کد خبر: 938068
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
یادداشت سردبیر
غلامرضا صادقيان
شخص رئیس‌جمهور و بیشتر اعضای هیئت دولت این روز‌ها حالت دفاعی به خود گرفته‌اند، دفاع از برجام، دفاع از دلار رانت‌آور ۴۲۰۰ تومانی، دفاع از پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (گوام)، دفاع از وعده‌های پرشمار و در مجموع دفاع از وضع موجود. در یک مورد به رغم دفاع افرادی از کابینه، شخص رئیس‌جمهور ناگهان آب و هوا عوض کرد و موضع متفاوتی گرفت: «پیوستن به توافق پاریس برای کاستن از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای.»
همین دولت و رئیس آن تا چندی پیش درباره همه این موضوعات حالت تهاجمی داشتند، با این حال پس از ناکامی‌های پی در پی و گرفتن حالت تدافعی، با کمترین سرزنش منتقدان روبه رو شدند، زیرا برخلاف رویه اصلاح‌طلبان در ایران که در نقد طرف مخالف، ملاحظات ملی ندارند و ملاحظه سوءاستفاده دشمن خارجی را نمی‌کنند، منتقدان آن‌ها اتفاقاً اول از همه، شرایط کلی میهن اسلامی و نفع و ضرر دشمن خارجی را در نظر می‌گیرند و به همین خاطر در بسیاری از موارد دهان‌شان بسته می‌شود و ترجیح می‌دهند ساکت بمانند تا مبادا از نقد وضع موجود، نفعی هم به دشمن برسد. در چنین شرایطی کمترین انتظار از دولت و طرفداران دولت، خرج کردن مقداری حیا در مواجهه با منتقدان دلسوز داخلی است، نوعی از همان حیا و رواداری که معمولاً با دشمن خارجی روا داشته می‌شود!
در موضوع برجام، آقای ظریف در سخنی عجیب این حرف چندین ساله منتقدان را که «امریکا و غرب، مرکز جهان نیستند» مصادره کرده و به عنوان دیدگاه خویش، آن را بر سر منتقدان داخلی می‌کوبد و می‌گوید: «ما نباید همه فکر خود را معطوف به امریکا کنیم. بزرگ‌ترین مخالفان مذاکره با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند (!) جا‌هایی که داد ضدیت با امریکا سر می‌دهند، باور ندارند امریکا را هم می‌توان شکست داد.» قطعاً کذب این ادعا روشن‌تر از آن است که نیازی به تبیین داشته باشد، اما اینکه چرا و چگونه چنین رسمی متداول می‌شود که با سخنان منتقدان، خود منتقدان را بکوبیم، نیاز به تحلیل سیاسی و البته روانشناسانه دارد. نکته آنجاست که جناب وزیر خارجه هنوز در رفتار خود مقابل غرب، آنان را مرکز جهان فرض می‌کند. درست همان روز‌هایی که آقای ظریف در ساختمان وزارت خارجه، آنچنان شتابان و خندان به استقبال وزیر خارجه انگلیس رفت که مورد سرزنش افکار عمومی قرار گرفت، مقاله نویس بی‌بی سی انگلیسی در یادداشتی نوشت: «یک جوک قدیمی درمحافل دیپلماتیک هست که می‌گوید ایران تنها کشور جهان است که هنوز فکر می‌کند بریتانیا یک کشور قدرتمند است!» و قطعاً چنین برداشتی بیش از هرکس از رفتار و گفتار دولتمردان اتخاذ شده است. اینجا باید گفت: آقای ظریف کمی از آن تسامحی را که مقابل غرب نشان می‌دهید، برای منتقدان داخلی کنار بگذارید!
در موضوع دلار تک نرخی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و رانت ۱۸ میلیارد دلاری ناشی از آن، وضع دفاع دولتمردان اندکی پیچیده شده است. حسام‌الدین آشنا می‌گوید کار جهانگیری اشتباه بود که گفت: «برای همه مصارف» دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داریم. روحانی می‌گوید این دلار تصمیم همه اقتصاددانان دولت بود. نیلی، دستیار ارشد اقتصادی سابق رئیس‌جمهور می‌گوید تصمیم من نبود. سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی مدعی است کار او هم نبوده است. آشنا می‌گوید نیلی و سیف در جلسه حضور داشتند و موافق بودند و فقط روحانی مخالف بود و اکل میته کرد. چه کسی اکل میته کرد؟! همو که گرانی دلار در دولت قبلی را نشانه خودشیفتگی و استفاده نکردن از نظر کارشناسان و صاحبنظران می‌دانست! خب! کسی که همه کارشناسان و صاحبنظران اطرافش نظری می‌دهند، باید آن را اجرا کند و نتیجه بگیرد، نه آنکه در همان جلسه بگوید اکل میته می‌کنم و چند ماه بعد هم به همان کارشناسان اقتصادی دور و برش بگوید فرمول‌های اقتصادی به درد خودتان می‌خورد!
در این میان جهانگیری که قهرمان دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است و طبق اظهار نظر آشنا، به رغم هشدار او با افتخار پذیرفته است که این تصمیم دولت را اعلان کند و حتی مفتخر به عنوان «دلار جهانگیری» شد، ساکت‌تر از همه است.
شخصاً از دو عضو ستاد مقابله با تحریم ها- که جهانگیری رئیس آن است- در دو جلسه جداگانه شنیدم که گفتند ۱۸ میلیارد دلار ارز دشواریاب مملکت را به عده‌ای مفت‌خور و فاسد به عنوان وارد کننده دادند و حالا حتی یک دلار آن را نمی‌شود ردیابی کرد که کجا رفت و به چه مصرفی رسید و یکی از ایشان گفت که این تله امریکا برای خروج دلار‌ها از ایران بود که ما در آن افتادیم. معلوم است که ایشان زبان بیان این اعتراض را در مقابل آقای رئیس ندارند و در جلساتی که با روزنامه‌نگاران می‌گذارند، حرف دل‌شان را می‌زنند. اما حالا رئیس‌جمهور و مشاورانش دنبال متهم در خارج از جلسه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌گردند. اینجا نیز باید بگوییم لطفاً با منتقدان نجیب، همان مدارایی را داشته باشد که با دشمن نانجیب!
موضوع سوم پیوستن به توافق پاریس است. رئیس‌جمهور با تغییر محسوس هوای سخنان خود، گاز‌های گلخانه‌ای را بهانه‌ای برای جلوگیری از توسعه کشور‌های در حال توسعه دانست و گفت که «آن‌ها (امریکا، فرانسه و بیشتر توسعه‌یافته‌ها) خودشان به این توافقات پایبند نیستند ولی ما می‌خواهیم (با پیوستن به توافق پاریس) برای مردم خودمان دردسر درست کنیم.» اگرچه می‌توان فرض کرد این سخن رئیس‌جمهور که با دیدگاه اعضای کابینه‌اش در تضاد است، احتمالاً یکی از انواع هشدار‌هایی باشد که روحانی در دوره احتضار برجام به غربی‌ها می‌دهد یا فرض کنیم او می‌خواهد به منتقدان خود- که از این سخن روحانی خوش‌شان آمده است- یک تنفس موقت بدهد، اما با فرض حقیقی بودن این سخن، جای پرسش است که چرا اعضای کابینه در ماه‌های اخیر درباره توافق پاریس با منتقدان، جنجال به پا کردند و حالا رئیس‌جمهور همان حرف منتقدان را می‌زند. در اینجا هم نکته این نیست که گرم شدن زمین، علمی هست یا نیست، موضوع اصلی آن است که چرا هزینه این گرم شدن را می‌خواهند از کشور‌هایی بگیرند که کمترین اثر را در آن داشته‌اند؟!
قطعاً منتقدان دلسوز دولت از اینکه دولتمردان را که خود به گوشه رینگ رفته‌اند، سرزنش و تخطئه کنند، راضی نیستند، اما هیچ چیز مثل پذیرش خطا در این روز‌ها به دولت برای عبور از مشکلات جاری کمک نمی‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
حسن روانشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
سلام . تلاش می کنم تا از همه تجربیات 58 ساله روزنامه نگااریم استفاده کنم ونقدی بر یادداشت ها وسرمقاله های شما وارد نمایم اما نمی شود چون دقیق وموشکافانه وبه موقع عرضه می شود . موفق باشید دکتر عزیز که ما را در مدرسه خود آموزش می دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
تست پاسخ کاربر به کاربر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
. در ایران سوخت بصورت یارانه ای توزیع می گردد . در مرحله اول به هر خودرو سوخت داده می شد لذا کسانی که خودرو بیشتر داشتند از یارانه بیشتر بهرهمند بودند اکنون . بنظر می رسد برای رعایت عدالت اجتماعی بهتر است به هر کدملی که خودرو دارد سوخت یارانه داده شود . تا مشخص شود در ماه هر کد ملی چقدر سوخت یارانه ای دریافت می کند .و هر کد ملی که سوخت مازاد استفاده می کند باید قیمت تمام شده سوخت را بپردازد . لذا هر کد ملی که خودرو بیشتر دارد برای خودرو مازاد باید فیمت تمام شده را بپردازد. باید دید ایا وزارت نفت قبول میکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
0
0
قدمهای بسیار مثبتی برداشته شده است اینکه مشخص شود که هر کدملی چه چیزی مانند (تلفن . موبایل . خودرو .. کارت بانکی . مغازه . خانه . باغ واملاک . طلاو جواهرات . ارز و غیره ) در اختیار دارد .و جهت استفاده از امنیت و رفاه کشور چقدر در ماه مالیات می دهد و بنظر می رسد اگر واگذاری سوخت یارانه ای نیز با کد ملی باشد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
با سلام. در تحریم اخیر استکبار. مهمترین تحریم . عدم تحویل مواد اولیه به صنابع خودرو سازی و دارو سازی می باشد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
با سلام و خوشیختانه پی از چندین سال پدیده زشت خرید فروش ارز در خیابانها برچیده شد . حال نیاز به فرهنگ سازی عنیق دارد که مردم. سازمانها . نهدها و شرکتها یاد بگیرند که خرید و فروش ارز زمانی قانونی و قاچاق و دزدی نیست که در صرافیها انجام گیرد .و شماری سریال ارز حتما درسامانه بانک مرکزی ثبت شده باشد .و براحتی مشخص خواهد شد که هر کدملی چقدر ارز دارد . و چه شماره سریال ارز در کشور ما وجود دارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
با سلام تجارب نشان داده که اگر قیمت اجناس تولیدی در کشوری از حد منطقی بالاتر باشد . تفکر واردات در ذهن مدیران و مردم تقویت میشود که این موارد را در صنایع خودرو سازی دیدیم و نتیجه اش این شد که به مرور زمان تفکر تولید اجناس با مرغوب در جامعه از بین رفت .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
با سلام . المان قطب صنعت متالوزی جهان است . هر آلیاژی مورد نیاز(صنایع خودرو سازی ، لوازم خانگی و صنعتی و غیره ) باشد توسط صنعتگران المان ساخته می شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
با سلام . اقدامات بسیار خوبی در حوزه تحول سلامت انجام می گیرد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
با سلام . قرار بود در قالب طرح تحول سلامت مانند کشورهای پیشرفته (هر کد ملی صاحب یک دفترچه بیمه سلامت باشد .و تمام دفترچه های بیمه تجمیع شود . و سازمانها فقط از طریق بیمه تکمیلی از پرسنل خود حمایت کنند . ) . اما اجرا نشد .چرا؟معلوم نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
با سلام .با و وجود اینکه اکثریت مردم می دانند که هزینه کردن پول وام دریافتی از بانکها و یا صندوق صدقات خیریه در محلی که بانکها و یا صندوق تعیین شده است اشکال شرعی دارد . اما الان کم کم به یک عادت و عرف و عمل پسندیده در جامعه تبدیل شده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
.با سلام قوی ترین . بهترین .کامل ترین قانون پول شویی در اسلام است. انجا که در قران خداوند می فرماید .الف=که اگر پولی به کسی می دهید بدانید ان را در چه راهی صرف می کند . اگر در دزدی .کارهای خلاف صرف می کند دادن پول حرام است . ب= راستگو و وفا بعهد داشته باشید اگر در زمان قرض گرفتنو یا وام گرفتن محل هزینه و خرج ان مشخص شود در همان کارصرف و خرج و هرینه کنید ج= امانتدار باشید .اگر مردم به شما پول و یا امانتی داد و مشخص کرد که به فقرا و نیازمندان درامر خیر بپردازید . و یا کمک کنید همان کار را کنید . بحث اینجاست که ایا بانکها و موسسات خیریه صد درصد این احکام اسلام ا رعایت می کنند؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار