کد خبر: 936598
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
جوابیه سازمان حفاظت محیط‌زیست به مطلب «جوان»
پس از انتشار یادداشت «جوان» با عنوان «هجوم کلانتری به تنگه‌تکاب از ورای قانون» در پنجم آبان‌ماه در همین صفحه، سازمان حفاظت از محیط‌زیست جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه ارسال داشته است.
پس از انتشار یادداشت «جوان» با عنوان «هجوم کلانتری به تنگه‌تکاب از ورای قانون» در پنجم آبان‌ماه در همین صفحه، سازمان حفاظت از محیط‌زیست جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه ارسال داشته است.

متن این جوابیه به این شرح است:
۱- در جلسه ۲۷/۹/۸۷ هیئت‌وزیران در استان خوزستان، منطقه تنگه‌تکاب به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب هیئت‌محترم وزیران رسید.
۲- براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تاریخ ۱۹/۲/۱۳۹۶ طرح به مساحت ۳۲/۵ هکتار در مستثنیاتی است که در مالکیت پیشنهاددهنده طرح قرار دارد.
۳- براساس قوانین و ضوابط استقرار، طرح‌های رده یک در حوزه گردشگری می‌توانند در مستثنیات مناطق تحت مدیریت با رعایت جوانب و الزامات زیست‌محیطی اجرا شوند. در نتیجه، معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان با طرح اولیه پیشنهادی به‌دلیل قرارگرفتن در رده‌های بالاتر از یک، طی نامه شماره ۳۷۳۱/۹۶ مورخ ۴/۲/۹۶ مخالفت کرد.
۴- مجری طرح مجدداً طرح اصلاحی را براساس تأمین نظر سازمان در تاریخ ۱۴/۴ /۹۶ به اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان تحویل داد که این گزارش در مورخ ۱۷/۴/۹۶ در اختیار دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق محیط‌زیست طبیعی سازمان قرار می‌گیرد.
۵- دفتر زیستگاه‌های سازمان در تاریخ ۲۰/۴/۹۷ بررسی پروژه را صرفاً در داخل مستثنیات و در رده یک واحد‌های خدماتی پس از ارائه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی و تأیید آن امکان‌پذیر اعلام می‌کند.
۶- سازمان آب و برق استان خوزستان طی نامه‌ای مورخ ۱۵/۸/۹۶ اعلام کرد که طرح فوق در حوضه آبریز تأمین آب شرب سد‌های مارون و آریوبرزن قرار ندارد.
۷- پس از تأیید مستثنیات بودن منطقه و قرارگرفتن در خارج از محدوده حوضه آبی سدها، اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان طی نامه‌ای مورخ ۲۴/۸/۹۶ به مجری طرح، ضرورت ارائه گزارش ارزیابی را اعلام کرد و مجری طرح در ۷/۹/۹۶ گزارش ارزیابی زیست‌محیطی را تحویل اداره کل می‌دهد.
۸- طرح براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان ابتدا در کارگروه استانی مورخ ۱۱/۱۰/۹۶ مطرح و سپس برای بررسی در سازمان در مورخ ۲۰/۱۰/۹۶ به دفتر ارزیابی سازمان ارسال می‌شود.
۹- سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان مجدداً به دلیل عدم تأمین محتوای طرح و مطابقت آن با مناطق تحت مدیریت با اجرای طرح مخالفت نموده که مجری طرح نسبت به اصلاح طرح به اقامتگاه بوم‌گردی (اکولاژ) رده یک ضوابط استقرار اقدام و معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان پس از بررسی طرح اصلاحی طی نامه‌ای ۲۱/۱/۹۷ با طرح اکولاژ در رده یک ضوابط استقرار با رعایت تمهیدات و الزامات زیست‌محیطی موافقت می‌نماید.
۱۰- پس از اعلام نظر مورخ ۲۱/۱/۹۷ محیط‌زیست طبیعی سازمان طرح فوق در مورخ ۸/۲/۹۷ در کمیته ارزیابی زیست‌محیطی به ریاست معاون محترم محیط‌زیست انسانی سازمان تشکیل و اشکالاتی بر گزارش ارائه شده وارد و به مجری طرح ابلاغ می‌شود.
۱۱- مجدداً در مورخ ۱۸/۲/۹۷ کمیته ارزیابی زیست‌محیطی به ریاست معاون محیط‌زیست انسانی سازمان تشکیل و اصلاحات مدنظر در گزارش اعمال شده و مقرر گردید پس از ارائه موارد اصلاحی جدید به دفتر ارزیابی و کمیته فنی نسبت به صدور مجوز اقدام کند.
۱۲- در مورخ ۶/۴/۹۷ برای سومین بار کمیته ارزیابی زیست‌محیطی سازمان تشکیل و آخرین اصلاحات و مطابقت طرح با اکولاژ مورد بررسی و اقدام واقع شد.
۱۳- با توجه به طولانی‌شدن فرآیند بررسی این طرح که از اسفند سال ۹۵ شروع گردیده و با عنایت به تأیید معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان و سه نوبت تشکیل کمیته ارزیابی سازمان و چندین نوبت اصلاحات گزارش، معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست طی نامه‌ای مورخ ۶/۵/۹۷ به مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها اعلام می‌نماید که نسبت به صدور مجوز مربوطه اقدام کنند.
۱۴- اداره کل حفاظت محیط‌زیست کهکیلویه و بویراحمد نامه‌ای مورخ ۱۴/۵/۹۷ با انجام فعالیت صرفاً بوم‌گردی (اکولاژ) منطبق با رده یک گروه استقرار واحد‌های خدماتی و با ۱۱شرط اعلام موافقت می‌کند.
۱۵- در مورخ ۲۳/۵/۹۷ نیز اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان به استناد تفویض اختیار و همچنین دستور ریاست محترم سازمان و مکاتبات ۲۱/۱/۹۷ و ۲۳/۳/۹۷ معاونت محیط‌زیست طبیعی مبنی بر اجرای صرفاً اکولاژ در مستثنیات، نسبت به صدور مجوز طی نامه‌ای مورخ ۶/۵/۹۷ اقدام می‌کند. همان‌گونه که در موارد ۱۵ گانه فوق، روند صدور مجوز طرح تنگه‌تکاب به اطلاع افکار عمومی رسید، صدور این مجوز کاملاً در چارچوب قانون و با مداقه کافی و حتی سختگیرانه، با لحاظ نظرات دفاتر تخصصی سازمان صادر شده است. لازم به ذکر است، طرح فوق صرفاً در حد اقامتگاه‌های بوم‌گردی (اکولاژ) بوده که در این مجوز ۱۱ شرط از جانب اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و ۳۱ شرط به وسیله اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان برای اجرا در نظر گرفته شده که همگی جزو تعهدات مجری است. بدیهی است در صورت تخطی از هرکدام از شرایط ساخت‌و‌ساز، از ادامه فعالیت پروژه ممانعت خواهد شد.
همچنین مقرر شده تا مجری طرح ضمن استقرار واحد HSE همزمان با آغاز عملیات اجرایی گزارش نظارت و پایش طرح موصوف را مطابق دستورالعمل پروژه‌های مشمول ارزیابی به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان‌های کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان ارسال کنند.
جوان: ضمن تشکر از پاسخگویی سازمان محیط‌زیست، بسیاری از ارجاعات جوابیه بالا، نامه‌هایی است که مستند و قانونی‌بودن آن برای ما غیرمکشوف بوده و فقط شماره‌نامه‌ها در جوابیه ذکر شده است. کماکان هم به اصل موضوع مورد اشاره در یادداشت «جوان» پاسخگویی نشده است: چرا و چه کسان و ذی‌نفعانی در منطقه حفاظت‌شده خاییز که قانوناً نباید ساخت‌و‌سازی صورت بگیرد، همگان مشغول کار و ساخت و سازند و با بولدوزر به جان این منطقه ملی افتاده‌اند؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار