کد خبر: 937026
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
گزارش «جوان آنلاین» از طرح شهرداری تهران برای گسترده شدن طرح ترافیک
اظهارات ترافیکی معاون شهردار تهران در حالی مطرح می‌شود که حمل و نقل عمومی پایتخت وضعیت نامناسبی دارد و به‌نسبت تعداد مسافران از ظرفیت بسیار کمی برخوردار است.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: چند روزی است که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موضوع حذف طرح زوج و فرد و اضافه شدن این مناطق به حلقه دوم طرح ترافیک را مطرح می‌کند. هر چند این اظهارنظر با انتقادات زیادی مواجه شده، اما پورسیدآقایی مجددا به گسترده شدن طرح ترافیک به‌عنوان راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا اشاره کرده و گفته: «چنانچه حذف طرح زوج و فرد و تبدیل آن به طرح ترافیک انجام نشود ما نمی‌توانیم شاهد کاهش آلودگی هوای تهران باشیم و علی‌القاعده باید این طرح را اجرا کنیم. هرچند تلاش‌مان این است که این طرح در شورای ترافیک به‌صورت کارشناسی شده مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد، اما در زمانی که طرح ترافیک ۹۷ در شورای ترافیک تصویب شد به این موضوع نیز اشاره‌ای شده است.» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرده: «قطعا طرح ترافیک ۹۸ بعد از ۱۵ فروردین ماه ۹۸ اجرا می‌شود چرا که تمام زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای اجرای طرح وجود دارد و ما دیگر نیازی به زمان بیشتر برای اجرای طرح نداریم.»

هر چند معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر حذف زوج و فرد و افزایش محدوده طرح ترافیک اصرار دارد و خبر از اجرایی شدن آن از فروردین ماه سال جاری می‌دهد، اما سردار حسین رحیمی، رییس پلیس تهران این طرح را غیرقانونی می‌داند و دراین باره می‌گوید: «اصلی‌ترین دستگاه در رابطه با حذف طرح زوج و فرد، پلیس است، چون که ترافیک را هدایت می‌کند. برای اجرای چنین طرحی ابتدا باید از لحاظ کارشناسی بررسی و سپس اطلاع‌رسانی شود. همچنین اگر طرحی می‌خواهد اجرا شود باید در رابطه با آن در مراجع قانونی بحث شود، اما برخی افراد ذهنیات خود را اطلاع‌رسانی می‌کنند.»

اظهارات ترافیکی معاون شهردار تهران در حالی مطرح می‌شود که حمل و نقل عمومی پایتخت وضعیت نامناسبی دارد و به‌نسبت تعداد مسافران از ظرفیت بسیار کمی برخوردار است. این در حالی است که در یک سال و نیم اخیر اقدامی موثر برای مسئله حمل و نقل عمومی تهران انجام نشده است؛ بنابراین اگر طرح پیشنهادی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اجرایی شود با بحران کمبود وسایل حمل و نقل عمومی رو به رو خواهیم شد و این مسئله نارضایتی بیش از پیش شهروندان را به‌دنبال خود خواهد داشت.

قطار مترو هست، اما کافی نیست!

الهام که یکی از شهروندان تهرانی است و هر روز برای رفتن به محل کار از تهرانپارس به سمت میدان فاطمی حرکت می‌کند. او که مسیر مترو را برای رفتن به محل کارش انتخاب کرده درباره مشکلاتش به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «ساعت ۸ صبح باید در محل کار باشم و ساعت ۷ از خانه حرکت می‌کنم. ساعت ۷، ساعتی است که اکثر مسافران قصد رفتن به محل کار، دانشگاه یا مدرسه را دارند و بخاطر همین شلوغ‌ترین زمان ممکن برای سفر با مترو است. گاهی آنقدر جمعیت زیاد می‌شود که صدای استخوان‌هایم را که در میان جمعیت درحال له شدن است، می‌شنوم!»

او ادامه می‌دهد: «برای اینکه به ایستگاه میدان جهاد برسم باید دو بار خط مترو را عوض کنم و آن‌قدر تقاطع دو خط شلوغ می‌شود که هر بار در میان جمعیت و شلوغی‌ها حداقل سه چهار بار از قطار جا می‌مانم.»

این شهروند تهرانی می‌گوید: «چندبار به‌سراغ مسئول دفتر ایستگاه مترو رفته‌ام و از آن‌ها سوال پرسیده‌ام که چرا وقتی چنین شرایطی را می‌بینند تعداد قطار‌ها را برای مسافران بیشتر نمی‌کنند؟ اما هیچ‌بار پاسخ قانع‌کننده‌ای ندادند و می‌گویند که تعداد قطار‌ها کم است.»

تعداد مسافران بیشتر از اتوبوس‌های بی‌آر‌تی

زهرا که یکی دیگر از شهروندان تهرانی است برای رفت و آمد به سمت محل کار مسیری را با اتوبوس بی‌آرتی سفر می‌کند. او درباره مشکلات ترددش به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «از خیابان میرزای شیرازی که بخواهیم به سمت میدان فردوسی برویم بخشی از راه یک‌طرفه است و باید منتظر اتوبوس بمانیم. اما اتوبوس معمولا هر ۲۰ دقیقه می‌آید و آنقدر شلوغ است که کلافه‌مان می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «بعد از اینکه به فردوسی رسیدم به ایستگاه بی‌آرتی تهرانپارس به سمت آزادی می‌روم، اما این ایستگاه آن‌قدر شلوغ است که حوادثی را برایم رقم می‌زند. مثلا یک بار کیفم پاره شده و یک بار هم بین در گیر کردم و بدنم کبود شد.»

این شهروند تهرانی می‌گوید: «استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی خوب است اگر به تعداد کافی باشد و برای رفاه ما تلاشی شود. اما وقتی تعداد اتوبوس به نسبت مسافران کمتر باشد هیچ کس تمایلی به سفر با وسایل حمل و نقل عمومی ندارد.»

طرحی که می‌شود آن‌را با پول خرید!

اگر به قدر کافی اتوبوس و قطار در خطوط حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد و مسافران با رفاه و آسایش از آن استفاده کنند به‌طور حتم برای استفاده از آن تشویق خواهند شد و خودشان از وسیله شخصی کمتر استفاده خواهند کرد. اما وقتی شهروندان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند یا خساراتی را در اثر هجوم جمعیت متحمل می‌شوند ترجیح می‌دهند که از از وسیله شخصی خود استفاده کنند.

مهدی چمران، رئیس اسبق شورای شهر تهران درباره اصرار شهرداری تهران به گسترده شدن طرح ترافیک به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «موضوع حذف طرح زوج و فرد و اضافه شدن این مناطق به حلقه دوم طرح ترافیک موضوعی کاملا تخصصی است و نمی‌شود به‌راحتی درباره آن اظهارنظر کرد. اما به‌طور حتم با تصویب این طرح، شرایط سفر برای شهروندان تهرانی بسیار سخت می‌شود، زیرا که محدوده طرح ترافیک گسترده‌تر می‌شود و آن‌ها دیگر نمی‌توانند با وسیله شخصی‌شان در بسیاری از مناطق تردد کنند. از طرفی برخی از شهروندان تهرانی با توجه به نبود طرح ترافیک در برخی مناطق، خانه‌ای خریده‌اند یا دفتر کاری را راه‌اندازی کرده‌اند و حالا با این طرح جدید، شرایط برایشان تغییر می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «ممکن است که با افزایش محدوده طرح ترافیک حجم ترافیک کمتر شود، اما اگر ورود به این طرح پولی باشد، بسیاری از افراد با خریدن طرح وارد محدوده می‌شوند و کاری از کار پیش نمی‌رود.»

تسهیلاتی برای تردد شهروندان با حمل و نقل عمومی نیست

مهدی چمران به کمبود وسایل حمل و نقل عمومی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در شرایطی افزایش محدوده طرح ترافیک خوب تلقی می‌شود که شهرداری تهران برای تردد شهروندان حمل و نقل عمومی سالم و سریع ایجاد کند. وقتی قرار است که محدوده طرح ترافیک افزایش پیدا کند و به شهروندان تهرانی اعلام شود که وارد این محدوده نشوند، چه امکاناتی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند؟ در حالی که تعداد قطار مترو و اتوبوس با کمبود مواجه است و شهروندان با مشکلات بسیاری برای تردد در شهر رو به رو هستند.»

رئیس اسبق شورای شهر تهران اظهار می‌دارد: «تعداد اتوبوس‌ها کمتر از ۷ هزار تا رسیده و در شرایطی که شهرداری تهران هیچ تسهیلاتی را برای مردم ایجاد نکرده قصد دارد که تردد آن‌ها با وسیله شخصی‌شان را نیز محدودتر کند و این مسئله موجب دلخوری و نارضایتی مردم خواهد شد.»

چمران می‌گوید: «در حالی که حداقل نیاز به بیش از هزار دستگاه واگن برای خطوط مترو در تهران داریم تا جوابگوی سه میلیون سفری که در روز انجام می‌شود، باشد و همچنین در شرایطی که با کمبود اتوبوس در حوزه حمل و نقل عمومی مواجه هستیم، مطرح کردن افزایش محدوده طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران منطقی به نظر نمی‌رسد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار