کد خبر: 936647
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
یک کارشناس مسائل منطقه گفت: طرح ۴ ماده‌ای ایران برای اتمام جنگ در یمن، یکی از پیشگام‌ترین طرح‌های گفتگو با هدف دستیابی به صلح در یمن بوده و هست و هنوز هم قابلیت اجرایی دارد.
جوان آنلاین: رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در خصوص آخرین وضعیت بحران یمن و تلاش‌های دیپلماتیک ایران در جهت رسیدن به صلح و آتش بس در آن کشور اظهار داشت: پس از گذشت قریب به چهار سال از آغاز بحران یمن، مسببان جنگ و متجاوزین به آن کشور به این نتیجه رسیدند که راه حل برون رفت از این بحران صرفا سیاسی است و دیگر هیچ راهکار نظامی نمی‌تواند پاسخگوی این شرایط باشد.

وی گفت: برای اولین بار در این مدت ما شاهد هستیم که شروع کنندگان جنگ یمن به واقعیت موجود که همان جایگاه و قدرت انصارالله یمن باشد اعتراف کردند و به این نتیجه پی بردند که اگر قرار باشد با کسی برای دستیابی به صلح به گفتگو بنشینند، آن طرف انصارالله است.

میرابیان با بیان اینکه تاکنون نه دولت در تبعید عبدربه منصور هادی و نه آمریکا و سعودی حاضر به پذیرش انصارالله نبودند، افزود: امروز با تغییر شرایط این واقعیت را پذیرفتند که طرف مقابل آن‌ها انصارالله است و این یک گام مثبت به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: طولانی شدن جنگ یمن برای غربی‌ها به عنوان حامیان سعودی و امارات، رسوایی بدی را در سطح بین المللی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ماجرای قتل خاشقجی هم تصریح کرد: رسوایی و فضاحت این مساله به حدی وسیع و فراگیر بود که امروز در رسانه‌های خارجی از بحران یمن به عنوان یکی از مسائل پیرامونی قتل خاشقجی نامبرده می‌شود، یعنی موضوع خاشقجی باری مضاعف بر دوش آمریکا و حامیان غربی سعودی قرار داده است.

میرابیان افزود: انصارالله با ابتکار عملی که اخیراً به خرج داده، پیشنهاد آتش بس را مطرح کرد و تا حدودی هم این مساله امروز از سوی طرف‌های درگیر رعایت می‌شود. البته انصارالله در این خصوص گفته که ما هر حمله‌ای که از سوی سعودی‌ها و اماراتی‌ها صورت بگیرد را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: همه این عوامل از پذیرفتن انصارالله به عنوان طرف مقابل ائتلاف متجاوز به یمن تا رعایت نسبی آتش بس که با پیشنهاد نیرو‌های انصارالله بوده، همگی در کنار هم بارقه‌های امیدی را ایجاد کرده که در مذاکرات سوئد طرف‌های درگیر با یکدیگر مذاکرات خوب و مفیدی را داشته باشند.

وی گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن در قالب طرح ۴ ماده ای، یکی از پیشگام‌ترین طرح‌های گفتگو با هدف دستیابی به صلح در یمن بوده و هست و هنوز هم قابلیت اجرایی شدن دارد.

میرابیان در پایان خاطرنشان کرد: آنچه ایران از ابتدا روی آن‌ها تاکید داشته دو محور کلی است، یعنی آتش بس و گفتگو که گام‌های ابتدایی و البته بسیار مهم در این راستا به حساب می‌آیند و پس از آن باید به گام‌های بعدی در تثبیت وضعیت امنیتی و سیاسی یمن پرداخت.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار