کد خبر: 938034
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه اردبیل به 800 متر دید نیاز دارد و به علت ابر و مه برخی پرواز‌ها باطل می‌شود، معتقد است: شرایط جوی سبب می‌شود که برخی خدمات به شکل شایسته به شهروندان ارائه نشود
سجاد مرسلى
سرویس ایران جوان آنلاین: فرودگاه اردبیل هم حکایتی شده برای خودش. هر روز خبری از آن می‌رسد و قول و وعده‌ای در مورد پیشرفت فیزیکی فاز‌های جدید و فردایش هم بحث مشکلات و کمبود‌ها و روی زمین ماندن کارها. مرداد ماه سال جاری بود که مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل از پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی ترمینال جدید فرودگاه اردبیل خبر داد که پس از اتمام مرحله تحویل پارتیشن‌بندی به بهره‌برداری می‌رسد. دو ماه بعد یعنی در ماه مهر بود که این مسئول دوباره از پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی ترمینال جدید فرودگاه اردبیل خبر داد و این بار تأکید کرد که با توجه به اقدامات انجام یافته و برنامه‌های تدوین شده عملیات بهسازی باند اصلی فرودگاه اردبیل حدود ۱۵ ماه طول می‌کشد که بعد از تکمیل این پروژه، شرایط پرواز‌های فرودگاه اردبیل بهبود می‌یابد. حالا و در شرایطی که ۳ ماه تا پایان سال باقی مانده است می‌گویند که فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد در آبان ۹۸ با امکانات ایجاد شده رتبه نخست به لحاظ زیرساخت فناوری اطلاعات را به خود اختصاص خواهند داد. اما مردم می‌پرسند چطور بیشتر پرواز‌ها در حال حاضر ابطال می‌شود، اما رتبه نخست کسب می‌شود؟

جانمایی اشتباه فرودگاه اردبیل موجب شده تا امروز یعنی ۲۷ سال بعد از بهره‌برداری از آن، همچنان پرواز‌ها با مشکل و انتقاد شهروندان همراه باشد. احداث فرودگاهی برای شهر اردبیل در سال ۱۳۵۶ مطالعه شد و در سال ۱۳۷۰ این مجموعه به بهره‌برداری رسید. در آن زمان فقط هفته‌ای یک پرواز از فرودگاه اردبیل صورت می‌گرفت. بعد از آن قرار شد تعداد پرواز‌ها افزایش یابد، اما هر چه تعداد بیشتری بلیط فروخته می‌شد، تعداد تأخیر‌ها و لغو پرواز‌ها هم افزایش می‌یافت. مسئله‌ای که کم‌کم گلایه شهروندان را از وضعیت خدمات‌رسانی فرودگاه و محدود بودن پرواز‌ها به شدت افزایش داد.

البته در برهه‌ای از زمان طرح انتقال فرودگاه اردبیل در مسیر جاده اردبیل- خلخال یا اردبیل مشگین شهر هم مطرح شد ولی مدیران فرودگاهی استان معتقد بودند جابه‌جایی فرودگاه امکانپذیر نیست و در وضعیت فعلی نیز بخش عمده زمین‌های آن به دلیل عدم تملک فاقد سند است. اواسط سال گذشته بود که مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل با تأکید بر اینکه انتقال و جابه‌جایی فرودگاه اردبیل به مکان دیگر هزینه قابل‌توجهی را به استان تحمیل می‌کند که در واقع می‌توان گفت: به دلیل میزان هزینه کرد و نبود مکان مناسب نمی‌تواند عملیاتی شود، گفت: «در سال‌های اخیر با تجهیز فرودگاه بخشی از مشکلات تأخیر و لغو پرواز‌ها رفع شده است، با این وجود طرح انتقال و جابه‌جایی فرودگاه امکانپذیر نیست.»

فرودگاهی همیشه در تعمیر

مسئولان استانی در اردبیل معتقدند در وضعیت فعلی فرودگاه این شهر صرفه اقتصادی ندارد و مشخص نیست اگر مکان آن تغییر یابد نتیجه بخش خواهد بود یا نه. در حال حاضر فرودگاه اردبیل از نظر مساحت جزو ۴ فرودگاه بزرگ کشور است. مساحت فرودگاه اردبیل یک هزار و ۲۰۰ هکتار است و وقتی قرار می‌شود از امکانات و تجهیزات آن صحبت شود مسئولان فرودگاه می‌گویند این فرودگاه هم اکنون مجهز به انواع امکانات ناوبری و سیستم‌های پرواز می‌باشد، همچنین ۲ باند متقاطع در آن وجود دارد که در کشور بی‌نظیر است. حرف‌های ضد و نقیض بسیار است و همین مسئله موجب شده تا مردم ندانند که باید قسم حضرت عباس را قبول کنند یا دم خروس را. سال گذشته مدیر کل فرودگاه‌های استان اردبیل با اشاره به اقدامات انجام گرفته در فرودگاه اردبیل برای ارتقای سیستم‌های پروازی گفته بود: «اقدامات زیادی در راستای تعریض باند، افزایش پرواز و خرید دستگاه‌هایی، چون آیرلس و ILS انجام گرفته است.» سید فخرالدین هاشمی با اشاره به نیاز فرودگاه اردبیل به بازسازی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای از بهسازی سطوح پروازی باند قدیم این فرودگاه خبر داد و گفت: «این باند از اواخر امسال (۹۶) مورد ترمیم و بازسازی قرار می‌گیرد و به تبع آن ممکن است چندین پرواز نیز از فرودگاه استان لغو شود ولی برای توسعه نیاز به این اقدامات داریم.

زیر ساخت‌هایی برای ۳۰ سال آینده

نشست خبری مدیران شورای حمل و نقل با تشریح آخرین اقدامات متولیان حمل و نقل زمینی و هوایی استان اردبیل خبری را در مورد نشستشان منتشر کردند. در این جلسه مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل با اشاره به هزینه کرد ۲۱۵ میلیارد تومان در فرودگاه‌های اردبیل و پارس‌آباد طی سه سال گذشته و تا انتهای آبان ماه سال ۹۸ اعلام کرد که با امکانات ایجاد شده فرودگاه‌های استان اردبیل رتبه نخست به لحاظ زیرساخت فناوری اطلاعات را دارد. فخرالدین هاشمی با یادآوری انجام هزار و ۴۹۳ پرواز و جابه‌جایی ۱۹۳ هزار و ۶۰۷ نفر مسافر در هشت ماهه سال گذشته و انجام هزار و ۴۰۸ پرواز با جابه‌جایی ۱۳۱ هزار و ۸۸۴ نفر مسافر در هشت ماهه امسال و کاهش پرواز و مسافر جابه‌جا شده گفت: «۵۳ پرواز باطل شده که با رشد ۲۰۰ درصدی ابطال پرواز‌ها باید گفت: ۹۰ درصد ابطال به تعمیرات باند اصلی و فقط ۱۰ درصد به شرکت‌های هواپیمایی مرتبط است.» وی افزود: «با اقدامات در دست اجرا برای ۳۰ سال آینده زیرساخت‌های فرودگاهی استان کافی است و بعد از تعمیر باند اصلی، روشنایی وسط باند نیز اجرا شده و سیستم‌های بصری و رادیویی ارتقا می‌یابد تا جایی که برخی سیستم‌ها نیازمند آموزش خلبان‌ها است و برای نخستین بار در فرودگاه اردبیل اجرا خواهد شد.» هم اکنون هزار و ۲۰۵ هکتار مساحت فرودگاه اردبیل فقط ۵۳ هکتار سند داشته است و در یک سال گذشته برای هزار هکتار نیز سند تک برگ دریافت شده و با توجه به اینکه ۵۵ هکتار در حوزه راه و شهرسازی است لازم است نسبت به اخذ سند همکاری لازم انجام شود. مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل ابطال پرواز‌ها را با تعمیر باند اصلی مرتبط می‌داند که قابل پیش‌بینی بوده. البته دو مورد نقص فنی به ثبت رسیده و سه پرواز هم از مبدأ بازگشته است. در همین راستا مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه اردبیل به ۸۰۰ متر دید نیاز دارد و به علت ابر و مه برخی پرواز‌ها باطل می‌شود، معتقد است: «شرایط جوی سبب می‌شود که برخی خدمات به شکل شایسته به شهروندان ارائه نشود.» این در حالی است که در فرودگاه پارس آباد باطلی پرواز به دلیل بدی آب و هوا گزارش نشده و کلاً از اردبیل ۱۵۷ پرواز در مسیر اردبیل- تهران، ۱۱ پرواز در مسیر اردبیل- مشهد و ۳۶ پرواز در مسیر پارس آباد- تهران طی چهار ماه گذشته به ثبت رسیده که ۲۳ پرواز اردبیل- تهران باطل شده و بدی آب و هوای مبدأ یا مقصد علت آن گزارش شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار