کد خبر: 936422
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
کارشناس ارشد روابط بین‌الملل گفت: انتظار آن بود که مسئولین محترمی، چون آقای دکتر صالحی که شخصیت بزرگواری دارند، به اصلاح اشتباهات گذشته اقدام کنند نه اینکه با اظهارات اخیر به اشتباهات اضافه کنند.

جوان آنلاین: فوائد ایزدی کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با اشاره به اظهارات علی‌اکبر صالحی مبنی بر تأثیر فشار‌های آمریکا بر اقتصاد کشور، گفت: ما در این دولت، سه اشتباه راهبردی داشتیم که انتظار آن بود که مسئولین محترمی، چون آقای دکتر صالحی که شخصیت بزرگواری دارند، به اصلاح اشتباهات گذشته اقدام کنند نه اینکه با اظهارات اخیر به اشتباهات اضافه کنند؛ نمی‌خواهم بگویم که اظهارات ایشان همانند دیگر اشتباهات دولت راهبردی بوده است، اما بالاخره اشتباهی بود که به اشتباهات سابق افزوده‌شده است.

وی گفت: اشتباه اول راهبردی این بود که ما به گونه رفتار کردیم که آمریکایی‌ها تصور و برداشت کردند که جمهوری اسلامی هر توافقی را امضا خواهد کرد؛ این برداشت از اظهارات مقامات دولتی و مخصوصاً اظهارات آقای دکتر روحانی برداشت شود، چون ایشان مدام تأکید می‌کردند که ایران حتماً توافق خواهد کرد؛ خانم شرمن هم گفته بود که ایرانی‌ها ممکن است زیاد چانه بزنند، اما نهایت توافق را قبول می‌کنند.

ایزدی در ادامه، آمادگی ایران برای امتیاز دادن به‌طرف آمریکایی را اشتباه راهبردی دوم دولت روحانی دانست و تصریح کرد: اشتباه راهبردی دیگر ما این بود که آمریکا از رفتار ما اینگونه برداشت کرد که برای مذاکره، ایران حاضر است امتیاز‌های بیشتری به طرف مقابل بدهد؛ این برداشت از کجا حاصل شد؟ بازهم از اظهارات مقامات ارشد دولتی از جمله آقای رئیس‌جمهور که در حین و بعد از مذاکره، بحث برجام ۲ و سه را مطرح کردند؛ برجام یعنی مذاکره، مذاکره یعنی بده بستان. آمریکایی‌ها برای بده، روی کاغذ می‌پذیرند، اما انجام نمی‌دهند، اما برای بستان یعنی امتیاز گرفتن خبره هستند.

این استاد روابط بین‌الملل گفت: اشتباه سوم راهبردی ما نیز این بود که طوری رفتار کرده و موضع گرفتیم که طرف مقابل این‌گونه برداشت کرد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران در برجام خواهد ماند؛ این برداشت نیز از اظهارات آقای رئیس‌جمهور به وجود آمده بود که گفته بودند ما برجام را با اروپا ادامه خواهیم داد؛ در این اشتباه راهبردی اتفاقاً آقای دکتر صالحی نیز مواضعی داشتند که موجب این برداشت و اطمینان برای آمریکا شده بود که ایران با خروج آمریکا از برجام، در برجام خواهد ماند

وی گفت: در بحث اظهارات اخیر آقای دکتر صالحی نیز باید گفت که اظهارات ایشان که معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی هستند، موجب سوءاستفاده و برداشت‌های غلط طرف مقابل می‌شود که ازاین‌جهت باید به اظهارات آقای صالحی که شخصیت قابل‌احترامی دارند، نقد را وارد دانست.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار