کد خبر: 936704
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
لاریجانی در نشست خبری خود با رسانه‌ها:
سازوکار مالی اروپا ربطی به تصویب FATF ندارد بخشی از حرف‌های ظریف درباره پولشویی نباید زده می‌شد
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته میزبان رسانه‌ها بود. مذاکره با امریکا، سخنان ظریف در خصوص موضوع پولشویی، بازگشت کشور به وضعیت پارلمانی و همچنین شرایط فعلی اقتصادی کشور از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته به مناسبت «روز مجلس» در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با بزرگداشت یاد و خاطره شهید مدرس گفت: همان ابتدای کار مجلس اخیر، واضح بود که ایران با چالش‌های مزمنی مواجه است و به همین دلیل نمایندگان مجلس نظرشان این بود که وقتمان را بیشتر صرف حل این مشکلات کنیم و کمتر قانونگذاری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر این اساس مجلس شورای اسلامی وقت زیادی را صرف ابرچالش‌های کشور کرد و از سوی دیگر گاهی هم لازم به قانونگذاری و ساماندهی امور از سوی سه قوه بود که اقداماتی را هم در این باره انجام دادیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس در این دوره ۱۲۷ قانون تصویب و نزدیک به ۲۸ جلسه برای حل چالش‌های بزرگ کشور برگزار کرد، گفت: دیوان محاسبات هم در این دوره ۲ هزارو ۷۰۰ پرونده تشکیل داد که محکمه به هزارو ۱۰۰ پرونده رأی داده است. وی با تأکید بر اینکه ثقل کار مجلس حل مشکلات مردم است، گفت: چالش‌های مزمنی وجود دارد و فشار‌های بین‌المللی مشکلات زیادی ایجاد کرده است، حل این مشکلات وقت زیادی می‌گیرد.

سابقه «نظارت» بر سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درخصوص عملکرد هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف است موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان را بررسی کند. در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب نظارت بر سیاست‌های کلی را نیز به مجمع تشخیص واگذار کردند. بر این اساس، در زمان بررسی قانون برنامه ششم، مجمع تشخیص نسبت به نکاتی ایراد گرفت.

وی ادامه داد: در این دوره، هیئت نظارت در مجمع تشخیص تشکیل شد تا بر اجرای سیاست‌های کلی نظام نظارت کند، اما در روش اجرایی این موضوع ایهام وجود دارد، مثل قانونگذاری است، برخی می‌گویند مثل مجلس سناست، این هیئت نقش قانونگذاری ندارد. لاریجانی تأکید کرد: در روش هم هیئت نظارت اگر نظراتی دارد باید به کمیسیون‌ها بدهد. کمیسیون‌ها اگر مصلحت دیدند اجرا می‌کنند، در نهایت مجلس تصمیم می‌گیرد و نظرات خود را به شورای نگهبان می‌دهد، شورای نگهبان باید این موضوع را با مجمع تشخیص حل کند. رئیس مجلس تأکید کرد: مجلس هم می‌تواند بگوید من مصلحت نمی‌دانم یا مصلحت می‌دانم، در هر صورت اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان به مجمع می‌رود، اما این نوع نظارت جنبه قانونگذاری ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص لزوم بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم گفت: در شرایط فعلی بررسی چنین موضوعی مناسب نیست، چالش عمده کشور ما تحریم‌ها و مسائل اقتصادی است. لاریجانی با تأکید بر اینکه بن‌بستی در قانون اساسی وجود ندارد، گفت: می‌توان با تدبیر رهبری مسائل را حل کرد، مثل تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، ما باید از این مرحله عبور کنیم. بررسی چنین پیشنهادی سه قوه را درگیر می‌کند و وقت مناسبی برای این کار نیست. لاریجانی در خصوص کاهش ارزش پول ملی و لزوم افزایش قدرت خرید مردم نیز گفت: افزایش حقوقی که در نظر گرفته شده کافی نیست، اما وضع کشور اینگونه است، باید به صورت پلکانی افزایش حقوق انجام شود.

انجام تعهدات برجامی اروپا با مشکلاتی روبه‌رو است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران ضرب‌الاجلی را برای اتحادیه اروپا تعیین کرده است تا هر چه سریع‌تر راهکار‌های خود پس از خروج امریکا از برجام را ارائه دهند؟ اظهار داشت: با شما موافق هستم که اروپایی‌ها پس از خروج امریکا از برجام، بحث‌هایی را مطرح کردند و اصرار داشتند که ایران از برجام خارج نشود، اما هنوز اقدام عملی خاصی در این راستا انجام نداده‌اند.

لاریجانی با اشاره به اینکه البته اتحادیه اروپا تاکنون راهکار‌هایی را ارائه کرده است که ما رصد می‌کنیم، افزود: در شورای هسته‌ای در این زمینه بحث‌های زیادی صورت گرفته و از سوی دیگر، توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی است و اتحادیه اروپا مُصِرانه بیان کردند که ما صددرصد می‌خواهیم که برجام بماند و پای این توافق هستیم، اما متأسفانه از لحاظ اجرایی، مشکلاتی وجود دارد. وی بیان کرد: هنوز در حال مذاکره با اتحادیه اروپا هستیم و اگر مذاکره نهایی به نتیجه نرسد، نسبت به آن عمل می‌شود، اما در غیر این صورت تصمیم دیگری می‌گیریم.

نظر لاریجانی درباره سخنان ظریف

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی به مصلحت کشور است؟ گفت: استیضاح جزو حقوق نمایندگان است و آنان می‌توانند از این ابزار قانونی استفاده کنند و استیضاح امری خارج از روال نیست و مجلس درباره مصلحت آن تشخیص می‌دهد چراکه برخی از نمایندگان معتقدند در شرایط فعلی، زمان مناسبی برای این استیضاح نیست، اما برخی هم نظر دیگری دارند.
لاریجانی درباره اظهارات ظریف درباره پولشویی افزود: نکته‌ای که وزیر امور خارجه درباره پولشویی مطرح کرد، مقدمه و مؤخره‌ای داشت و گفته بود «کسانی که درباره لایحه CFT نظر دادند، بسیاری از آنان بر اساس عقیده خود نظر دادند، اما برخی از آنان هم ممکن است تحت تأثیر باشند» که بنده معتقدم اگر وزیر امور خارجه، دومی را نمی‌گفت، خیلی بهتر بود.

دستور لاریجانی به دیوان محاسبات برای بررسی افزایش درآمد‌های دولت

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در برخی از قوانین، چون قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، استنکاف از قانون دیده می‌شود، مجلس چه اقدامی را برای نظارت بر قانونگذاری انجام می‌دهد؟ تصریح کرد: قانون بازنشستگی کاملاً قابلیت اجرا دارد و اگر کسی از آن استنکاف کند، باید یقه او را گرفت و ممکن است استنکاف در برخی جا‌ها انجام شود، اما موارد نادری است. لاریجانی تأکید کرد: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر بخش‌های نظارتی کشور در این زمینه فعال هستند، ابهامی در این قانون وجود ندارد و با متخلفان برخورد می‌کنند.

دیوان محاسبات افزایش درآمد دولت از دلار را بررسی می‌کند

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر لزوم اعلام میزان دقیق افزایش درآمد دولت از محل افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت و میزان فروش نفت و همچنین لزوم ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس برای تعیین محل هزینه کرد این درآمد گفت: در بودجه قیمت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود که با همین قیمت کالا‌های اساسی وارد شد، لذا دولت آنقدر افزایش درآمد نداشت، البته به دیوان محاسبات دستور دادم که میزان افزایش درآمد دولت از این محل را بررسی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد مجلس گفت: نمایندگان می‌توانند از اختیارات خود استفاده و طرح ارائه کنند. هرکس در جمهوری اسلامی فکر کند، راهش باز می‌شود. به عنوان مثال آقای پورابراهیمی، حسین زاده بحرینی و خانم حسینی در خصوص نوسانات ارز و راهکار‌های حل این مشکل طرحی را آماده و تلاش کردند تا دولت را متقاعد کنند روش خود را تغییر دهد و دولت هم بالاخره پذیرفت. وی افزود: مقدار زیادی از وقت نمایندگان صرف حل مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابیه می‌شود. نمایندگان بین مردم می‌روند و در راستای حل مشکلات آن‌ها اقدام می‌کنند. وکلای ملت کانال ارتباطی مردم با حکومت هستند.

امریکا دنبال مذاکره نیست

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار شبکه CBS در خصوص اراده ایران در خصوص مذاکره مجدد با امریکا در قالب برجام۲ گفت: از رئیس‌جمهور امریکا دو سنخ حرف شنیده می‌شود. یک سنخ حرف‌های بی‌حساب و کتاب علیه ملت ایران و سنخ دیگر آمادگی برای مذاکره مجدد است.

وی تصریح کرد: اگر امریکایی‌ها درست عمل می‌کردند و به تعهداتشان پایبند بودند و از برجام خارج نمی‌شدند، شاید مذاکره مجددی انجام می‌گرفت. وقتی کشوری توافق بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، چطور دنبال مذاکره است؟ این پیشنهاد یک نوع شگرد است، آن‌ها باطناً دنبال مذاکره نیستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بستگی به رفتارشان دارد؛ به توافق هسته‌ای برگردند و یک گام بردارند. لاریجانی با تأکید بر اینکه شرایط مهیای مذاکره مجدد نیست، یادآور شد: این پیشنهاد بیشتر دیپلماسی بزک است، نمی‌توانیم سیاست تفنن را اجرا کنیم. آن‌ها باید حسن‌نیت نشان دهند. متأسفانه رئیس‌جمهور امریکا حرف‌های سخیفی می‌زند که سطح و قواره این کشور را پایین می‌آورد.

گفت‌وگوی ملی نیاز به میز و صندلی ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه همشهری درباره لزوم گفت‌وگوی ملی و تشکیل میزی در مجلس برای این کار اظهار داشت: گفت‌وگوی ملی نیاز به میز و صندلی ندارد بلکه نیاز به اراده جریان‌های سیاسی دارد. باید با تکیه روی چالش‌های اصلی و نه اختلافات در این راستا گام برداشت. با توجه به مشکلات کشور در مقابله با حریف خارجی، هرچه اتحاد داخلی بیشتر باشد، بهتر است. نیاز به عزم و اراده است.
وی ادامه داد: بنده در این خصوص مذاکره‌ای با جناح‌های بیرون از مجلس نداشتم و اطلاعی از نظرات آن‌ها ندارم. دوستان مجلس در این خصوص اظهار علاقه می‌کنند و جلساتی با یکدیگر دارند.

سازوکار مالی اروپا ربطی به تصویب FATF ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی پیرامون لزوم تصویب لایحه CFT و FATF برای اجرای سازوکار اروپا گفت: سازوکار مالی اروپا ربطی به این موضوع ندارد؛ سازوکاری که اروپا دنبال می‌کند به دلیل فشار و تحریم‌های امریکاست. لاریجانی ادامه داد: بانک‌های اروپا می‌گویند شرط ما این است که این مسائل حل شود تا با ایران کار کنیم، باید اروپایی‌ها به تصمیم نهایی برسند و نظرشان را اعلام کنند که آیا موافق هستند این سیستم شکل بگیرد؟

برای خروج از برجام باید شرایط را بسنجیم

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص خروج از برجام نیز گفت: باید مجموع شرایط را بسنجیم، اگر منافع‌مان اقتضا کند، خارج می‌شویم. با توجه به خروج امریکا از برجام، ایران حق خروج از برجام را دارد، اما اینکه چه زمانی از این حق استفاده کند، بستگی به شرایط دارد.

نباید عجولانه وارد فرجام برجام شد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی پیرامون مذاکرات رؤسای‌جمهور چین و امریکا افزود: چین جلوی یکجانبه‌گرایی امریکا در حوزه اقتصادی را گرفته است، ما با چین روابط بلندمدتی داریم. لاریجانی افزود: شش سال پیش که به چین رفتم، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که «ما با ایران روابط راهبردی پایه‌گذاری کرده‌ایم، چین کشوری تأثیرگذار در جهان است و شرایط برای سرمایه‌گذاری چین در ایران فراهم است.»
لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اخیراً هیئت نظارت بر برجام جلسه‌ای را تشکیل داده است، گفت: هیئت نظارت بر برجام همچنان تشکیل جلسه می‌دهد که حدود یک ماه پیش هم جلسه‌ای در این باره تشکیل داد که گزارش‌های مختلفی در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد و مسائل کاملاً رصد می‌شود و همچنین گزارش‌هایی را وزیر امور خارجه مستمراً برای مجلس می‌فرستد که ما برخی از آنان را جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع می‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره فرجامِ برجام گفت: این مسئله یک پیچی دارد و نباید عجولانه وارد شد و باید همه ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد، چراکه ما هنوز در حال مذاکره هستیم و سرجمع آنکه گفتیم که آخرین نظرشان را درباره برجام بدهند و در سطوح مختلف مذاکرات تلفنی و حضوری صورت گرفته و این رویه ادامه دارد.

مخالف شفافیت نیستم

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت آرای نمایندگان بیان کرد: قوامِ مجلس در این است که هر فردی بتواند نظر خود را به صورت مستقل و بر اساس مصلحت کشور بگوید، اما متأسفانه گاهی اوقات نمایندگان تحت فشار و حتی هتاکی قرار می‌گیرند که این عامل برای اجرا شدن شفافیت آرای نمایندگان باید برطرف شود.
وی ادامه داد: برخی نمایندگان هم از این موضوع نمی‌ترسند، اما برخی دیگر در شهر‌های خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند و باید این رفتار‌ها درست شود، چراکه ما از لحاظ اخلاق سیاسی دچار مشکلاتی هستیم و نماد ایران باید اخلاق باشد.

لاریجانی تأکید کرد: بنده مخالف شفافیت و نگران چیزی در این باره نیستم، اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که بنده مطرح کردم.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت بورسیه‌ها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، اظهارداشت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم بسیاری از مشکلات در این زمینه حل و فصل شده است، اما از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌خواهم که این موضوع را پیگیری کنند.

شرایط امروز کشور آمادگی تغییر برای حرکت به سمت نظام پارلمانی را ندارد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی قرار است به سمت نظام پارلمانی حرکت کنیم، گفت: مقام معظم رهبری چندی پیش در جمعی در کرمانشاه به این مسئله اشاره کردند و به نظر بنده هم کار خوبی است، اما شرایط امروز ما آمادگی این تغییر را ندارد و برای این تغییرات ظرف زمانی کشور مناسب نیست. لاریجانی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی قرار است مسائل سال ۸۸ حل و فصل شود، گفت: این مسئله در شورای عالی امنیت ملی و توسط آقای شمخانی در حال پیگیری است و آنان این مسئله را دنبال می‌کنند. وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ورود شورای هماهنگی قوا به قانونگذاری گفت: ما به این موضوع مقید هستیم که در شورای هماهنگی قانونگذاری نشود زیرا به مصلحت هم نیست که نهادی مرجع قانونگذاری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار