کد خبر: 937175
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری «کیودو» ژاپن:
برای دفاع از ملت خودمان به سمت ساخت موشک رفتیم و از هیچ کس نیز برای تعیین بُرد موشک‌هایمان اجازه نمی‌گیریم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: برای دفاع از ملت خودمان به سمت ساخت موشک رفتیم و از هیچ کس نیز برای تعیین بُرد موشک‌هایمان اجازه نمی‌گیریم.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مصاحبه با خبرگزاری «کیودو» ژاپن با تأکید بر اهمیت ایستادگی کشور‌های جهان در برابر سیاست‌های امریکا، تأکید کرد: امریکایی‌ها اصرار دارند سیاست‌های یکجانبه خودشان را بر همه دولت‌ها و کمپانی‌های دنیا اعمال کنند و اصرار دارند این سیاست‌ها را با تهدید و تحریم دیگران در سطح بین‌المللی تثبیت کنند. ما امیدواریم همه دولت‌ها از جمله دولت ژاپن در مقابل این سیاست‌ها ایستادگی و از توان خودشان استفاده کنند تا مانع یکجانبه‌گرایی امریکا شده و بتوانند استقلال خودشان را در دنیا حفظ کنند. او با تأکید بر ناتوانی امریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران، تصریح کرد: ما برای فروش نفت به راه‌های جدیدی دست پیدا کرده‌ایم و حتی اگر شرکای اصلی اقتصادی ما خرید نفت را کاهش بدهند، شرکای جدیدی پیدا کرده و به آن‌ها نفت فروخته‌ایم و این راه را ادامه خواهیم داد.

جهانگیری در پاسخ به این سؤال خبرنگار ژاپنی که نظر برخی منتقدان چنین است که سیاست خارجی ژاپن بیش از حد به امریکا وابسته است و باید مستقل‌تر و بی‌طرف‌تر باشد و این پیغام را به امریکا بفرستد که از سیاست یکجانبه گرایی اجتناب کند و ژاپن باید از امریکا بخواهد که بیش از پیش به هنجار‌های جهانی احترام بگذارد. به هر حال، همانطور که مطلع هستید ژاپن و امریکا ارتباطی قدرتمند و قوی با یکدیگر دارند، ارزیابی شما از این سیاست خارجی ژاپن چیست؟ گفت: سیاست ژاپن با امریکا به عنوان یک دولت مستقل به خودشان برمی‌گردد و می‌توانند هر سیاستی در روابط خودشان داشته باشند ولی ژاپن باید در مقابل یکجانبه‌گرایی‌ای که امریکایی‌ها به دنبال آن هستند و کشور‌های مستقل را تهدید می‌کنند، ایستادگی کند. این یکجانبه‌گرایی و تهدید، امروز با شروع برجام و برخی از موافقتنامه‌ها بوده و ممکن است در آینده به سایر موضوعات و کشور‌های دیگر نیز سرایت کند.

امریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند

معاون اول رئیس‌جمهور درباره کاهش میزان صادرات نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های امریکا تصریح کرد: بعد از تحریم، ترامپ اعلام کرد که در چهارم نوامبر میزان صادرات نفت ایران به صفر می‌رسد و متوقف می‌شود. هم رئیس‌جمهور و هم وزیر خارجه و مقامات دیگر امریکا با صراحت این هدف را اعلام کردند، برخی از کشور‌ها در یکی دو ماه خرید نفتشان را متوقف کردند، ولی نفت ما به میزانی که نیاز داشتیم، صادر شد. ما با کشور‌های دوست و شرکای اقتصادی خود، به راهکار‌های جدیدی رسیده‌ایم و حتماً این روش‌ها را ادامه می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم میزان صادرات نفت‌مان را به سطح پیش از ماه آوریل برگردانیم. جهانگیری افزود: ما فکر می‌کنیم شرکای اقتصادی ما به میزانی که در گذشته نفت می‌خریدند، از این پس نیز خواهند خرید. اگر بعضی کشور‌ها نیز خریدشان را کاهش دهند، این کاهش قابل توجه نیست. ما با روسیه، چین، هند، سایر کشور‌های آسیایی، اتحادیه اروپا و شرکای اقتصادی‌مان در سایر نقاط جهان مثل آفریقا و امریکا در حال مذاکرات جدی هستیم که هم بتوانیم نفت بفروشیم و هم بتوانیم از درآمد‌های آن استفاده کنیم. امریکایی‌ها، مردم و مسئولان دنیا نیز می‌دانند که منطقه خلیج فارس منطقه بسیار حساسی است. جمعیت ایران نیز نسبت به کشور‌های حوزه خلیج فارس، جمعیت قابل توجهی است. این تهدید امریکایی‌ها که فروش نفت ایران را به صفر برسانند، حرف بسیار خطرناکی است. امریکایی‌ها باید بدانند که وقتی فروش نفت ایران صفر شود، کار بسیار خطرناکی خواهند کرد که ایران در چنین شرایطی، تصمیم لازم را خواهد گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سؤال که شما چقدر صبر خواهید کرد تا اروپا این ساز و کار ویژه مالی را ارائه دهد؟ گفت: ما احساس می‌کنیم اروپایی‌ها اراده‌ای جدی دارند و به دنبال راهکار‌های جدیدی برای تداوم همکاری با ما هستند. امیدوارم این کار سریع‌تر انجام گیرد تا اعتماد مردم ایران نسبت به اتحادیه اروپا از بین نرود و آن روزی که مطمئن شویم آن‌ها دیگر نمی‌توانند کاری کنند، حتماً اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

با هر تهدیدی مقابله می‌کنیم

بخش دیگری از گفت‌وگوی خبرنگار ژاپنی با جهانگیری درباره توان‌موشکی ایران بود. وی از معاون اول رئیس‌جمهور پرسید، ایالات متحده اخیراً ایران را به آزمایش موشک بالستیک دوربرد متهم کرده و گفته است این کار نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. استدلال ایران این است که توسعه ساخت موشک صرفاً اهداف حمایتی دارد و به هیچ عنوان ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست. آیا ایران اصلاً نیاز دارد که موشک‌های دوربرد بالستیک بسازد، اگر هدف شما بازدارندگی است، چه نیازی به موشک‌های دوربرد دارید؟
جهانگیری در این زمینه پاسخ داده: ملت ایران تجربه تلخی از جنگ هشت ساله با صدام دارد. در آن جنگ اکثر شهر‌ها از جمله تهران پایتخت ما، مرتب با موشک‌هایی که از طرف رژیم عراق شلیک می‌شد، مورد حمله قرار می‌گرفت و ما به هر جای دنیا مراجعه می‌کردیم که بتوانیم حتی یک موشک بگیریم تا مقابله یا حداقل تهدید به مقابله کنیم، هیچ کس به ما موشک نمی‌داد، بنابراین ما برای دفاع از ملت خودمان به سمت ساخت موشک رفتیم و این موشک‌ها صرفاً یک سلاح دفاعی و بازدارنده هستند. از هیچ کس نیز برای تعیین بُرد موشک‌هایمان اجازه نمی‌گیریم، با هر چیزی که احساس می‌کنیم تهدید علیه ماست، مقابله خواهیم کرد و متناسب با نیاز دفاعی کشورمان موشک می‌سازیم. امریکایی‌ها نیز در این مورد مثل همیشه با خبرسازی و شانتاژ خبری در مورد سلاح‌های دفاعی ایران اتهام‌زنی کردند. این ذات امریکایی‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار