کد خبر: 937492
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
به‌رغم انتقاد‌های جهانی از ولیعهد سعودی در ماجرای قتل حمال خاشقجی، ارتباط‌های ویژه خانواده دونالد ترامپ با سعودی‌ها ادامه دارد. افشاگری نیویورک‌تایمز حاکی از این است که جارد کوشنر، داماد ترامپ روابط شخصی خود را با محمد بن‌سلمان حفظ کرده است.
به‌رغم انتقاد‌های جهانی از ولیعهد سعودی در ماجرای قتل حمال خاشقجی، ارتباط‌های ویژه خانواده دونالد ترامپ با سعودی‌ها ادامه دارد. افشاگری نیویورک‌تایمز حاکی از این است که جارد کوشنر، داماد ترامپ روابط شخصی خود را با محمد بن‌سلمان حفظ کرده است.
هرچند سناتور‌های امریکا به دنبال تصویب طرح‌هایی در کنگره برای تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی و کاهش حمایت‌های نظامی از این رژیم هستند، اما به نظر می‌رسد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و خانواده‌اش حاضر به تنبیه سعودی‌ها نیستند و همچنان به حمایت‌های خود از مقامات ریاض ادامه می‌دهند. روزنامه نیویورک‌تایمز روز یک شنبه در مقاله‌ای از روابط ویژه جارد کوشنر، داماد ترامپ و محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی پرده برداشت. این روزنامه امریکایی با اشاره به اینکه مقامات امریکایی از روابط کوشنر با بن‌سلمان نگران بوده‌اند، به نقل از سه مقام سابق کاخ سفید نوشت: «از آنجا که کوشنر در سیاست بی‌تجربه بود، مستعد آن بود که توسط سعودی‌ها مورد سوءاستفاده قرار گیرد. برای جلوگیری از چنین موردی، رئیس جدید کارکنان کاخ سفید تلاش کرد دستورالعمل‌های قدیمی را بازاعمال کند؛ دستورالعمل‌هایی که تأکید داشت کارکنان شورای امنیت ملی باید در تماس با رهبران خارجی حضور داشته باشند». بر اساس این گزارش، با وجود این سختگیری ها، اما روابط خصوصی بن‌سلمان و کوشنر ادامه می‌یابد و آن‌ها حتی یکدیگر را با نام کوچک صدا می‌زده‌اند. این روابط حتی پس از قتل خاشقجی ادامه یافته است. به نوشته نیویورک‌تایمز، «پس از آنکه خاشقجی به قتل رسید و نهاد‌های اطلاعاتی امریکا به این نتیجه رسیدند که محمد بن‌سلمان دستور قتل او را صادر کرده است، کوشنر در کاخ سفید به مهم‌ترین مدافع بن‌سلمان بدل شد. این مطلب را افرادی بیان داشته‌اند که با مسائل داخلی کاخ سفید آشنایی دارند». این روزنامه درباره روابط کوشنر و بن سلمان به خصوص در لحظه بحران به وجود آمده پس از قتل خاشقجی می‌نویسد: «این روابط منحصر به فرد بوده که انداختن ترامپ در آغوش عربستان سعودی به عنوان یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان بین‌المللی را رقم زد». با وجود گزارش سازمان سیا مبنی بر مقصر بودن بن‌سلمان در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، دونالد ترامپ تنها کسی است که از ریاض حمایت کرده است و حتی حاضر نشد فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کند. پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که کوشنر در ادامه حمایت دونالد ترامپ از محمد بن‌سلمان تأثیر زیادی داشته است و کوشنر سعی کرده با بزرگ‌نمایی معاملات نظامی امریکا و عربستان سعودی، از بار فشار‌های داخلی علیه مقامات ریاض بکاهد. به‌رغم حمایت ترامپ و خانواده‌اش از ولیعهد سعودی، نمایندگان کنگره به دنبال تشدید فشار‌ها به سعودی‌ها هستند. گفته می‌شود نمایندگان کنگره قصد دارند خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن را که گفته می‌شود در ماجرای قتل خاشقجی نقش داشته است، اخراج کنند. نشریه «آتلانتیک» دیروز در یادداشتی به درخواست‌های حداقل یک قانونگذار ارشد کنگره امریکا برای اخراج سفیر عربستان سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی نوشت: «سفیر سعودی به واشنگتن‌دی‌سی برگشت، اما آیا هیچ کس با او صحبت خواهد کرد». این نشریه امریکایی نوشت: «سفیر سعودی در امریکا شاید آرام و بی سر و صدا به واشنگتن برگشته باشد، اما او برای دیدار با قانونگذاران کنگره امریکا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار