کد خبر: 937201
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
بعد از اشتباه محاسباتي در صورت مالي سايپا كه هر خودرو آريو را 44 هزار تومان محاسبه كرده‌بود و تفاوت 254 ميلياردي آن را از راه و روشي خاص در صورت‌هاي مالي تراز كردند، اين بار نود اقتصادي در گزارشي پرده از صورت مالي زيان خودرو‌هايي در ايران‌خودرو برداشته كه اساساً قيمت‌ها خارج از شمول قيمت‌گذاري شورا بوده‌است!

بعد از اشتباه محاسباتي در صورت مالي سايپا كه هر خودرو آريو را 44 هزار تومان محاسبه كرده‌بود و تفاوت 254 ميلياردي آن را از راه و روشي خاص در صورت‌هاي مالي تراز كردند، اين بار نود اقتصادي در گزارشي پرده از صورت مالي زيان خودرو‌هايي در ايران‌خودرو برداشته كه اساساً قيمت‌ها خارج از شمول قيمت‌گذاري شورا بوده‌است!
بر اساس عملكرد مالي،‌اين دو خودروساز عملاً طبق قانون تجارت ورشكسته‌اند، با اين وجود حتي توليدات سال آينده خود را نيز پيش‌فروش كرده‌اند.
اگر چه در مورد شركت سايپا مديران اين شركت اعداد جابه‌جا شده را غير عمدي و اصلاح كردند، با اين حال در كنار اين موضوع تلاش خودرو‌سازان در گران‌كردن محصولاتشان بعد از ارائه صورت‌هاي مالي را نمي‌توان ناديده گرفت.
نود اقتصادي در اين باره نوشته‌است: اينكه افزايش نرخ ارز سبب افزايش مواد اوليه توليد خودرو شده‌است، شكي در آن نيست،بنابراين افزايش قيمت خريد مواد و قطعات بايد در دستور كار خودروسازان قرار گيرد،‌ولي اسناد و مدارك نشان مي‌دهد كه بخشي از ضررها و زيان‌ها متوجه عملكرد خود خودروسازان است نه متأثر از تحريم ها.
به طور مثال گزارش مديريتي سال 96 شركت ايران خودرو به سازمان بورس نشان از آن دارد كه اين شركت در برخي از خودروهايي كه قيمت آن شامل مصوبات شوراي رقابت نمي‌شود و خودروساز مي‌تواند براساس عرضه و تقاضاي بازار (بدون هيچ محدوديت قانوني) اين خودروها را به صورت سود‌ده به فروش برساند، زيان‌ده عمل كرده‌است. (اين زيان ناخالص است و بدون در نظرگرفتن هزينه‌هاي اداري و ساير هزينه‌ها است)
براساس سندي كه اين سايت ارائه كرده‌است،‌در سال 1396شركت ايران خودرو، 30هزار و 809 تعداد خودرو «دانگ فنگ» توليد كرده كه از اين تعداد 30هزار و 806 فروخته‌است. هزينه تمام‌شده اين خودرو بيش از قيمت نهايي آن اعلام شده‌است،بنابراين ايران‌خودرو 902/209/1 ميليون ريال از بابت فروش اين خودرو در سال 1396 زيان كرده‌است.
همچنين توجه به اين نكته ضروري است كه در زمان زيان مذكور ثبت‌شده هنوز كشور دچار نوسانات شديد ارزي نشده‌بود؟
در خصوص دانگ‌فنگ همين وضعيت زيان‌دهي تا پايان سه ماه اول سال 1397 نيز ادامه يافته‌است و مشمول زيان 161/367 ميليون ريالي شده‌است. جالب اينجا است كه فروش گروه دنا نيز در نقطه تقريباً سر‌به‌سر فروخته شده‌است،‌در حالي كه اين خودرو نيز مشمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت نمي‌شود.
مضافاً بر اينكه از كل 885/42 گروه دنا توليد‌شده470/42 فروخته شده است. فروش اين خودرو در سه ماهه اول سال 1397، حدود 376/309 ميليون ريال براي ايران خودرو زيان به بار آورده‌است
همين وضعيت براي هايما و ساير محصولاتي كه خارج از قيمت‌گذاري شوراي رقابت بوده نيز رخ داده كه به نظر نهادهاي نظارتي بايد در اين باره بيشتر ورود كنند زيرا اساساً شركت‌هاي خودرو‌سازي بنگاه‌هاي خيريه نيستند كه در حوزه واسطه‌گري خودروهاي خارج از شمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت زيان ثبت كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار