کد خبر: 937933
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵
تحقیقات جدید محققان نشان می‌دهد که باکتری‌های موجود در داخل و اطراف بدن، می‌تواند کلید درمان مؤثر سرطان باشد؛ باکتری‌هایی که بدن انسان میزبان آنهاست و می‌توانند نقش مؤثرتری در مقابله با سرطان در آینده نزدیک ایفا کنند.
مترجم: مرضیه رضاسلطانی
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: تحقیقات جدید محققان نشان می‌دهد که باکتری‌های موجود در داخل و اطراف بدن، می‌تواند کلید درمان مؤثر سرطان باشد؛ باکتری‌هایی که بدن انسان میزبان آنهاست و می‌توانند نقش مؤثرتری در مقابله با سرطان در آینده نزدیک ایفا کنند.

اگر تا به حال اسم باکتری به نام «ام آر اس‌ای» و «ای کولای» را شنیده‌اید، آن را فراموش کنید. چون باکتری دیگری وجود دارد که به خاطر مقاومت پادزیستی‌اش خطرناک است و هم اکنون روی پوست تمامی مردم دنیا وجود دارد. 

«استافیلا» باکتری از خانواده‌ام آر اس‌ای است که اصلی‌ترین سبب عفونت‌های مهلک پس از جراحی می‌باشد، اما از آنجایی که این باکتری فراوان است، دانشمندان و متخصصان بالینی آن را نادیده می‌گیرند.
محققان به تازگی پس از تحقیقات زیاد هشدار دادند خطری که این باکتری‌ها به وجود می‌آورند را باید جدی‌تر گرفت و در مورد کسانی که به خاطر انجام جراحی احتمال بیشتری دارد که دچار عفونت شوند، خیلی بیشتر باید احتیاط کرد.

این محققان مجموعه‌ای از ۶۱ ژن را که سبب می‌شود باکتری بی‌خطر پوست بیماری‌های کشنده ایجاد کند، شناسایی کرده‌اند.

آن‌ها امیدوارند با فهمیدن اینکه چرا برخی از رگه‌های مورثی در شرایط خاصی موجب بیماری می‌شوند، بتوانند در آینده بیمارانی که در خطر ابتلا به عفونت هستند قبل از عمل جراحی شناسایی کنند.
آن‌ها از بیماران مبتلا به عفونت که جراحی جایگزینی مفصل باسن یا زانو و شکستگی داشتند نمونه گرفتند و با نمونه‌های پوست افراد سالم داوطلب مقایسه کردند.

محققان انواع ژنتیک کل ژنوم باکتری‌هایی را که در نمونه‌های بیماران و افراد سالم پیدا کردند، بررسی کردند. آن‌ها ۶۱ ژن را در باکتری‌هایی که سبب بیماری می‌شوند شناسایی کردند که در نمونه اغلب افراد سالم وجود نداشت. با کمال تعجب تعداد کمی از افراد سالم تعداد زیادی باکتری مهلک داشتند بدون اینکه خودشان متوجه آن باشند. محققان دریافتند که این ژن‌های بیماری‌زا به رشد باکتری در جریان خون کمک می‌کنند. آن‌ها از خطر واکنش میزبان می‌گریزند، سطح سلول را چسبنده می‌کنند بنابراین باکتری می‌تواند غشا‌های زیستی شکل دهد و باکتری را نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم سازد.

پروفسور سام شفرد، محقق این طرح گفت: «به‌طور واضح استافیلا اپیدمیدیس یک بیماری‌زای کشنده است.»
وی افزود: «این باکتری همیشه نادیده گرفته شده است زیرا اغلب فرض می‌شد که در نمونه‌های آزمایشگاهی ماده آلاینده است یا آن را خطر شناخته شده عمل جراحی پذیرفته بودند.»

عفونت‌های پیش از جراحی بسیار جدی هستند و می‌توانند موجب مرگ شوند. تقریباً یک سوم مرگ و میر در انگلستان به خاطر عفونت است. بنابراین من بر این باورم که باید بیشتر کار کنیم تا خطر را تا حد امکان کاهش دهیم. اگر بتوانیم افرادی را که در خطر ابتلا به عفونت هستند شناسایی کنیم، می‌توانیم قبل از عمل برای این بیماران تدابیر بهداشتی بیشتری بیندیشیم.

محقق این طرح گفت: «از آنجایی که این باکتری‌ها فراوانند با مبادله ژن با یکدیگر سریع تکامل می‌یابند. اگر برای کنترل این امر کاری نکنیم، خطر این وجود دارد که این ژن‌های بیماری‌زا به طور گسترده‌تر پخش شوند. این یعنی عفونت‌های پیش از عمل که به آنتی‌بیوتیک مقاومند حتی رایج‌تر هم می‌شوند.»
پروفسور دیاتریچ مک، دیگر محقق این طرح گفت: «جراحی جایگزینی مفصل مصنوعی به بیماران بسیاری کمک می‌کند که بی‌نیاز و بدون درد زندگی کنند، ولی احتمال دارد از طریق عفونت اس اپیدرمیدیس دوره بسیار بدی را بگذرانند.»

او افزود: «تشخیص این عفونت‌ها سخت است. امید می‌رود که ژن‌های مرتبط با بیماری کمک کنند تا در آزمایشگاه‌های بالینی سازواره‌های بی‌ضرر پوست را از رگه‌های موروثی اس اپیدرمیدیس جدا کنیم. لازم است که در مطالعات آینده به این موضوع پرداخته شود.»
منبع: ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر