کد خبر: 936157
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
صبر مقامات کشورمان در مقابل تعلل و پاسکاری اروپایی‌ها برای ایجاد مکانیزم جدید مالی در حال پایان یافتن است و آن‌ها گزینه‌های دیگر را روی میز گذاشته‌اند.
صبر مقامات کشورمان در مقابل تعلل و پاسکاری اروپایی‌ها برای ایجاد مکانیزم جدید مالی در حال پایان یافتن است و آن‌ها گزینه‌های دیگر را روی میز گذاشته‌اند. روز گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اگر دستوری مبنی بر پایان برجام صادر شود، خیلی راحت می‌توان به شرایط سابق و حتی فراتر از آن بازگشت.
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در بروکسل در گفت‌وگو با «یورونیوز» گفت: «ما هیچ‌وقت به دنبال بمب هسته‌ای نبودیم. اصلاً یک فتوا است، یک فتوای حکومتی است. ما از آستانه زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای در همه ابعاد از چرخه سوخت گرفته تا طراحی رآکتور‌های تحقیقاتی تا ساخت انواع تجهیزات مرتبط با صنعت هسته‌ای عبور کرده‌ایم. ما یک کشور به واقع هسته‌ای هستیم. البته ما یک کشور پیشرفته هسته‌ای مثل آلمان، امریکا و روسیه نیستیم، اما دارای همه پتانسیل‌های مورد نظر در صنعت هسته‌ای هستیم.»
صالحی همچنین خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند محدودیت‌های داوطلبانه را کنار بگذارد. وی گفت که متعهد شدیم برای چند سال مثلاً مقدار اورانیوم تولید شده را از ۳۰۰ کیلو بیشتر نکنیم. این محدودیت را برای چند سال پذیرفته‌ایم، اما می‌توانیم آن را برداریم. مثلاً ۳۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰ کیلو یعنی هر چقدر که تولید کنیم را می‌توانیم انباشته کنیم. محدودیت‌های ما از این نوع است و می‌توانیم خیلی راحت آن را برداریم. به عنوان مثال ما برای مدت محدودی پذیرفتیم که بالای ۶۷/۳ درصد غنی‌سازی نکنیم. ما می‌توانیم غنی‌سازی را بالاتر ببریم. وقتی شما می‌توانید اصل غنی‌سازی را تا ۶۷/۳ انجام دهید، از نظر فنی همان را می‌توانید با تغییرات کوچک و سریعی افزایش دهید و به ۵ درصد و ۲۰ درصد و هر مقداری که می‌خواهید بالا ببرید.»
صالحی گفت: نه تنها می‌توان به راحتی محدودیت‌ها را برداشت بلکه حتی می‌توان فراتر رفت. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما می‌توانیم به شرایط سابق‌مان برگردیم؛ نه فقط به شرایط سابق بلکه به شرایط خیلی بالاتر. مقام معظم رهبری فرمانی را در چهاردهم خرداد ماه صادر کردند که ایران زیرساخت‌های تولید ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند که ما فراهم کردیم. یعنی الان اراده شود و مسئولان سیاسی ارشد نظام دستور بدهند که بروید ۱۹۰ هزار سو ظرفیت غنی‌سازی ایجاد کنید. هرچند صالحی تأکید کرد که «الان آمادگی‌ا‌ش را داریم، ولی به این معنی نیست که ما بخواهیم آن را تولید کنیم، بلکه زمینه آن را داریم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران برای توافق هسته‌ای با اشاره به پایبندی ایران به برجام گفت: ما الان در چارچوب برجام هستیم، تمام کار‌های ما در چارچوب برجام است. برای همین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به حال ۱۳ بار تأیید کرده که ایران به تعهداتش عمل کرده است. ما هیچ‌کاری را فعلاً خلاف تعهدات‌مان نکردیم و نمی‌کنیم، ولی اگر دستوری صادر شود که برجام تمام شد و شما بروید کارتان را انجام بدهید، ما خیلی راحت می‌توانیم برگردیم و این بلوف نیست.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
France
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
آقای صالحی میشه ملت را حلال کنی ؟!
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
مگر بیش از برجام جه بوده است که ما نمیدانیم؟
ناشناس
|
France
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
0
0
البته وقتی فعالیت هسته ای نیست....
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
0
0
صالحی: راحت به پیش از برجام و فراتر برمی‌گردیم
پس معطل چی هستید ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار