کد خبر: 937684
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
همانطور که انتظار می‌رفت مذاکرات سیاسی درباره جنگ یمن در سوئد با کارشکنی نمایندگان تحت حمایت عربستان به بن‌بست خورده و فرستاده سازمان ملل تهدید کرد در صورت شکست مذاکرات سوئد به شورای امنیت می‌رود.
همانطور که انتظار می‌رفت مذاکرات سیاسی درباره جنگ یمن در سوئد با کارشکنی نمایندگان تحت حمایت عربستان به بن‌بست خورده و فرستاده سازمان ملل تهدید کرد در صورت شکست مذاکرات سوئد به شورای امنیت می‌رود.
منابع یمنی اعلام کردند که هیئت دولت مستعفی یمن یا هیئت ریاض در مذاکرات صلح با طرح مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل درباره شهر الحدیده و بندر آن مخالفت کرده است. این منابع اعلام کردند که دولت مستعفی یمن برخورد مثبتی با اقدامات مربوط به اعتمادسازی میان دو طرف خواهد داشت، اما با طرح‌هایی که علیه حاکمیت دولت باشد مخالف است. این طرح شامل توقف عملیات نظامی از جمله حملات موشکی، عقب‌نشینی همزمان یگان‌های نظامی و شبه‌نظامیان به خارج از الحدیده و تشکیل کمیته امنیتی نظامی با مشارکت سازمان ملل برای نظارت بر تدابیر امنیتی است.
هیئت‌های دولت مستعفی یمن و انصارالله از چند روز پیش مذاکراتی را در سوئد برای حل سیاسی بحران این کشور آغاز کردند. این مذاکرات شامل شش پرونده است که عبارتند از: آزادی اسرا، عملیات الحدیده، بانک مرکزی، محاصره شهر تعز، رساندن کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان و فرودگاه صنعا. کمیته اسرا و بازداشت‌شدگان هیئت‌های دولت مستعفی یمن و هیئت صنعا روز یک شنبه نشستی را برای بررسی مکانیزم اجرای توافق تبادل اسرا و تحویل لیست بازداشت‌شدگان برگزار کردند.
بنابر گفته مقامات سازمان ملل، مذاکرات صلح یمن در سوئد ۱۴ دسامبر به پایان خواهد رسید و در صورتی که سازمان ملل مجبور به ادامه مذاکرات شود، گفت‌وگو‌ها در مکان دیگری غیر از سوئد انجام خواهد شد. دور دوم مذاکرات نیمه دوم یا اواخر ژانویه برگزار می‌شود و احتمالاً کویت میزبان این مذاکرات باشد.
اظهارات نماینده سازمان ملل در امور یمن نشان می‌دهد مذاکرات با پیشرفتی همراه نبوده است. گریفیتس در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طرف‌های درگیر یمنی درباره برخی از مسائل دیدگاه‌های متضادی دارند و هر کدام از آن‌ها ادعا می‌کند که رهبری یمن را برعهده دارد. وی تأکید کرد که مأموریتش تسهیل شرایط برای ایجاد توافق بر سر انتقال سیاسی و خلع سلاح با هدف حل سیاسی بحران در این کشور است.
گریفیتس تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات کنونی به شورای امنیت رجوع خواهد کرد و طرفی را که در مذاکرات کارشکنی می‌کند اعلام خواهد کرد. گریفیتس درباره درگیری‌های شهر الحدیده گفت: دو طرف باید به توافقی درباره این پرونده دست یابند. آنچه در الحدیده رخ می‌دهد یک «فاجعه بزرگ» است و من از سازمان ملل می‌خواهم که به عنوان حامی این شهر و بندر استراتژیک آن وارد عمل شود. وی درباره بازگشایی فرودگاه صنعا نیز گفت: دولت مستعفی یمن نظری دارد که حوثی‌ها با آن مخالفند، اما ما راهکاری را خواهیم یافت.

انصارالله: برای صلح آمده‌ایم نه تسلیم شدن
محمد عبدالسلام، رئیس هیئت صنعا در مذاکرات سوئد در گفت‌وگو با شبکه المیادین تأکید کرد که هیئت صنعا خواهان مذاکره غیرمستقیم نشده بلکه هیئت دولت هادی خواهان این مسئله شده است. وی افزود: ما برای صلح و نه تسلیم شدن به سوئد آمده‌ایم. ما خواهان یک مرحله انتقالی برای اجرای نتایج مذاکرات ملی شده‌ایم. باید عملیات نظامی در الحدیده متوقف شود و تمامی نیرو‌های متجاوز به پایگاه‌های خود بازگردند. مهم‌ترین مسئله‌ای که ما اکنون خواهان آن هستیم اسرایی هستند که به دست امارات و عربستان سعودی بازداشت شده‌اند. چگونه از ارتش و کمیته‌های مردمی می‌خواهند قبل از تحقق صلح و حضور هزاران نیروی خارجی در کشور سلاح‌شان را تحویل دهند. وی تأکید کرد: در صورتی که ائتلاف متجاوز عربستان سعودی مذاکرات کنونی در سوئد را به شکست بکشاند، راهی جز مقابله با متجاوزان نخواهیم داشت. هیئت صنعا روز یک شنبه با سفرای کشور‌های عضو شورای امنیت دیدار کرد و از آن‌ها خواست بر طرف مقابل برای مذاکرات سیاسی جدی و اتخاذ اقدامات مناسب مثل بازگشایی فرودگاه صنعا فشار آورند.

دشمنی واشنگتن
رئیس شورای عالی انقلاب یمن تأکید کرد که مواضع وزارت خارجه امریکا یک تجاوز آشکار و بیانگر دشمنی رهبری امریکا با یمن است. محمد علی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: وزارت خارجه امریکا بر تجاوز و وجود دشمنی رهبری امریکا علیه یمن تأکید دارد و این اظهارات بیانگر مخالفت آن کشور با صلح است. به نظر می‌رسد که این روز‌ها مواضع وزارت خارجه امریکا شدیدتر از وزارت دفاع این کشور است. وی همچنین گفت: آیا میان وزارت دفاع و خارجه امریکا اختلافی وجود دارد یا اینکه آن‌ها بر سر پول‌های عربستان و امارات رقابت دارند؟ آیا ذهنیت اطلاعاتی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا این مسئله را هنوز درک نکرده است؟ پیش‌تر تیموتی لندرکینگ، معاون وزیر خارجه امریکا در امور خلیج فارس در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در ابوظبی با اشاره به حمایت ایران از حوثی‌های یمن گفته بود: امریکا معتقد است که در یمن پس از جنگ نباید هیچ تهدیدی که از سوی ایران حمایت می‌شود، علیه عربستان و امارات، وجود داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
بنظر بنده..پذیرش....مذاکره صلح یمن. ...توسط..غرب و حامیانشان..جهت. .شناسایی و رهگیری انصارالله و همچنین. . عضو گیری از افراد سست عنصر. ..آنان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار