کد خبر: 937420
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
احمد ضیایی درحالی در روز پایانی مهلت قانونی از ریاست فدراسیون والیبال استعفا داد که ۱۱ ماه دوران ریاستش حاشیه‌های مختلفی داشت.
 
احمد ضیایی

جوان آنلاین: پس از گذشت یازده ماه از انتخاب احمد ضیایی با ۴۳ رای از مجموع ۴۴ رای مجمع انتخاباتی به عنوان رئیس فدراسیون والیبال، بالاخره ضیایی جام زهر را نوشید و تن به استعفا داد تا با کناره‌گیری او وزارت ورزش و جوانان نفس راحتی بکشد بدون آنکه خطر تعلیق این رشته را تهدید کند.

حضور ضیایی از همان ابتدای انتصابش به عنوان رئیس فدراسیون والیبال همواره خبرساز و حاشیه‌ساز بود تا جایی که در روز انتخابات، بهنام محمودی مهمترین رقیبش به دلیل یک تماس تلفنی نامشخص به جلسه انتخابات نیامد و دیگر رقیبش، امیرحسین منظمی از مبارزه با ضیایی کنار کشید و توانست با جلب نظر ضیایی بعدها دبیر فدراسیون شود. در واقع ضیائی در روز انتخابات تنها با محمد حسن تقی زاده رقابت کرد و توانست در این رقابت بدون تلاش زیاد بر کرسی ریاست بنشیند. البته نباید انتخاب ضیایی به عنوان رئیس را منوط به مسائل حاشیه ای دانست چرا که او هشت سال نایب رئیس داورزنی در این فدراسیون و مورد اعتماد او بود و بیشتر اعضای مجمع به خاطر سابقه مدیریتی‌اش در کنار داورزنی، رای اعتماد دادند.

* قول‌هایی که عملی نشدند/ ۹  تغییر در ۱۱ ماه

ضیایی از همان ابتدا قول‌هایی داد که یا قدرت کافی برای عملی کردن این موارد را نداشت یا اینکه زمان لازم برای عملی کردن قول هایش در اختیار او قرار نگرفت.

یکی از اولین جملاتی که ضیایی زیاد به زبان می‌آورد این بود که "من به دنبال اصلاح هستم نه انقلاب" اما اتفاقاتی که او رقم زد و جابه‌جایی هایی که در بدنه اداری فدراسیون انجام داد باعث شد تا از همان ماه‌های ابتدایی برخی‌ها نسبت به موفقیتش دلسرد شوند. ضیایی در طول یازده ماه گذشته در بدنه اداری فدراسیون ۹ تغییر را انجام داد که به نسبت زمان حضورش این حرکات بیشتر انقلابی به نظر می‌رسیدند تا انجام اصلاحات.

ضیایی پس از ورودش در اولین اقدام در کمیته ساحلی فریدون الهامی را جایگزین کسری غفوری کرد. سپس عذر منوچهر پورحسن را خواست و محمد حسین شفقی را به عنوان جایگزین او در سازمان لیگ معرفی کرد. از مهمترین تغییرات کنارگذاشتن امیدوار حاتمی با سابقه از ریاست کمیته داوران و جایگزینی ابراهیم فیروزی بود. چهارمین تغییر نیز در نایب رئیسی بانوان صورت گرفت که صدیقه کعبی زاده جایگزین فریبا صادقی شد. اما تغییرات هر هفته و هر ماه انجام می‌شد و در واقع عملکرد ضیایی بیشتر شبیه حرکات دولت‌های کمونیستی بود که اصلاً دوست نداشتند نشانی از حکومت قبلی باقی بماند و ضیایی در ادامه تغییراتش، امیرحسین احمدی نیا را از روابط عمومی فدراسیون کنار گذاشت و امیر حسینی را به جای او معرفی کرد. اما مهم‌ترین جابه جایی که حتی باعث شد ستون های مدیریتی ضیایی در فدراسیون والیبال دچار تزلزل شود، خواستن عذر محمود افشاردوست، مرد با دانش و دوست داشتنی والیبال ایران و جایگزینی امیرحسین منظمی در پست دبیری فدراسیون بود.
 تغییرات تمامی نداشت و در ادامه علی آرایش رئیس کمیته بازاریابی شد، سپس مریم حسابی که مترجم کولاکوویچ بود جایگزین سعید درخشنده با تجربه در بخش بین الملل شد و در نهایت با خداحافظی مهدی اسلامی از خزانه داری گرایلی جایگزین او شد.

* بانوان همچنان بیرون از سالن‌ها
از دیگر قولهای ضیایی حضور بانوان در مسابقات والیبال بود که نه تنها شاهد عملی شدن آن نبودیم بلکه همان رویه سال های گذشته و انتخاب گزینشی بانوان را در میزبانی تهران از لیگ ملت‌های والیبال دیدیم.

پس از این اتفاقات و انتقادات رسانه‌ها ضیایی تصمیم گرفت تا ادامه ریاستش را در خفا و سکوت پیش ببرد و به همین دلیل اولین جلسه هیئت رئیسه با حضور اعضای جدید در بایکوت خبری و بدون اطلاع رسانه‌ها برگزار شد و جالب آنجاست که گویا حضور سعید معروف هم در آن جلسه برای معرفی اسپانسر بوده است. این در حالیست که حضور یک ملی پوش در این جلسه خود جای سوال دارد چه برسد به معرفی اسپانسر!

* تکرار قهرمانی در بازی‌های آسیایی تنها دستاورد مهم فدراسیون ضیایی

در طول 11 ماه دوران ریاست ضیایی بر فدراسیون والیبال، تیم ملی والیبال ایران ابتدا در خردادماه در لیگ ملت‌های والیبال شرکت کرد اما با کسب نتایج ضعیف و ایستادن در رتبه دهم به کارش پایان داد. سپس در انتخابی رقابت‌های قهرمانی جهان در اردبیل بالاتر از تیم‌هایی همچون چین و کره جنوبی به عنوان صدرنشین جواز حضور در قهرمانی جهان را گرفت.

مهمترین افتخار دوران ریاست ضیایی در جاکارتا کسب شد جایی که تیم ملی والیبال ایران در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی توانست با ترکیب اصلی بر سکوی قهرمانی بایستد و قهرمانی در بازیهای 2014 اینچئون را تکرار کند؛ اتفاقی که قابل پیش بینی بود.

آخرین و مهمترین رویدادی که تیم ملی دردوران ضیایی شرکت کرد رقابت‌های قهرمانی جهان لهستان بود که شاگردان کولاکوویچ با وجود صعود به دور دوم در نهایت در رده سیزدهم مشترک ایستادند.

* تعیین سخنگوی تشریفاتی/ ممنوع المصاحبه کردن بازیکنان

اما هر ماه ضیایی حاشیه‌ای جدید می‌ساخت و در اردیبهشت ۹۷ او در جلسه‌ای با خبرنگاران اعلام کرد که سعید درخشنده سخنگوی فدراسیون است و خبرنگاران از این پس می‌توانند هر سوالی که دارند را از درخشنده بپرسند، اما این سمت تشریفاتی تقریبا چیزی به جز اعصاب خوردی برای درخشنده در پی نداشت زیرا او نه تنها حرف آخر را نمی توانست بزند بلکه هر حرفی هم می‌زد با انکار و مخالفت رئیس و دبیر مواجه می شد.

همچنین در این جلسه ضیایی پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد که بازیکنان تیم ملی ممنوع المصاحبه هستند. این در حالیست که در رشته والیبال چنین چیزی پیش از این سابقه نداشته است.

* دکتری که انگلیسی بلد نبود

 هر چه روزها می‌گذشت شرایط برای ضیایی سخت‌تر می‌شد. ماجرای مدرک دکترای او و بلد نبودن زبان انگلیسی باعث شد تا ضیایی دست به اقدامات عجیب تری نیز بزند. برای نمونه برای شرکت در اجلاس لیگ ملت‌های والیبال به دلیل عدم تسلط به زبان انگلیسی یکبار به همراه درخشنده عازم لوزان شد و بار دیگر مریم حسابی جوان و کم تجربه راهی این جلسه در سوئیس شد.
 بحث مدرک دکترای او از دانشگاه راکویل آمریکا نیز باعث شد تا دیگر صفت دکتر پیش از نام او در سایت فدراسیون والیبال نیاید. حتی درباره مدرک او نیز بحث تخلف در انتخابات مطرح بود اما وزارت ورزش و جوانان درحالی با مسامحه از این موضوع گذر کرد که افشاردوست مدرک دکترای ضیایی برای شرکت در انتخابات را تایید کرده بود.

* برخورد فیزیکی با خبرنگار

در همین ماه ها بود که بحث بازنشستگی او مطرح شد و ضیایی که بسیار خشمگین از این اتفاقات بود در مراسم بازگشت ملی پوشان نوجوان از قهرمانی جهان در پاسخ به سوال یک خبرنگار در فرودگاه درباره بازنشستگی اقدام به برخورد فیزیکی با او کرد. همین مسئله باعث شد تا ضیایی بیش از پیش از چشم اهالی ورزش، رسانه‌ها و والیبال دوستان بیفتد.
 با ادامه یافتن انتقادات، او سعی در حذف منتقدان گرفت و در جلسه مهرماه که برای بررسی نتایج ضعیف تیم ملی در انتخابات قهرمانی جهان بود از برخی خبرنگاران منتقد دعوت نکرد.
 ضیایی که هر روز می‌دانست به بازنشستگی نزدیک تر می‌شود در یازدهم مهر بحث خطر تعلیق والیبال را مطرح کرد و گفت بهتر است این قانون شامل مدیران دولتی شود تا روسای فدراسیون های ورزشی. گفته می‌شد ضیایی چند روز قبل از این اظهارات در نامه‌ای به فدراسیون جهانی والیبال درباره اتفاقات و قوانین جدید در ایران صحبت کرده، هرچند بعدها عنوان شد که این تماس برای گرفتن اساسنامه فدراسیون جهانی بوده است.

* معروف از محرومیت در رفت

اما شاید یکی از مهمترین حواشی بین ضیائی و سعید معروف رخ داد. کاپیتان تیم ملی پس از کسب نتایج ضعیف تیم ملی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان و ایستادن در جایگاه سیزدهم مشترک با اشاره به داستانی از ملانصرالدین در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی ضیایی را مورد انتقاد قرار داد و ضیایی در پاسخ به این رفتار معروف اعلام کرده بود که قطعاً کاپیتان تیم ملی با محرومیت مواجه خواهد شد اما در حال حاضر با رفتن ضیایی می‌توان گفت "معروف از محرومیت در رفت".

در نهایت شکایت ضیایی از دیوان عدالت اداری مورد تایید قرار نگرفت تا وزارت ورزش و جوانان در آخرین روز یعنی پانزدهم آذرماه اقدام به تعیین سرپرست جدید کند تا او مجبور به رفتن شود. با عملکردی که روسای والیبال در دو دهه گذشته داشته‌اند و همواره مورد تمجید ورزشی‌ها بودند، می‌توان دوران ضیایی را خوابی کابوس‌ وار برای والیبال ایران پس از عصر طلایی یزدانی خرم و داورزنی دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار