کد خبر: 937031
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
پس از ملاقات با رئیس سیا
ترامپ نگذاشت جینا هاسپل، رئیس سیا برای توضیح علنی درباره پرونده خاشقجی و نقش بن‌سلمان در آن، به سنا برود.
ترامپ نگذاشت جینا هاسپل، رئیس سیا برای توضیح علنی درباره پرونده خاشقجی و نقش بن‌سلمان در آن، به سنا برود. در عوض، هاسپل، سه شنبه شب در یک جلسه پشت در‌های بسته سنا حاضر شد؛ جلسه‌ای که البته خیلی از سناتور‌ها هم در آن حضور نداشتند. بعد از ملاقات پشت در‌های بسته با هاسپل، سناتور‌ها گفته‌اند دیگر تردیدی ندارند که محمد بن‌سلمان پشت قتل جمال خاشقجی بوده است. «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته که اگر جلسه توجیهی با رئیس سیا جلسه دادگاه بود، بن‌سلمان را ظرف ۳۰ دقیقه بابت این قتل مجرم می‌شناخت.
به گزارش «جوان»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا سرانجام قبول کرد که سناتور‌های ارشد امریکایی را در جریان جزئیات قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی قرار دهد، البته پشت در‌های بسته. این جلسه سه شنبه شب برگزار شد. از محتوای آن چیزی به بیرون درز نکرده، ولی نمایندگانی که در این جلسه بوده‌اند، می‌گویند دیگر برای‌شان شکی باقی نمانده که عامل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، شخص بن‌سلمان، ولیعهد عربستان بوده است. «لیندسی گراهام» سناتور ارشد امریکایی که در هفته‌های بعد از قتل خاشقجی، نام او بیش از دیگران بر سر زبان‌هاست، گفته که پیش از جلسه توجیهی با رئیس سیا هم بر این باور بوده که محمد بن‌سلمان مسئول قتل خاشقجی است، ولی این جلسه را در حالی ترک کرده که اطمینان بالایی داشته که باور او درست بوده است. گراهام در واکنش به لاپوشانی مقام‌های امریکایی که اشاره‌ای مستقیم به ترامپ است، گفته است: «فقط کسی که خودش را به خواب زده می‌تواند به این نتیجه برسد که هماهنگی و سازماندهی این قتل تحت فرمان محمد بن‌سلمان انجام نگرفته است.» گراهام گفته که «عربستان جزو متحدان راهبردی ما است و ارزش دارد که رابطه‌مان را نجات دهیم، اما این کار نباید به هر قیمتی صورت بگیرد.» او می‌گوید: «در صورتی که کار‌های بن‌سلمان را نادیده بگیریم و به آن‌ها رسیدگی نکنیم، به جایگاه خودمان در دنیا و امنیت ملی‌مان خدشه بیشتری وارد می‌کنیم. نمی‌توانم محمد بن‌سلمان را شریکی قابل اتکا برای ایالات متحده ببینم.»
‌گراهام تصریح کرد: «اگر حکومت سعودی برای مدت زمان طولانی دست این مرد باشد، تجارت با عربستان سعودی را دشوار می‌دانم، چون فکر می‌کنم او دیوانه و خطرناک است و رابطه [امریکا و عربستان]را به مخاطره انداخته است.» او گفته است: «تا زمانی که محمد بن‌سلمان در این کشور مسئول است من نمی‌توانم از فروش سلاح به عربستان سعودی حمایت کنم.» باب کورکر هم که در جلسه با خانم هاسپل حاضر بوده، گفته که اگر جلسه توجیهی با رئیس سیا جلسه دادگاه بود، محمد بن‌سلمان را ظرف ۳۰ دقیقه بابت این قتل مجرم می‌شناخت. کورکر همچنین گفته است تردیدی وجود ندارد که محمد بن‌سلمان، خاشقجی را به قتل رسانده است. رابرت منندز، سناتور دموکرات امریکایی گفت: بعد از این جلسه بیشتر از گذشته مطمئن شده که امریکا بایستی مسئله جنگ یمن و قتل خاشقجی را مورد بررسی قرار دهد. او هم گفت: «بعد از این جلسه، فقط نظراتی که داشتم تقویت شدند.»‌سناتور ریچاد بلومنتال، عضو ارشد مجلس سنا از علنی نبودن جلسه سه شنبه شب رئیس سیا با سناتور‌ها به شدت انتقاد کرده و گفته که جلسه استماع گزارش جینا هاسپل باید علنی برگزار می‌شد. بلومنتال در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «محمد بن‌سلمان مسئول قتل وحشیانه و ازپیش برنامه‌ریزی شده خاشقجی است و دولت ترامپ نیز در حال لاپوشانی آن است.» روزنامه «لوپن۲۱» فرانسه درباره دلیل ماجراجویی سیا علیه بن‌سلمان در حالی که ترامپ همچنان به لاپوشانی ادامه می‌دهد، نوشت: «سیا معتقد است که امریکا بهای سنگینی پرداخت کرده تا ولیعهد را به عنوان یک شاهزاده جنگ در منطقه نشان دهد، اما این جنگ به ظهور مجدد القاعده در منطقه منجر شد.» روزنامه فرانسوی مذکور نوشت:. سیا همچنین از تلاش‌های بن‌سلمان برای انعقاد قرارداد‌هایی با روسیه از جمله خرید اس۴۰۰ خرسند نبود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار