توانستند در خدمت نظام جمهوری اسلامی بوده و برای این انقلاب حرکت کنند، گفت: اندیشه‌های این دو شهید هم در حوزه و هم در دانشگاه طرفدار داشت، از این‌رو مخالفان و بدخواهان این شهدا تحمل این میزان رغبت مردم به آنها را نداشتند. 

خدیوی با تاکید به اینکه شعار وحدت حوزه و دانشگاه مهم‌ترین شعار انقلاب است، تصریح کرد: نهاد جدیدی از ۱۵۰ سال گذشته وارد ایران شد که ابتدای آن از دارالفنون آغاز شد و تا تاسیس دانشگاه ادامه داشت به طوریکه دانشگاه و حوزه در همه مباحث به صورت یکسان وارد شدند و هر دو به دنبال ترسیم تمدن جدید بودند و در ۱۰۰ سال اخیر حوزه و دانشگاه در تقابل یکدیگر بوده و اصلاً نگاه مثبت به یکدیگر نداشتند. 

وی ادامه داد: تبریز از جمله شهرهایی بود که تقابل حوزه و دانشگاه در آن جدی بود و عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق مدارس جدید بودند. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی قشر حوزه و دانشگاه به مشکلات جدی کشور تبدیل شده بود ولی بعد از انقلاب اندیشه‌های هر دو قشر نزدیک هم شد چراکه بعدها موجه شدند به هم نیاز دارند.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ابراز کرد: انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که شعار وحدت حوزه و دانشگاه را متولد کردند. 

وی اضافه کرد: طبق اندیشه‌های مقام معظم رهبری مهم‌ترین ویژگی وحدت حوزه و دانشگاه در "وحدت هدف" تعریف شده است که منجر به تشکیل یک تمدن اسلامی می‌شود که متکی به شرق و غرب نبوده و معنویت، پیشرفت، حقوق انسانی و اسلامی در داخل آن گنجانده شده است. 

خدیوی خاطرنشان کرد: در دو قشر حوزه و دانشگاه قابلیت ساخت تمدن وجود دارد ولی دانشگاه غربی تمدن غربی می‌سازد.

وی تاکید کرد: اگر هدف حوزه و دانشگاه تولید تمدن اسلامی است، باید الزامات آن را رعایت و نواقص خود را برطرف سازند. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان تصریح کرد: چگونه می‌توان به مسائل شرعی وارد شد ولی در مسائل اجتماعی حوزه هیچ ورودی نداشته باشد. 

وی بیان کرد: چطور می‌شود که حکم غذای مانده در بین دندان‌ها در ماه رمضان وجود دارد ولی برای احکام اجتماعی، بانکی و نظام بانکی هیچ عملی نشود. 

خدیوی اذعان داشت: حوزه و دانشگاه باید به کمک یکدیگر مسائل اجتماعی را برطرف کنند، چراکه این ضرورت‌های وحدت و دانشگاه است. 

وی با بیان اینکه نگرش مثبت به وحدت حوزه و دانشگاه موضوعات سال ۵۷ بود، تصریح کرد: الان مسئله ساخت جامعه اسلامی است و باید دولت و جامعه اسلامی را ساخت و اگر نمی‌توان این را ایجاد کرد به خاطر این است که هنوز وحدت حوزه و دانشگاه به خوبی تحقق نیافته است. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گفت: طرح مسائل فردی و ترجمه علم غربی اشتباه دو قشر حوزه و دانشگاه است به طوریکه وقتی وارد دانشگاه می‌شویم، دین در یک گروه بحث می‌شود در حالی که باید علم در چارچوب دین تولید شود ولی متاسفانه برعکس است. 

وی افزود: البته کارهای بزرگی در بخش وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده و افراد زیادی برای تحقق آن خون و دل خورده‌اند به طوریکه مرکز پژوهشگاه وحدت حوزه و دانشگاه در این راستا تشکیل یافته است. 

خدیوی توضیح داد: عرصه دانشگاه از جمله عرصه‌های خوبی برای انجام کارهای فرهنگی و پژوهشی است به طوریکه برخی از اساتید دانشگاه در پایان‌نامه حوزوی و برعکس وارد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اولین جرقه انقلاب فرهنگی در تبریز و استان آذربایجان‌شرقی زده شد به طوریکه در دانشگاه تبریز نیز کارهای بزرگی نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه انجام می‌گیرد. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اضافه کرد: دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه به صورت دائمی در دانشگاه تبریز ایجاد شد تا به این طریق تعدادی از اساتید و متفکران دانشگاه و حوزه با یکدیگر تعامل داشته و نسبت به مسائل جامعه بیاندیشند. 

وی بیان کرد: نشست علمی و همایش علمی با حضور حوزویان و دانشگاهیان در ۲۷ آذرماه سال‌جاری برگزار خواهد شد. 

خدیوی اضافه کرد: وحدت حوزه و دانشگاه نسبی بوده و صفر و صدی ندارد بلکه این شعار در طول زمان به طرف کامل شدن حرکت خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای تشکیل جامعه و تمدن اسلامی تحقق شعار وحدت حوزه و دانشگاه است، یادآور شد: یکی از ایرادهای وارد به نظام دانشگاهی و حوزوی این است که نسبت به مسائل اجتماعی غافل هستند به طوریکه در نظام محیط زیست، فرهنگی، رسانه و ارتباطات جامعه و بانکداری مشکلاتی هست. 

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان توضیح داد: البته در کنار حوزه و دانشگاه باید حمایت مردمی برای تحقق این وحدت نیز باشد زیرا نسبت به تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مردم، خیران و غیره باید کمک کنند تا بالندگی شکل گیرد. 

وی افزود: از طریق حمایت مردمی است که امید در حوزه و دانشگاه ایجاد می‌شود به طوریکه حوزه هیچ وقت دولتی نبوده و همیشه مردمی است و برای حفظ آن تلاش خواهد کرد. 

خدیوی خاطرنشان کرد: شهدای هسته‌ای از جمله افرادی بودند که ایمان، علم، دانش و معنویت را در خود ایجاد کرده بودند و رشد کشور را با علم و ایمان در کنار یکدیگر ایجاد کردند. 

وی با تاکید به وجود جریان تحجر و روشنفکری غرب‌زده مبنی بر مخالفت با وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در حال حاضر نیز هر دو جریان برای مخالفت با انقلاب اسلامی هم‌راستا می‌شوند به طوریکه امام راحل در وصیت خود از آنها ناله کرده است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر