کد خبر: 937528
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بعد از بازدید پروژه های شرکت برق منطقه ای خراسان گفت :اقدامات شرکت برق منطقه ای خراسان وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را سنگین تر کرده است.


در این بازدید که دکتر رجبی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر،مهندس ریاحی عضو هیئت مدیره و سرپرست شرکت برق منطقه ای خراسان،مهندس دشت بزرگ مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان و جمعی از معاونین شرکت برق منطقه ای خراسان حضور داشتند ، دکتر حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تونل در حال احداث شهدا-جانباز ، پست 132کیلوولت سجاد و تونل انرژی آن درمشهد بازدید کرد.
اقدامات شرکت برق منطقه ای خراسان الگویی برای کشور
در این بازدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی ضمن قدردانی از فعالیت شرکت برق منطقه ای خراسان درنوآوری در اجرای پروژها اظهار داشت : این اقدامات به عنوان یک الگوی جدید برای کل کشورمطرح است وحاصل زحمات کلیه کار کنان شرکت برق منطقه ای خراسان اعم از طراحی و اجرا می باشد و برای کشور یک دستاورد بسیار بزرگ و خوب مطرح است.وی افزود: این اقدامات شرکت برق منطقه ای خراسان وظیفه ما را به عنوان نمایندگان مجلس سنگین تر کرده است و ما در کمیسیون انرژی حتما لازم است نسبت به این الگو و پایلوت و تسری آن به سراسر کشور اقدامات قانونی خود را انجام دهیم و در حوزه قانون گذاری وهم در بخش تامین منابع مالی و در زمینه الزام دولت و وزارت نیرو در این زمینه پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.وی تصریح کرد: این اقدامات ضمن کاهش هزینه هاو خسارات به زیبایی شهرها کمک می کند و خدمات خوب و ایمنی را به شهروندان ارائه می کند. دکتر حسنوند با اشاره به اینکه اقدامات مهم شرکت برق منطقه ای خراسان چه در زمینه احداث پست های جدید و همچنین تونل های انرژی بسیار مهمی که در مشهد اجرا شده است ، خاطرنشان ساخت: ما در آینده اعضاء کمیسیون انرژی مجلس را برای بازدید از این پروژ ها به مشهد خواهیم آورد تا از نزدیک با این نوآوری ها آشنا شوند .
وی در ادامه افزود: امید واریم این فعالیت ها در استانهای دیگر نیز گسترش یاید و شرکت های برق منطقه ای کشور بتوانند از این تجربیات استفاده کند. وی پیشنهاد کرد سایر وزارت خانه های مرتبط با این نوع پروژه ها مانند وزارت نفت ، می توانند در اجرای اینگوه پروژ ها مشارکت داشته باشند و ما هم در زمینه تامین منابع مالی پشتیبانی خواهیم کرد.
وی پیشنهاد کرد: وزارت نیرو با دعوت از نمایندگان مجلس،آنها را بیشتر با اقدامات جدید آشنا کند.وی در همین رابطه خاطرنشان ساخت: اگر در زمینه اینگونه پروژه ها اطلاعات ما کامل تر و دقیق تر باشد اولویت و تشخیص و هدایت بودجه ها به آن سمت تسهیل خواهد شد.
اصلاح تبصره 14
دکتر حسنوند در ادامه مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص تبصره 14 اظهار داشت : ما در بحث تبصره 14 که در جلسه ای وزیر نیرو ورئیس سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتند اعتقاد داشتیم درآمدها و بودجه های وزارت نیرو بدون فوت وقت باید در اختیارشان قرار گیرد به دلیل اینکه در موقع اضطرار و اتفاقات احتمالی حتما منابع مالی باید در اختیار وزارت خانه باشد که بتواند اقدامات خود را انجام دهد اما تبصره 14 یک مانع و تشریفات و پروتکل قانونی که تعریف شده بود بسیار طولانی بود و نمی گذاشت ما اقدامات خود رابه طور اضطرار و سریع انجام دهیم ، که با اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قضیه را حل کردند . وی در همین زمینه خاطرنشان ساخت : نکته دیگری که مد نظر اعضای کمیسیون انرژی مجلس بود و پیشنهاد های برای سران سه قوه و شورای عالی اقتصادی ارسال شد که از محل صندوق توسعه ملی یک مبلغ مشخص در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد. وی اظهار داشت:امسال ما نگاهمان به حوزه برق است چون در سال گذشته در پیک برق مشکلات زیادی داشتیم که با تدبیر و مدیریت خوب از وزارت خانه نیرو از مشکلات عبور کردیم و برای سال آینده حداقل 8 هزار مگاوات برق جدید نیاز داریم که هم در بخش تولید برق و هم در بخش مدیریت آن باید تدبیر کنیم ودر این زمینه منابع مالی را به سران سه قوه پیشنهاد داده ایم که امید است مورد تصویب قرار بگیرد و در بودجه سال 1398 منابع جدید نیزپیش بینی شده است که بخشی ازمشکلات وزارت نیرو را مرتفع نماید.وی همچنین به مطالبات پیمانکاران و بدهی هایی که در ارتباط با پروژه ها است ، راهکارهای قانونی پیش بینی شده است و در این زمینه تهاتر و منابع مالی جدید مطرح شده که گوشه ای از مشکلات صنعت برق کشور را بتوانیم حل کنیم و قطعا کمیسیون انرژی به عنوان یک اولویت رسیدگی به مشکلات برق را در دستور کار قرار داده است چون نمی توانیم با اعمال خاموشی در حوزه صنعت، پتروشیمی، دستگاه های اداری ، آموزشی و فرهنگی ،کشور را اداره کنیم. بلکه باید با تامین منابع مالی و تولید هرچه بیشتر برق و خدمات و کیفیت بالا، برق مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.
عبور از پیک بار سال آینده با کمترین مشکل
وی در ادامه در خصوص کاهش خاموشی ها در سال آینده نیز گفت: در دو ماه قبل و پس از عبور از پیک برق با حضور وزیر نیرو ، اعضا کمیسیون و دستگاه های مرتبط جلسه ای برگزار شد و یک فرجه زمانی 8 ماه را پیش بینی کردیم تا با تدبیر و کم ترین خسارت از پیک سال آینده نیز عبور کنیم و مردم کمترین نگرانی را داشته باشند.
وی در ادامه از امور دیسپاچینگ و فوریتهای برق مشهد نیزبازدید کرد ودر این بازدید اظهار داشت : امسال اولین جلسه کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با تامین برق برای تابستان سال آینده بودهمه دستگاهها در این زمینه وارد میدان شوند و باید در این خصوص اطلاع رسانی صورت گیرد.وی گفت: از مهندس متولی زاده و مهندس حائری درکمیسیون انرژی دعوت خواهیم کرد و راهکارها را در این زمینه پیگیری می کنیم.وی در خصوص مشترکین پر مصرف اظهار داشت: ما بیشتر در این خصوص شعار داده ایم و الان مشترکین پر مصرف تشویق می شوند تا تنبیه.
وی در این خصوص تصریح کرد: باید تنبیه چند مرحله ای در نظر بگیریم اول قبض کامل بعد به صورت تساعدی و بعد جریمه انجام شود و علاوه بر افزایش قیمت ، تشویق نیز باید باشد.
دکتر حسنوند درخصوص استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی با مجوز مقام معظم رهبری و مکاتبات انجام شده با سران سه قوه ، گفت: برای پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران و توسعه سیستم های هوشمند درخواست شده تا دو میلیارد دلار به صنعت برق اختصاص یابد.وی در پایان گفت: باتوجه به تعدد اولویت ها و ضرورت توجه به آن هادرصنعت برق،چنانچه با ارائه پیشنهادات تخصصی،اطلاعات اعضای کمیسیون انرژی بیشتر شود، تخصیص اعتبارات بهتر صورت خواهد گرفت.
رشد مصرف ، فشار زیادی به صنعت برق وارد کرده است
در این بازدید جلسه ای باحضور مدیرعامل شرکت توانیر، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد صنعت برق خراسان برگزار شد.مدیرعامل شرکت توانیر طی سخنانی اظهار داشت: رشد 8 درصدی مصرف برق در کشور فشار زیادی به این صنعت وارد کرده است.مهندس متولی زاده افزود: افزایش مصرف برق در کشور نیازمند سرمایه گذاری های جدید است که این امر بیشترین فشار را در زمینه نقدینگی و بدهی به این صنعت ایجاد کرده است.وی اظهار داشت: با توجه به مصرف بالای برق در کشور لازم است تا خطوط و پست های برق جدید احداث شود و این امر تابع ارز و 70 درصد بدهی ها و مشکلات مربوط به این بخش است.وی در این خصوص به راه حل ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت : با توجه به ترکیب مصرف برق در کشور سالانه 23 هزار مگاوات مصرف مربوط به بار سرمایشی است و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است سالانه 850 هزار دستگاه کولر گازی وارد کشور می شود.وی در همین رابطه تصریح کرد: اگر مصرف کنندگان کولر گازی ، دمای آنرا روی 24 درجه تنظیم کنند ، حدود 5 هزار مگاوات مصرف برق درکشور کاهش می یابد که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.
ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت استارت آپ ها
مهندس متولی زاده نقش استارت آپ ها را در زمینه فرهنگ سازی مدیریت مصرف برق مهم برشمرد و گفت: درصورت استفاده از ظرفیت استارت آپ ها در زمینه فرهنگ سازی ومدیریت مصرف برق، برای جوانان تحصیل کرده و صاحب نظران اشتغال زائی نیز ایجادخواهد شد.
تسویه بخشی از بدهی های صنعت برق
مدیر عامل شرکت توانیر در ادامه به کمک های دولت و مجلس به صنعت برق نیز اشاره کرد و اظهار داشت : مجلس باتصویب بند "و" تبصره 5 درسال گذشته کمک کرد که 5 هزار میلیارد تومان از بدهی های صنعت برق را تسویه کنیم و همچنین تسویه بدهی های مالیاتی از دیگر اقدامات بوده و تاکنون 500 میلیارد تومان تسویه شده است.
اصلاح تعرفه ها، استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی و تبصره4
در ادامه دکتررجبی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر ضمن تشکر از مجلس به دلیل تصویب مصوبات مهم در خصوص صنعت برق، در خصوص کسری منابع برای سال 1398 اظهار داشت: طبق ارزیابی های انجام شده باتوجه به افزایش 20 درصد هزینه های پرسنلی در سال آینده ،مبالغ در آمدی صنعت برق فقط بخش اداری را پاسخگو است و برای توسعه چیزی باقی نمی ماند که باید در این زمینه راهکارهایی پیدا کنیم. وی در این زمینه راهکار اصلاح تعرفه ها،استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی و تبصره4 را مهم دانست.
خرید انرژی تولیدی نیروگاه های کوچک
دکتر رجبی در ادامه اظهار داشت: برای پیک سال آینده یکی از این راهکارهای جبران کمبود تولید استفاده ازظرفیت های تولید برق در وزارت نفت ، پتروشیمی ها و سایر موارد است.
معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی شرکت توانیر افزود: یک مدل جذاب برای خرید برق آنها طراحی شده تا بتوانیم برق تولیدی آنها را در ساعات پیک به مدت 4 ماه خریداری کنیم، بنابراین نیاز به سرمایه گذاری جدید نیست.وی همچنین گفت:طبق بررسی ها ، بیش از 1500 مگاوات برق از نیروگاه های کوچک مثل دی جی ها و خود تامین ها تا قبل از پیک سال آینده وارد مدار خواهد شد.معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیردر پایان استفاده از کسب و کارهای جدید و استارتاپ ها را از اقدامات دیگر عنوان کرد که جوان های تحصیل کرده می توانند در این حوزه فعالیت کنند و در جهت فرهنگ سازی و کاهش مصرف راهکار ارائه دهند.وی همچنین همچنین خاطرنشان ساخت: استفاده از ظرفیت روزنامه ها و شبکه های اجتماعی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.
شایان ذکر است رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طی سفر به مشهد ، از تونل انرژی درحال احداث شهدا-جانباز، پست 132کیلوولت سجاد وتونل انرژی آن،از مرکز دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق مشهد و از شرکت صانع شرق بازدید کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار