کد خبر: 938037
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
اوایل امسال بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از صدور مجوز کاوش در تپه باستانی دژ چرمنه سمنان با پیگیری‌های انجام شده خبر داد.
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: اوایل امسال بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از صدور مجوز کاوش در تپه باستانی دژ چرمنه سمنان با پیگیری‌های انجام شده خبر داد. در آن زمان محمد جهانشاهی در نشستی که با شهردار سمنان، خواستار همکاری این نهاد برای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی موجود در سمنان شد. اما حالا سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری سمنان از شروع عملیات بازسازی برج چرمنه سمنان خبر می‌دهد. برجی که در حریم دژ چرمنه از آثار باستانی ثبت ملی شده مرکز استان ساخته شده است.

برج چرمنه سمنان را باید یکی از پرحرف و حدیت‌ترین پروژه‌های شهری در سمنان به شمار آورد که در حریم یکی از آثار باستانی ثبت ملی شده مرکز استان ساخته شده است. دژ چرمنه که سمنانی‌ها عمدتاً آن را با نام چال خندق می‌شناسند از جمله آثار تاریخی سمنانی است که در شاهنامه فردوسی نیز از آن نام برده شده است. وقتی خبر آغاز عملیات بازسازی برج چرمنه منتشر شد گروهی از حامیان و دوستداران میراث و آثار تاریخی و فرهنگی و طبیعی سمنان با حضور در منطقه چال خندق، اجتماع کردند و خواستار انتقال این برج شیشه‌ای از منطقه باستانی شدند. البته تاریخ در مورد حافظان آثار تاریخی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حدود ۳ سال پیش هم یعنی در سال ۹۴ جمعی از اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان با حضور در مقابل چال خندق (دژ چرمنه) خواستار ساماندهی این منطقه شده بودند. در آن زمان بنری آماده شده و در مقابل برج شیشه‌ای نصب شده بود. در بنر به سازندگان این برج گوشتزد کرده بودند که این محوطه تاریخی همان دژ چرمنه است که در شاهنامه فردوسی آمده و نباید با بی‌توجهی به ارزش تاریخی آن و به بهانه‌های مختلف به آن تعرض شود. هر چند سال‌هاست که برج نیمه کاره باقی مانده بود، اما یکبار دیگر و با اجرایی شدن عملیات بازسازی آن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان از مسئولان به خصوص شهرداری تقاضا دارند به درخواستشان توجه شود. در سال ۹۴ دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی از شهردار خواسته بودند تا این برج شیشه‌ای و سازه فلزی ناهمگون آن که در محوطه تاریخی نصب شده را از این مکان، جمع‌آوری و به محل دیگری منتقل کنند تا حریم این محوطه باستانی که نماد و نشانه فرهنگ و تمدن مردم این دیار است آزاد شود و این تپه باستانی در معرض دید عموم قرار گیرد. همچنین تقاضای بعدی این افراد این بود که برای روشن شدن زوایای پنهان این محوطه، هر چه سریع‌تر کار کاوش و باستان شناسی در این تپه را آغاز کند. البته در آن روز محمدکاظم شربتدار، شهردار وقت سمنان خود را به اجتماع کنندگان رساند با حضور در بین اعضای این انجمن، قول‌های مساعدی در رابطه با ساماندهی منطقه، نصب تابلوی معرفی و جمع‌آوری و انتقال برج شیشه‌ای داد.

مجتمعی برای گردشگران!

اوایل امسال مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از صدور مجوز کاوش در دژ چرمنه خبر داد و اعلام کرد: «اعتبار این کاوش هم اخذ شده و کار کاوش در این تپه باستانی به‌زودی آغاز می‌شود.»، اما حالا سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری از شروع عملیات بازسازی برج چرمنه سمنان خبر می‌دهد. پروژه‌ای مثلاً گردشگری که تا سال ۹۸ افتتاح خواهد شد. روز گذشته حجت‌اله ذوالفقاری گفت: «این مجتمع به دلیل مشکلاتی که داشت سال‌ها به صورت نیمه کاره رها شده و جلوه نامناسبی را در منطقه ایجاد کرده بود، به همین جهت پس از رفع مشکلات موجود عملیات بازسازی آن جهت استفاده آغاز شده است.» وی افزود: «عملیات جمع‌آوری شیشه‌ها آغاز شده است و در ادامه کار نماسازی و بدنه‌سازی این مجتمع صورت می‌گیرد. عملیات اجرایی این پروژه با همکاری بخش خصوصی انجام و در نیمه اول سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.» البته ذوالفقاری معتقد است که این مجتمع با هدف استفاده فرهنگی و گردشگری احداث شده و بناست در بالای این مجتمع فضایی برای رصد ستارگان مهیا شود تا شهروندان و همچنین گردشگران از آن‌ها بهره‌مند شوند. این مجتمع در ۵ طبقه، به متراژ ۲۰۰۰ متر بنا و ۱۴۰۰ متر نماسازی احداث می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار