کد خبر: 936210
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
"جعل "راهی که به ناکجا آباد ختم می شود؛
جرم جعل به عنوان يكي از جرايم تاثير گذار در تمام جرايم و تحت عنوان جرم عمدي به شمار می آید و نخستين ركن آن نيز رفتار مجرمانه در قالب حقيقت است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،جعل یکی از جرایمی است که از قدیم الایام در جوامع مختلف رخ داده و عده ای سودجو و فرصت طلب با جعل امضاء،هویت و اسناد، مهر و... متعلق به اشخاص و یا نهادها و ارگانها به اهداف و مقاصد خود دست پیدا کرده و با این کار مشکلات عدیده ای را برای مردم و دولت ها به وجود می آوردند. مهدی معصوم بیگی فرمانده انتظامی استان اصفهان در این رابطه می گوید : جعل یکی از مهمترین جرایمی است که پلیس آگاهی  به آن رسیدگی می کند و خوشبختانه با تجهیز این پلیس به آزمایشگاه های مجهز و دستگاه های مدرن راه های شناخت اسناد و مدارک جعلی و دستگیری مرتکبان جعل سریعتر و آسانتر انجام می شود.
تعریف جرم جعل
در قانون جرم جعل را ،ساختن سند يا نوشته يا ساختن مهريا امضاي اشخاص رسمي، خراشيدن، تراشيدن ، محو، اثبات كردن، سياه كردن يا تقدم يا تأخر تاريخ سند يا الصاق نوشته به نوشته ديگر يا استفاده مهر ديگري به جاي خود به قصد تقلب تعريف شده است.
بیشترین فراوانی جعل
بررسی های صورت گرفته در پرونده های جعل تشکیل شده در پلیس آگاهی نشان می دهد که بیشترین فراوانی جرم جعل، مربوط جعل در اسناد ملكي است و تقریباً نیمی از جعل ها  را تشکیل می دهند.كه مي توانيم به جعل قولنامه، بونچاق، مبايعه نامه ها، وكالتنامه ها و ...در اين زمينه اشاره كنيم.
 دومين موردي كه مورد جعل قرار مي گيرد اسناد هويتي است كه مي توانيم از اين موارد به جعل شناسنامه، كارت شناسايي، كارت ملي، گواهينامه، گذرنامه و... اشاره كنيم كه خوشبختانه با هوشمند سازي گواهينامه ها، كارت ملي و گذرنامه شاهد كاهش چشمگير جعل در اين زمينه ها بوديم.
خطرناک ترین نوع جعل
 البته در بحث جعل اسناد هويتي يكي از شيوه هايي كه مي توان از آن به عنوان خطرناك ترين نوع جعل نام برد استبدال هويت است بدين صورت كه صدور سند اصلي بر مبناي مدارك جعلي انجام مي شود.
در اين روش يك نفر خودش را به جاي كس ديگري جا زده و در يك دفتر خانه حاضر و سندي را به امضاء مي رساند يا اينكه فردي خودش را به جاي ديگري جا زده و مدارك اقامت دريافت مي كند كه اين نوع جعل مي تواند آثار و خسارت مادي و معنوي بالايي داشته باشد.
از موارد ديگر جعل مي توان به جعل اسناد و اوراق بهادار مانند چك هاي مسافرتي، اسكناس و سفته  مدارك تحصيلي و گواهينامه هاي تحصيلي اشاره کرد.
جعل مقدمه 70 نوع جرم دیگر
موضوع حائز اهميت اين است كه جرم جعل خود مقدمه 70 نوع جرم ديگر است كه مي توانيم از جرايمي چون كلاهبرداري ها، اختلاس ها ، قاچاق كالا و ساير جرايم در اين رابطه اشاره كنيم.
 جرم جعل به خودي خود شايد به عنوان يك جرم مد نظر قرار بگيرد ولي وقتي كه براي ارتكاب ساير جرايم از آن استفاده مي شود در اصل يك جرم مركب شكل گرفته كه مي تواند از آن طريق خساراتي را به مردم وارد كند.
علل و عوامل وقوع جرم جعل
عللي كه باعث وقوع جعل مي شود بيشتر به خاطر ضريب امنيتي پائين اسناد بوده و گردش اسناد به صورت دستي صورت مي گيرد كه لازم است از فناوري هاي جديد به خصوص اتوماسيون اداري جهت تبادل اسناد بين سازماني استفاده شود، ايجاد مراكز نگهداري داده هاي ملي و به اشتراك گذاري داده ها نيز مي تواند از بسياري جعل ها جلوگيري كند.
 فراواني اسناد كاغذي و جعل پذيري اين اسناد از ديگر زمينه هاي بروز جعل هستند كه در صورت اينكه اين اسناد به كارت هاي هوشمند و سند هاي الكترونيكي تبديل شوند بسياري از جعل ها كاهش پيدا مي كند و در اين زمينه مي توانيم به اسناد گمركي اشاره كنيم كه بعد از اينكه از حالت كاغذي و سنتي به اسناد الكترونيكي تبديل شدند به شدت جعل اسناد گمركي در سطح كشور كاهش پيدا كرده است. همچنين يكي از عللي كه باعث ميشود جرم جعل رخ دهد، فراواني تجهيزات و ابزار جرم جعل در بازار است. به خاطر رشد فناوري هاي جديد و همچنين رايانه ها مجرمان از ابزارهاي جديد در جرم جعل استفاده مي كنند و اين ابزارها بيشتر به جرم جعل دامن مي زند.
ویژگی های جاعلان
جاعلان عمدتاً  بين 35 تا 50 ساله هستند، عمدتاً مرد بوده و از نظر سطح تحصيلات نيز بيش از 85 درصد آنان مدرك بالاي فوق ديپلم هستند و يكي از خصوصيات مرتکبان  جرم جعل اين است كه آنان از بهره هوشي بالايي برخوردارند و داراي ظرفيت جنايي بالايي نسبت به ديگر مجرمان هستند.
توصیه های پیشگیرانه پلیس
 به منظور كاهش جرم جعل و جلوگيري از وقوع آن در جامعه   به شهروندان توصيه مي كنيم از تحويل اسناد ملكي يا هويتي به غير حتي به نزديكان خود هم خودداري كنند و اسناد با ارزش و قيمتي خود را در جاهاي امن نگهداري كرده و از رها كردن اين اسناد در محل كار يا جاهاي ديگر خودداري كنند و به هيچ وجه اين اسناد را داخل خودروها رها نكنند.
توصيه ديگر ما اين است كه شهروندان براي معاملات به بنگاه ها و دفترخانه هاي مجاز مراجعه كرده و از روش هاي قانوني براي معامله استفاده كنند و از مراجعه به مراكز غير مجاز خودداري شود و قبل از انجام هر معامله اي حتماً اصالت اسناد را از مركزي كه صادر شده استعلام كنند و هركس هر مطلبي كه قصد دارد امضاء كند حتماً مطلب را بخواند و امضا ء كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر