کد خبر: 937636
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲
ساختار نامناسب فیزیکی دانشگاه‌ها فقط یکی از مشکلات معلولان است
به تازگی معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرده است که پیش‌بینی لازم در جهت پاسخگویی به نیاز دانشجویان معلول مد نظر مراکز آموزش عالی قرار گیرد. این در حالی است که سال‌هاست موانع متعددی دانشجویان معلول را از تحصیل باز می‌دارد.
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: به تازگی معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرده است که پیش‌بینی لازم در جهت پاسخگویی به نیاز دانشجویان معلول مد نظر مراکز آموزش عالی قرار گیرد. این در حالی است که سال‌هاست موانع متعددی دانشجویان معلول را از تحصیل باز می‌دارد.

شریعتی نیاسر به مناسبت روز جهانی معلولان، با ارسال بخشنامه‌ای به تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور اعلام کرد که «حتی‌الامکان در ساختمان‌هایی که فاقد آسانسور هستند، کلاس‌های درس و امتحانات در کلاس‌هایی که افراد جانباز و دارای معلولیت در آن‌ها حضور دارند، در طبقه همکف برگزار شود. ضمناً انتظار می‌رود پیش‌بینی لازم در جهت پاسخگویی به این نیاز برای سال‌های آینده نیز مد نظر قرار گیرد.»

آیا این بخشنامه می‌تواند گرهی از معضلات دانشجویان معلول را باز کند؟ در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار دانشجوی معلول در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند. ساختار نامناسب فیزیکی دانشگاه‌ها فقط یکی از مشکلات معلولان است، بنابراین نباید از دیگر دغدغه‌هایشان مثل همراهی نکردن برخی مدرسان و مشکلات شهریه غافل شد.

یک چشم خندان و یک چشم گریان

در حال حاضر حق تحصیل در دانشگاه و رشته مورد علاقه به بهانه عدم مناسب‌سازی دانشگاه‌ها از معلولان سلب شده است. بسیاری از مراکز آموزش عالی فاقد کمترین امکانات برای حضور معلولان هستند و معلولان در تنگنا قرار گرفته‌اند.

در این نابرابری از سرانه تحصیل برای هر دانش‌آموز معلول گرفته تا نبود ساده‌ترین امکانات برای حضور دانش‌آموزان و دانشجویان معلول، نبود سرویس‌های ایاب و ذهاب مناسب نوع معلولیت، شهریه دانشگاه‌ها و ناهماهنگی و بدقولی‌های سازمان بهزیستی در پرداخت شهریه و از همه مهم‌تر مشکل عدم مناسب‌سازی اماکن آموزشی، تحصیل دانش‌آموزان معلول را با دشواری‌های فراوانی روبه رو کرده است، مشکلاتی که گاه به ترک تحصیل و گوشه‌گیری آن‌ها ختم می‌شود.

این مشکلات تا جایی پیش می‌رود تا زمانی که فرد دارای معلولیت، غول کنکور را پشت سر می‌گذارد یک چشمش خندان و دیگر چشمش گریان می‌شود؛ چراکه می‌داند ممکن است مقابل غول پله‌های دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی متوقف شود.

مشکل از بالا باید حل شود

طاهر رعدی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد هم با اشاره به مشکلات ناشی از عدم مناسب‌سازی دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل افراد دارای معلولیت اظهار کرد: حدود ۲۵ سال قهرمان کشوری شنا هستم و حدود ۲۰ سال است که نماینده معلولان در ایران هستم. وی با بیان اینکه در حال حاضر کارشناس نظارت به درمان دانشگاه شهید بهشتی در ساختمان قدیمی وزارت بهداشت هستم، گفت: متأسفانه ساختمان وزارت بهداشت نیز فاقد دستشویی فرنگی است. رعدی با بیان اینکه وزارت بهداشت سرویس ایاب و ذهاب برای معلولان در نظر نگرفته است، گفت: به نظر من باید برای حل مشکلات معلولان اول سراغ وزارتخانه‌ها رفت و تا زمانی که مشکلات در وزارتخانه برطرف نشود، انتظاری از دانشگاه‌ها نیست. وی با بیان این ادعا که دانشگاه اجازه هیئت علمی شدن را به یک فرد معلول نمی‌دهد، عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر قانونی مبنی بر عدم امکان معلم و استاد شدن در وزارتین علوم و بهداشت وجود دارد و دلیل این امر را تأثیر نامطلوب بر روحیه دانش‌آموزان و دانشجویان قلمداد می‌کنند.

درخشش یک رعد

دانشگاه علمی کاربردی رعد اولین دانشگاه مناسب‌سازی شده ویژه افراد دارای معلولیت در کشور است که دانشجویان دارای معلولیت و غیرمعلول در کنار یکدیگر در حال تحصیل هستند و به گفته دانشجویانش این در کنار هم بودن کمک زیادی به بالا رفتن اعتماد به نفس معلولان می‌کند و باعث می‌شود دیگران با شرایطشان بیشتر آشنا شوند و آن‌ها را بهتر درک کنند.

دانشگاه رعد در پنج رشته حسابداری، مربی پیش‌دبستانی، نرم‌افزار، مددکار اجتماعی و گرافیک مشغول به فعالیت است.
انتظار این مرکز از سازمان بهزیستی این است که در پرداخت شهریه دانشجویان دارای معلولیت تسهیلات بهتری را فراهم کند. همچنین کمک‌های جانبی از قبیل: سرویس ایاب و ذهاب و... ارائه دهد تا دانشجویان از رفاه بیشتری برخوردار باشند. وجود این مرکز به تنهایی ناکافی است. فضا‌های آموزشی مشابهی باید در نقاط دیگر کشور وجود داشته باشند و دیگر دانشگاه‌ها نیز برای میزبانی دانشجویان معلول احیا شوند. اگرچه همه مشکلات دانشجویان معلول، محدود به فضاسازی برای تردد در دانشگاه‌ها نمی‌شود، اما مطمئناً بخش زیادی از دغدغه ها‌ی این قشر برای تحصیل علم را رفع می‌کنند؛ دغدغه‌ای که بسیار مهم‌تر از طرح‌هایی همچون حضور بدون کنکور معلولان در دانشگاه‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر