کد خبر: 936567
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۷
در ورای بازنمایی رسانه‌ای زن در دنیای غرب آمار تأمل‌برانگیز دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد هیچ یک از اعلامیه‌های حقوق بشری و اسناد و قوانین متعدد نتوانسته‌اند زنان را در دنیای غرب از خشونت بیمه کنند که اگر این‌گونه بود هر سه روز یک زن در مهد تمدن دنیای غرب و کشوری همچون فرانسه به دست همسر یا شریک زندگی‌اش کشته نمی‌شد تا تراژدی زن در دنیای غرب آن سوی دوربین رسانه‌ها شکل بگیرد
زهرا چیذری
هر سه روز یک زن در فرانسه بر اثر خشونت خانگی می‌میرد؛ بر اساس اعلام وزارت کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۰۰ زن در این کشور بر اثر خشونت خانگی جان باختند. این یعنی هر سه روز یک زن بر اثر خشونت همسر یا همسر سابق خود می‌میرد. وضعیت خشونت علیه زنان در سایر کشور‌های اروپایی و امریکا نیز از این بهتر نیست و آمار خشونت علیه زنان هم با وجود تصویب قوانین متعدد و جا گرفتن منع خشونت علیه زنان در کنوانسیون‌های بین‌المللی نه فقط رو به بهبود نیست بلکه روندی افزایشی دارد به گونه‌ای که طبق آخرین گزارش وزارت کشور فرانسه در این کشور هر سه روز یک زن توسط همسر یا همسر سابق خود کشته می‌شود. گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد نیز نشان می‌دهد بیش از نیمی (۵۸درصد) از زنان به قتل رسیده در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷، توسط پارتنر یا یکی از اعضای خانواده خود کشته شده‌اند. سؤال اصلی اینجاست که چرا در کشور‌هایی که خلأ قانونی درباره خشونت علیه زنان وجود ندارد باز هم شاهد آمار و ارقام اینچنینی درباره زنانی هستیم که حد خشونت علیه آنان منجر به مرگشان می‌شود.
تصور بسیاری از ما در کشور‌های در حال توسعه‌ای همچون ایران بر آن است که زنان غربی در امنیت و آسایش و با کمال آزادی و احترام زندگی می‌کنند.

این تصور شاید به واسطه نگاه به دنیای غرب از زاویه دید کسانی است که تنها بخش‌های مثبت این جوامع را برای ما بازنمایی کرده‌اند، از رسانه‌ها گرفته تا برخی از فعالان حوزه زنان در کشور که فقدان مطالعه کافی درباره وضعیت زنان در غرب یا اهداف و اغراض دیگری آن‌ها را بر آن داشته تا دنیای غرب را به گونه‌ای متفاوت از واقعیت‌های آن تصور و تفسیر کنند. اما برای درک بهتر از واقعیت زندگی زنان در دنیای غرب کافی است سری به آمار و ارقام و گزارش‌هایی بزنیم که از سوی مراکز معتبر غربی درباره اوضاع آسیب‌های اجتماعی و وضعیت زنان در جهان غرب منتشر می‌شود.

منع خشونت زنان در قوانین بین‌المللی

بـا توجـه بـه اهمیت خشـونت علیه زنـان، از همـان آغاز تأسـیس سـازمان ملل متحـد در ۲۴ اکتبـر سـال ۱۹۴۵، ارتقـای حقوق زنـان و ایجاد فضای برابـر برای آنان از اهـم تلاش‌هـای سـازمان ملـل بیان شد. بدیـن ترتیب سـازمان ملـل پرچمدار جنبـش ترویج و حمایت از حــقوق بــشر زنان، حذف خشـونت علیـه زنان و محو کامـل همـه نـوع تبعیـض علیـه آنـان شـناخته شـد و ایـن مهـم از طریـق تصویـب اعلامیـه جهانـی حقـوق بشـر ۱۹۴۷ و میثـاق بین‌المللـی حقـوق مدنـی و سیاسـی ۱۹۶۶ و مــیثاق بین‌المللـی حقـوق اقتصـادی، اجتماعـی و فرهنگی ۱۹۶۶ آغاز شـد تـا زنـان در همـه جنبه‌هـای مدنـی، سیاسـی، اقتصـادی، اجتماعـی و فرهنگـی بـه حقـوق برابر و انسـانی دسـت یابنـد.

در سال ۱۹۹۳ برای نخستین بار جامعه بین‎المللی حقوق بشر رسماً خشونت علیه زنان حتی در زندگی خصوصی خانواده‎ها، را به عنوان یکی از موارد نقض بنیادین حقوق بشر به رسمیت شناخت. در طول سال ۱۹۹۳ در کنفرانس جهانی حقوق بشر در وین، حقوق زنان و دختران به عنوان جزء لاینفکِ حقوق بشر اعلام شد و خشونت جنسی و همه اشکال آزار و بهره‎کشی جسمی، جنسی و روانی ناشی از تبعیض، تعصب فرهنگی و قاچاق بین‎المللی زنان، مغایر با کرامت و حرمت انسان شناخته شد. به رسمیت شناخته شدن این حقوق، اما مانع وقوع اقسام خشونت علیه زنان نشده است.

واقعیت وضعیت زنان در غرب

پایگاه اطلاع‌رسانی «ناو» متعلق به سازمان ملی زنان امریکا در این خصوص می‌نویسد: به رغم تمام تلاش‌های گروه‌های مدافع زنان برای دفاع از حقوق زنان در امریکا طی دو دهه اخیر، همچنان آمار خشونت علیه زنان و تجاوز جنسی به آن‌ها سرسام‌آور است. همچنین بر اساس گزارش پلیس فدرال امریکا، ۷۹ درصد مردان امریکایی زنان خود را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. در امریکا هر ۱۸ دقیقه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد به طوری که علت مراجعه ۲۲ تا ۳۵ درصد زنان به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها، خشونت خانگی است. زنان جوان کم‌درآمد در سنین بین ۲۰ تا ۲۴ سال، بیشتر در معرض خشونت‌های خانگی و آزار‌های جنسی قرار دارند. همچنین ۳۰-۲۵ درصد زنان امریکایی مورد آ‌زار جسمی شوهران خود قرار می‌گیرند. ۲۵-۱۵ درصد این زنان حتی هنگام بارداری نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

در کانادا بیش از ۵۳ درصد زنان مورد انواع خشونت قرار می‌گیرند. در کانادا از هر چهار زن یک نفر در مرحله‌ای از زندگی خود مورد خشونت قرار می‌گیرد. ۶۲ درصد از مقتولان زن در سال ۱۹۸۷ میلادی در کانادا توسط شوهران خود کشته شده‌اند.

در انگلیس بیش از ۱۰ درصد از زنان انگلیسی توسط شوهران خود مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و بر این اساس بیش از یک چهارم زنان انگلیسی در طول زندگی مشترک خود مورد توهین و بدرفتاری از سوی مردان واقع می‌شوند. همچنین در هر سه روز، یک زن نیز کشته می‌شود.

در آلمان بر اساس گزارش روزنامه «کولنر اشتات آنسایگر» در هر ۱۷ ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. همچنین در هر چهار روز، سه زن توسط مردان زندگی خود به قتل می‌رسند یعنی بالغ بر ۳۰۰ قتل نفس در سال. همچنین، زنان مهاجر در کشور آلمان قربانی انواع خشونت‌های نژادی هستند و اغلب زنان مهاجر در کشور آلمان در باند‌های فساد و فحشا به کار گرفته می‌شوند به‌گونه‌ای که کمیته رفع تبعیض علیه زنان عنوان می‌کند: «این برای ما نگران‌کننده است که جایگاه زن در رسانه‌های آلمان تحقیر شده است.»

در استرالیا نیز ۵۷ درصد زنان مورد انواع خشونت قرار می‌گیرند

زنان غربی بر خلاف تصاویر بازنمایی شده در آرامش نیستند. آن‌ها در جامعه حضوری فعال دارند، درس می‌خوانند و خیلی وقت‌ها می‌توانند به جایگاه‌های سیاسی مهم دست یابند این، اما تنها بخشی از اسطوره‌ای است که رسانه‌ها از زنان غربی ساخته‌اند. در ورای بازنمایی رسانه‌ای زن در دنیای غرب آمار تأمل‌برانگیز دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد هیچ یک از اعلامیه‌های حقوق بشری و اسناد و قوانین متعدد نتوانسته‌اند زنان را در دنیای غرب از خشونت بیمه کنند که اگر این‌گونه بود هر سه روز یک زن در مهد تمدن دنیای غرب و کشوری همچون فرانسه به دست همسر یا شریک زندگی‌اش کشته نمی‌شد تا تراژدی زن در دنیای غرب آن سوی دوربین رسانه‌ها شکل بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر