کد خبر: 936473
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
در نشست «فرهنگ و انقلاب اسلامی، رویش‌ها و دستاوردها» مطرح شد
اندیشمندان و چهره‌های فرهنگی که در نشست تخصصی «فرهنگ و انقلاب اسلامی، رویش‌ها و دستاوردها» که با هدف بررسی دستاورد‌ها و توفیقات جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، معتقدند نظام در گستره فرهنگ اهداف و برنامه‌های مهمی دارد و باید درباره انقلاب اسلامی با غرور حرف بزنیم.
سیدمرتضی ذاکر
اندیشمندان و چهره‌های فرهنگی که در نشست تخصصی «فرهنگ و انقلاب اسلامی، رویش‌ها و دستاوردها» که با هدف بررسی دستاورد‌ها و توفیقات جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، معتقدند نظام در گستره فرهنگ اهداف و برنامه‌های مهمی دارد و باید درباره انقلاب اسلامی با غرور حرف بزنیم.
همزمان با آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نشست تخصصی «فرهنگ و انقلاب اسلامی، رویش‌ها و دستاوردها» با هدف بررسی دستاورد‌ها و توفیقات جمهوری اسلامی ایران در عرصه جنگ فرهنگی برگزار شد. در آغاز این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و رئیس کارگروه فرهنگ و تربیت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، گفت: انقلاب اسلامی اهداف مهمی را در عرصه فرهنگی برای خود ترسیم کرده است؛ اینکه از فرهنگ منحط غربی آزاد شود و زیست مردم ایران مؤمنانه و دین‌مدارانه‌تر شود و فرهنگ عمومی مردم ما در زندگی چه از حیث مادی و چه معنوی تقویت شود. جریان انقلاب اسلامی به جایی رسیده که بحث علوم انسانی اسلامی را مطرح می‌کند. مهم‌ترین دلیلی که انقلاب اسلامی توانسته در برابر این هجمه سنگین و گسترده به توفیقات گسترده‌ای برسد، چنگ زدن به ریسمان الهی است. در سال گذشته مطالعات میدانی فراوانی با هدف سنجش نفوذ دینداری در بین مردم ایران انجام شد. این مطالعات میدانی، پیشرفت در زمینه رونق محافل دینی، گرایش جوان‌ها به مظاهر مذهبی، افزایش گرایش جوان‌ها به ایثار، فداکاری، ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش کج‌رفتاری‌ها را نشان می‌دهد. نادر طالب‌زاده به عنوان یکی دیگر از سخنرانان برنامه درباره موضوع «انقلاب اسلامی و تحولات جهانی» اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین اتفاق، دشمنی واضح رسانه‌ها با انقلاب مردم بود. دستور از نیویورک می‌آمد که ایران را خشن و بی‌حساب و کتاب نشان دهند. نشان دادن چهره منفی از ایران توسط رسانه‌های غربی تا به امروز ادامه داشته و این رویکرد آن‌ها باعث شد که مراکز فکری رسانه‌ها در امریکا شکل بگیرد.
وی افزود: پس از این جریانات، چند تحول مهم رخ داد. اعلام روز قدس باعث شد تا همه آن مراکز فکری بگویند هدف انقلابیون ایران، فتح اسرائیل است. تحول دیگر بازپس‌گیری خرمشهر بود که غربی‌ها فهمیدند ایرانی‌ها با دست خالی هم می‌توانند بجنگند و در نهایت تحول سوم با فتح لانه جاسوسی رخ داد که باعث شد انقلاب به پختگی برسد. ما باید به جایی برسیم که بتوانیم با قدرت امریکا را به عقب نشینی وادار کنیم. بسیاری از ما هنوز به این باور انقلابی نرسیده‌ایم و به لحاظ عرفانی نیز کشش نداریم. وحید جلیلی، فعال رسانه‌ای و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با موضوع «دستاورد‌های هنر در انقلاب اسلامی» نیز با بیان اینکه قصه هنر در جمهوری اسلامی از همان روز ورود امام (ره) به میهن شروع می‌شود، افزود: وقتی امام (ره) درباره آینده ایران صحبت می‌کردند یکی از مواردی که بر آن دست گذاشتند اتفاقاً سرفصل هنر بود. ایشان آن جمله تاریخی را فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم. امروز ما با کتاب‌هایی مواجهیم که اگر چه کاملاً واقعی هستند، اما مخاطبان بیشتری از رمان‌ها پیدا می‌کنند. نمونه آن کتاب «دا» است که بیش از ۶۰۰ هزار نسخه فروش داشته است.
در ادامه این برنامه حسن رحیم‌پور ازغدی عنوان کرد: بزرگ‌ترین آزمون و مادر همه رویش‌ها در انقلاب اسلامی که مسیر تاریخ بشر را تغییر داد، مسئله بازگشت به دین بود. تا پیش از انقلاب، دنیا داشت به جای خطرناکی می‌رسید و انقلاب این بن‌بست را شکست و این تفکرات پوزیتیویسمی را باطل کرد که دوره انبیا (ع) تمام شده است. آن‌ها گفتند که دوره الهیات عقلی و الهیات نقلی تمام شده و ما تنها الهیات تجربی را می‌پذیریم. این‌ها هیچ گاه فکر نمی‌کردند انقلابی رخ بدهد و کسی بیاید و مانند انبیا (ع) صحبت کند. منصور کبکانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست تخصصی با موضوع «جهش علمی و فناوری در دوران پس از انقلاب اسلامی» سخنرانی کرد. وی گفت: ما در دوران پس از انقلاب با جهش علمی و فناوری صریح و آشکاری مواجه بودیم که اگر این به گوش مردم و جامعه نرسیده از سستی و کم‌کاری ما بوده است. ما در این زمینه‌ها دارای افتخارات زیادی هستیم که باید با غرور از آن‌ها حرف بزنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار