کد خبر: 936375
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
علی اکبر صالحی در گفتگویی مدعی شد، وضعیت فعلی اقتصاد و رشد قیمت ارز عمدتا ناشی از فشارهای خارجی است، ولی بررسی سوابق عملکرد مسئولان و اظهارات کارشناسان خلاف این ادعا را ثابت می کند.

جوان آنلاین: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت وگو با یورو نیوز اعلام کرده، تا یکسال قبل براساس دلار حقوق 3000 دلاری دریافت می کرده که الان این میزان به 700 دلار رسیده است.

وی مدعی است: ملت ایران به قدری هوشیار و آگاه هستند که بدانند این وضعیت عمدتاً ناشی از فشارهای خارجی است؛ البته او می گوید: ما هم به عنوان مسئول ممکن است قصوری داشته باشیم اما ملت می داند که این وضعیت عمدتاً از فشارهای خارجی است.

اگر ملاک آقای صالحی از مشکلات اقتصادی کاهش ارزش دلاری حقوق دریافتی شان است که باید، متذکر شویم قیمت دلار قبل از آغاز فشارهای خارجی در کشور اوج گرفت که به اذعان خود دولتی ها علت اوج گیری دلار سیاست های غلط دولت و بانک مرکزی وقت بوده است و اگر غیر از این می بود، باید از 13 آبان و همزمان با جوسازی آمریکا برای آغاز دور جدید تحریم ها، نرخ دلار روند صعودی در پیش می گرفت، ولی اتفاقا از آغاز این دور تحریم ها، قیمت دلار و سکه نزولی شده و با اصلاح برخی تصمیمات غلط ماه های گذشته نرخ دلار تا کانال 10 هزار تومان هم سقوط کرده است.

افزایش قیمت دلار از روزهای ابتدایی سال 97 رسماً کلید خورد و ضعف مدیریت در بانک مرکزی موجب شد تا دلار از 5 هزار تومان روزهای پایانی سال 96 به 19 هزار تومان چند ماه بعد از آغاز سال 97 برسد.

قاطبه کارشناسان و فعالان اقتصادی اذعان دارند که در کشور ما گرانی دلار و ضعف نظارت مسئولان دو عامل اصلی گرانی کالاها و خدمات در بخش های مختلف اقتصادی است و با افزایش قیمت دلار در ماه های اخیر قیمت ها در تمام بازارهای ایران افزایش چشم گیری داشت.

اما باوجود روشن بودن این وضعیت، موافقان افزایش قیمت دلار در دولت با همکاری بانک مرکزی توانستند وضعیت اسفباری را در اقتصاد ایران به ثبت برسانند و رکورددار گران ترین دلار تاریخ شوند.

گفت وگوی اخیر صالحی و ربط دادن مشکلات اقتصادی به فشارهای خارجی شاید نمونه تداوم تفکر غلط در دولت باشد که سالها کشور را درگیر خود کرده بی آنکه قدمی برای حل مشکلات در داخل کشور بردارد. اما گذشت زمان نشان داد که اعتماد به غرب و دادن امتیازهای فروان راه چاره مشکلات کشورمان نبود.

دولت روحانی در سال های قبل و از همان ابتدا که سکان دولت را برعهده گرفت ریشه حل مشکلات را در خارج از کشور می دانست و به جای تقویت ظرفیت های داخلی اقتصاد، تلاش می کرد با مذاکره گامی برای حل مشکلات بردارد.

اما ماحصل مذاکره و امضای برجام و ... به اذعان ولی الله سیف "تقریباً هیچ" شد و دست آخر دولت و مردم ماندند و یک دنیا گرانی و مشکل اقتصادی!

مشکلات اقتصادی که در این سالها به ویژه ماه های اخیر در کشور بوجود آمده برکسی پوشیده نیست و همه می دانند که الان چرخ اقتصاد کشورمان با چه سختی هایی به کندی میچرخد.

گرانی های سرسام آور، تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری جوانان، عدم تامین هزینه معاش توسط خانوارهای کم درآمد و ... بخشی از مشکلاتی است که در این دوره تشدید شده است.

دلار 19000 تومانی که اثرات روانی منفی متعددی در بازار های مختلف اقتصادی گذاشت و هنوز هم با دلار 11 هزار تومانی به حالت عادی برنگشته است، حاصل سیاست های غلط اقتصادی همین دولت بود و قبل از آنکه تحریم های آمریکا اعمال شود، در بازار ثبت شد اما با این حال هنوز برخی از دولتی ها تلاش دارند که ریشه این مشکلات را به خارج از کشور ارتباط دهند.

این درحالی است که حتی موافقان دولت هم اذعان داشتند که تحریم ها اثری در اقتصاد نداشته و آنچه رخ داده ماحصل سیاست های غلط اقتصادی دولت بوده است.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
باعث و بانیش خودتونید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار