کد خبر: 937002
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
معاون برون مرزی صداوسیما در دیدار با نمایندگان مجلس:
معاون برون مرزی صداوسیما در دیدار با هیاتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر بی بدیل بودن شبکه‌های برون مرزی صداوسیمای ج. ا. ا. در مقایسه با شبکه‌های مشابه و حتی جریان جایگزین رسانه‌ای در جهان تاکید کرد و از الزامات حفظ تراز بین المللی این شبکه‌ها برای ماندن در فضای رقابتی رسانه‌های جهان، با توجه به تحریم‌های دامنه دار غرب علیه کشورمان سخن گفت.
جوان آنلاين: به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی در این دیدار که به مناسبت بازدید غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از معاونت برون مرزی صداوسیما برگزار شده بود؛ علی محمد صالحی مدیر شبکه العالم، علیرضا سلیمانی زاده مدیر شبکه سحر، سید عباس انجام مدیر شبکه عربی و آفریقایی، محمدحسن نوروزی مدیرکل شبه قاره و شرق آسیا، محمدرضا خطیبیان مدیرکل اروپا و آمریکا، عباس محمدنژاد رئیس خبرگزاری بین المللی و مصطفی اصفهانی مدیر کل نظارت و برنامه ریزی معاونت برون مرزی نیز حضور داشتند، پیمان جبلی معاون برون مرزی، جایگاه صداوسیما را بسیار مهم و منحصر به فرد توصیف کرد که به درستی رسانه ملی نام گرفته است.
وی با اشاره به تعامل و همکاری بسیار خوب و نزدیک رسانه ملی با مجلس شورای اسلامی گفت: صداوسیما علاوه بر ارتباط با نمایندگان مجلس با کمیسون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون فرهنگی و سیاست خارجی و امنیت ملی نیز در تعامل است و معتقدیم نمایندگان خانه ملت باید همواره نظرات، ملاحظات و راهنمایی‌های خود به خدمتگزاران مردم در رسانه ملی را بیان کنند تا یاریگر ما در تداوم مسیر باشد.
معاون برون مرزی تاکید کرد: شبکه‌های برون مرزی تفاوت‌های ماهوی با دیگر شبکه‌های داخلی رسانه ملی دارند به طوری که نوع نگاه و سلیقه مخاطبان، فضای کاری، نوع محتوای تولیدی، گردش کاری، ساختار‌های اجرایی و پشتیبانی و بودجه‌ای در شبکه‌های برون مرزی بسیار متفاوت است.
جبلی خاطرنشان کرد: ماموریت و وظیفه شبکه‌های برون مرزی، تغذیه مخاطبان خارج از مرزهاست که آن‌ها را با پیام انقلاب و چهره واقعی ایران و اسلام آشنا کنند و لازم است به ویژه در شرایط کنونی از حمایت قاطع حاکمیت در داخل کشور برخوردار باشند.
معاون برون مرزی صداوسیما افزود: در داخل کشور ما حدود ۹۰ درصد پوشش زمینی شبکه‌های داخلی داریم و اگر در شرایطی ماهواره قطع شود این پوشش می‌تواند به خوبی بسیاری از مناطق کشور را تحت گستره خود قرار دهد و دولت، مجلس، نهاد‌ها و جریان‌های سیاسی همه دلسوزی و حمایت می‌کنند. شبکه‌های برون مرزی نیز در خارج از مرز‌ها در عرصه رقابت، با غول‌های رسانه‌ای مهم و پرقدرت روبه رو هستند و حتی در عرصه سیگنال رسانی و ماهواره‌ای، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، بحث‌های حقوقی نیازمند حمایت مستمر و مستحکم است. ما حتی در معرض تهدید نهاد‌های بین المللی هم هستیم و ماهواره‌ها به هر دلیل سیاسی و به دلیل وابستگی و گرایشات سیاسی که دارند با کوچکترین اتفاقات پخش ما را قطع می‌کنند.
جبلی تاکید کرد: همچنین شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیس بوک و .. به محض اینکه کوچکترین اخبار و محتوایی در مخالفت با سیاست‌های دولتهایشان در صفحات ما منعکس شود، این صفحات را مسدود می‌کنند. به عنوان مثال شبکه هیپسان تی وی حدود ۵۰۰ هزار فالوور در یوتیوب داشت که به راحتی آن را بستند و از این دست مشکلات به وفور پیش روی ماست.
معاون برون مرزی با توجه به موفقیت صداوسیما حتی با وجود رسانه‌های نوظهور و شبکه‌های اجتماعی در جذب مخاطب، گفت:: همه این‌ها در حالی است که در مقابل شبکه پرس تی وی، شبکه‌های بسیار قوی، چون راشاتودی، سی ان ان، بی بی سی، الجزیره انگلیسی و ... قرار دارند و اگر ما در تراز رقابت نباشیم مخاطب خود را از دست می‌دهیم بنابراین مجبوریم خود را در سطح و تراز بین المللی نگاه داریم، چون در غیر این صورت از دور رقابت‌ها خارج خواهیم شد. ما باید از عهده این مسئولیت بزرگ برآییم چرا که پرچمدار نظام هستیم و مواضع نظام را باید به خوبی تبیین کنیم. اقتدار و ثبات و انسجام ملی را باید از رسانه‌های خود به جهانیان نشان دهیم و با بازگو کردن توانمندی هایمان، روی افکار عمومی مخاطبان تاثیر بگذاریم.
جبلی ادامه داد: به جرات می‌توان گفت: هیچ رسانه‌ای چه رسانه‌های دوستداران نظام جمهوری اسلامی و چه رسانه‌های متحد ما، نمی‌توانند جایگزین رسانه‌های برون مرزی ایران شوند. این پرچم باید به دست خود جمهوری اسلامی برداشته شود و این افتخار ماست که رسانه‌ای بین المللی هستیم که علی رغم تمام مشکلات و محدودیت‌ها در عمده حوزه‌های مخاطبان انگلیسی زبان شبکه پرس تی وی، حوزه آمریکای لاتین با شبکه هیسپان تی وی، در حوزه کشور‌های عربی با شبکه العالم و الکوثر و در حوزه کشور‌های همجوار و .. با چهار کانال شبکه سحر (کردی، آذری، اردو، بالکان) فعالیت خود را به شایستگی انجام می‌دهیم.
وی اضافه کرد: ما در حوزه آفریقا هم به تازگی شبکه هوسا تی وی را داریم که چندماهی است پخش اینترنتی آن راه اندازی شده است. همچنین در بخش سرگرمی، «شبکه آی فیلم» را داریم که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برنامه پخش می‌کند و کانال آی فیلم ۲ آن نیز برای مخاطبان فارسی زبان افغانستانی و تاجیکستانی راه اندازی شده است. سرافرازیم که ۱۴ شبکه تلویزیونی و ۳۰ و چند شبکه رادیویی داریم و یک خبرگزاری بین المللی تصویری به نام «ایران پرس» که فعالیت همه آن‌ها جزو وظایف ذاتی رسانه ملی است. بعضی رادیو‌های معاونت برون مرزی نیز با سابقه ۷۰ ساله کار می‌کنند و هم اکنون شبکه‌های رادیویی ما حدود ۳۲ زبان را پوشش می‌دهند.
دکتر غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در معاونت برون مرزی گفت:: رسالت سنگین ترویج و تبیین پیام انقلاب و مبارزه فرهنگی با دشمنان نظام از مسئولیت‌های بسیار مهم و خطیر اهالی رسانه است که با امکانات گسترده‌ای که رسانه‌ای بین المللی در حوزه نشر و انتشار اخبار دارند، ماموریت شبکه‌های رسانه ملی در این بخش سخت‌تر شده است.
کاتب با تاکید بر تلاش شبکه‌های برون مرزی در جذب حداکثری مخاطب گفت:: این امر مستلزم بکارگیری روش‌های مختلفی است که باید بر اساس مناطق جامعه هدف به خوبی صورت گیرد چرا که بسیاری از مردم جهان جدای از هر آیین و مذهبی که دارند، به دنبال ارزش‌های اخلاقی و زندگی سالم هستند و این لازمه اش این است که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: الگوی خوبی برای بشریت باشیم و تلاش کنیم الگوی ایرانی - اسلامی از طریق صدای رسانه هایمان تبیین شود.
وی همچنین نگاه مجلس به صداوسیما را توام با تعامل دانست و تاکید کرد: همه مکلفیم، منافع ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی را در نظر بگیریم و در این راستا و در این جایگاه ماموریت ملی ما این است که برای انتقال فرهنگ انقلاب و معرفی چهره واقعی اسلام به رسانه ملی کمک کنیم.
دکتر مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت:: باید بدانیم که جمهوری اسلامی ایران کشوری خاص در دنیا است و نگاه‌ها هم به ما در این شرایط بسیار ریزبینانه و خاص است. دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی، با به راه انداختن جنگ نرم و جنگ اقتصادی سعی در کارشکنی در پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب دارند که تاکنون نه تنها موفق نشده‌اند بلکه با اراده آهنین و پاسخ کوبنده ملت بزرگ ایران مواجه شده‌اند. در این میان رسانه‌های ما باید در این عرصه جنگ با میدان داری، پیروز این جنگ نابرابر شوند که البته در دنیایی که رقابت میان رسانه‌ها بسیار تنگاتنگ است، کار آسانی نیست.
دکتر اکبر رنجبرزاده نماینده حوزه انتخابیه اسدآباد گفت:: هر دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد باید تغییراتی در برنامه‌ها و استرتژی‌ها را در تمام نهاد‌ها و سازمان‌ها داشته باشیم و برخی اولویت‌ها را بازنگری کنیم.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود:در دوره اول انقلاب توجه بیشتر به مسائل داخلی بود، اما هم اکنون و در دهه چهارم انقلاب باید علاوه بر توجه به مسائل داخلی به دنبال این باشیم که پیام انقلاب چگونه به جهانیان مخابره می‌شود که لازمه آن اهمیت به رسانه‌های برون مرزی است که بلندگوی ما هستند و آن که انعکاس پیام منتقل شده به سمت خود ما برمی گردد همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: پیام باید به دنیا منتقل شود. باید قبول کنیم نتیجه انعکاس این پیام‌ها این است که دنیا نگاهش به ما بر می‌گردد.
وی در ادامه گفت: اگر نتوانیم برای نگاهی که به جمهوری اسلامی ایران شده برنامه داشته باشیم نگاه‌ها دوباره خنثی می‌شود و باید بدانیم این نگاه محصول درایت حضرت امام (ره) و برنامه‌هایی است که خود نظام دارد و برای اینکه در ذهن مخاطبان قرار بگیریم باید برای آن‌ها برنامه داشته باشیم و مخاطبان در خارج از مرز‌ها نباید بدون برنامه‌های محتوایی با مضامین پیام انقلاب؛ به حال خود رها شوند.
رنحبرزاده خاطرنشان کرد: در بحث بودجه و مسائل تامین منابع تجهیزات و امکانات این یک سرمایه گذاری ماندگار است که شاید هزار برابر به خودمان برمی گردد چرا که وقتی پیام خود را از طریق مسائل فرهنگی، سیاسی و .. به گوش مخاطبان خود برسانیم به همان شدت و حدت راهبرد‌های دشمن را ختنثی می‌کنیم و هجمه دشمن و جنگ نرم آن‌ها و یارگیری دشمنان خود را به حداقل می‌رسانیم و رسالت رسانه ملی در بعد برون مرزی همین است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مدیران رسانه ملی را دارای روحیه جهادی دانست که باید فراتر از نگاه دهه‌های اول انقلاب بیاندیشند و تدبیر داشته باشند تا با حضوری موثر و قدرتمند در عرصه فراملی به رسالت خطیر خود در ترویج و تبیین پیام انقلاب و اندیشه‌های امام راحل (ه) و معرفی چهره واقعی ایران با جدیت ادامه دهند.
گفتنی است غلامرضا کاتب نماینده رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از مجموعه معاونت برون مرزی صداوسیما و شبکه‌های سحر، الکوثر و العالم و خبرگزاری ایران پرس دیدار کردند و از نزدیک با روند چگونگی فعالیت‌های شبکه‌ها و بخش‌های مختلف این معاونت آشنا شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار