کد خبر: 937792
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۲
تأمین کل انرژی ایران با انرژی پاک
انرژی خورشیدی به عنوان یکی از منابع انرژی پاک و تجدید‌پذیر در دنیا معرفی می‌شود که به گفته کارشناسان حدود یک سوم کشور ما ظرفیت بهره‌وری از آن را دارد.
میترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: انرژی خورشیدی به عنوان یکی از منابع انرژی پاک و تجدید‌پذیر در دنیا معرفی می‌شود که به گفته کارشناسان حدود یک سوم کشور ما ظرفیت بهره‌وری از آن را دارد. از همین رو مدتی است که پنل‌های خورشیدی در مناطق مختلفی، چون سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و چند استان دیگر در حال نصب و گسترش هستند. اتفاقی که به دنبال آن امید است در هیچ فصلی با کمبود برق مواجه نشویم و امکان صادرات و درآمدزایی را هم برای استان‌های ایران فراهم کند.

هر روز خبر‌های خوشی در خصوص گسترش انرژی‌های پاک در کشور به گوش می‌رسد. به‌رغم اینکه توربین‌های بادی نیز تولید کننده برق پاک هستند، اما این روز‌ها نام پنل‌های خورشیدی است که در صدر اخبار قرار گرفته است. چرا که در تمام نقاط ایران نمی‌توان از توربین‌های بادی بهره برد، اما می‌توان به گفته متولیان در بیش‌تر نقاط کشور از ظرفیت تأمین برق به واسطه انرژی خورشیدی استفاده کرد. در این خصوص دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید: «یک سوم خاک ایران پوشیده شده از کویر است که با نصب پنل‌های خورشیدی مجهز توانایی بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در آن‌ها فراهم می‌شود. می‌توان از پتانسیل و ظرفیت موجود در کویر‌ها برای تأمین انرژی بهره برد.» کامبیز مهدی‌زاده فرساد تأکید می‌کند: «برای استفاده از انرژی خورشیدی لازم است یک جنبش خورشیدی بین نهاد‌های دولتی به وجود بیاید.» البته اکنون مدتی است که در استان‌های مختلف همچون سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و چند استان دیگر توجه‌هایی به نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی می‌شود. در این راستا می‌توان به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که طی سال‌های اخیر تأمین انرژی به واسطه پنل‌های خورشیدی در آن اهمیت یافته است. در این خصوص احمدعلی کیخا نماینده مردم سیستان در مجلس می‌گوید: «موقعیت جغرافیایی ایران و به ویژه سیستان وبلوچستان که در این زمینه از شرایط بسیار مطلوبی نسبت به دیگر نقاط کشور برخوردار است، از این رو ایجاب می‌کند که همپای دنیا به سمت انرژی‌های نو حرکت کند.» علیرضا نورا، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استاندار سیستان و بلوچستان نیز تأکید می‌کند: «در منطقه میل نادر که یکی از نقاط مستعد برای ایجاد نیروگاه تولید انرژی خورشیدی و بادی است، بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی داریم که ۱۲ هزار هکتار آن به این موضوع اختصاص می‌یابد.» البته این مساحت به مرور نیز افزایش می‌یابد.

ورود سرمایه‌گذاران تسهیل شود

همان طور که گفته شد، استان‌های دیگری غیر از سیستان و بلوچستان به ظرفیت ایجاد انرژی‌های نو به‌خصوص به انرژی خورشیدی دسترسی دارند. در این راستا می‌توان به استان اردبیل اشاره کرد که اکنون بخشی از نیاز به روشنایی ادارات آن نیز به واسطه پنل‌های خوردشیدی تأمین می‌شود. پنل‌هایی که به طور قطع نیاز به تابش مستقیم خورشید ندارند و با همان نور اندک روز هم شارژ می‌شوند. استان کرمان نیز به دلیل وسعت و موقعیت کویری آن به عنوان یکی از مناطق مناسب برای توسعه و نصب پنل‌های خورشیدی شناخته می‌شود. در خصوص استان سمنان هم که از این ظرفیت برخوردار است، حسن آل‌بویه، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با اشاره به آغاز احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در منطقه ویژه اقتصادی می‌گوید: «این پروژه جزو نخستین پروژه‌هایی است که احداث خواهد شد؛ زمین این طرح واگذار و مجوز آن صادر و عملیات اجرایی آغاز شد.» در استان همدان نیز جمشیدی، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان از فعالیت ۵ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۳۹ مگاوات و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خبر می‌دهد. بنابر این روشن است که اغلب استان‌های کشور ظرفیت نصب چنین تکنولوژی و بهره‌برداری از آن را دارند. شیوه‌ای از تأمین انرژی که باید با کمک بخش خصوصی و ورود سرمایه‌گذاران به آن بخش راه‎‌اندازی شوند. از این رو در صورتی که این طرح‌ها مورد حمایت متولیان قرار گیرند، نه تنها می‌توان معضل خاموشی‌های برق را کاهش داد، بلکه فرصتی برای صادرات و اشتغالزایی هم شناخته می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار