کد خبر: 936601
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۹
بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها در آبان ماه نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه شش استان که اتفاقاً جزو استان‌های محروم کشور هستند، بالای ۴۰ درصد است و بالاترین رقم تورم نقطه به نقطه متعلق به استان سیستان و بلوچستان است.
بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها در آبان ماه نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه شش استان که اتفاقاً جزو استان‌های محروم کشور هستند، بالای ۴۰ درصد است و بالاترین رقم تورم نقطه به نقطه متعلق به استان سیستان و بلوچستان است.
به گزارش «فارس»، شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان در آبان١٣٩٧ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. در آبان ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (١٠٠=١٣٩٥) به  147/8  رسید که نسبت به ماه قبل 2/6 درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی با 4/3 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان همدان با 1/4 درصد افزایش است.

تورم نقطه به نقطه
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور 34/9 درصد است.
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان وبلوچستان (42/6 درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (28/8 درصد) است یعنی خانوار‌های ساکن استان سیستان وبلوچستان به طور متوسط ٧/ ٧‌ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های ساکن استان کرمان به طور متوسط 6/1 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان ١٣٩٦ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.
بر اساس این آمارها، تورم نقطه به نقطه استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی بالای ۴۰ درصد بوده است.
نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ برای خانوار‌های کشور به عدد 15/6 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (19/2 درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ کرمان (12/2 درصد) است. شکاف نرخ تورم ۱۲ ماهه استان‌ها در آبان ماه ۰/۷ درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

تورم خانوار شهری
خانوار‌های شهری در آبان ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوار‌های شهری (۱۰۰=۱۳۹۵) به 147/3 رسید که نسبت به ماه قبل 2/6 درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری مربوط به استان آذربایجان شرقی با 4/1 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان با 1/5 درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های شهری کشور 34/5 درصد است.
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان ایلام 42/5 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 28/3 درصد است؛ یعنی خانوار‌های شهری ساکن استان ایلام به طور متوسط ۸‌درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های شهری ساکن استان کرمان به طور متوسط 6/2 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان ۱۳۹۶ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.
نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۷ برای خانوار‌های شهری به عدد 15/6 درصد رسید. بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان لرستان 19/4 درصد و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان 12/9 درصد است. شکاف نرخ تورم ۱۲ ماهه استان‌ها در آبان ماه 6/5 درصد است که نسبت به ماه قبل 0/2  واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
تورم خانوار روستایی
خانوار‌های روستایی در آبان ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوار‌های روستایی کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به 150/8 رسید که نسبت به ماه قبل 2/7 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های روستایی مربوط به استان کهکیلویه وبویراحمد با 5/7 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قزوین با 0/1 درصد افزایش است.
درصد تغییر شاخص کل خانوار‌های روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل تورم نقطه به نقطه 37/3 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های روستایی مربوط به استان کردستان 45/8 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 30/1 درصد است، یعنی خانوار‌های روستایی ساکن استان کردستان به طور متوسط 8/5 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های روستایی ساکن استان کرمان به طور متوسط 7/2 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان ۱۳۹۶ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۷ برای خانوار‌های روستایی کشور به 15/4 درصد رسید.
بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان چهارمحال وبختیاری 19/1 درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان 8/9 درصد است. شکاف نرخ تورم ۱۲ ماهه استان‌ها در آبان ماه 9/3 درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
آمار‌های فوق به خوبی نشان می‌دهد دقیقاً مردم و خانوار استان‌هایی با تورم بیش از ۴۰ درصد درگیر هستند که جزو استان‌های محروم بوده و از قدرت خرید و معیشت پایین‌تری نسبت به دیگر استان‌ها برخوردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار