کد خبر: 936104
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
برنامه ويژه براي پیشگیری از سوانح در سیستان و بلوچستان
از آنجا كه جوانان هر كشور جزء مهمترين ميروهاي كار وآينده سز يه شمار مي رند لذا حفظ سلامتي آنها در هر جامعه اي از اهميت خاصب برخورداراست .

محمدرضا سوري

 

دراين ميان استان سيستان وبلوچستان ازجمله مناطقي به شمار مي رود كه جوانان ونوجوانان بسياري درآن براثر حوادث محتلف خصوصا تصادفات جاده اي جان خودرا از دست مي دهد لذا اين مهم موجب شده تا براي كاهش تلفات ْآنها برنامهئ هاي ويژه اي درقالب هاي مختلف اجرايي شود كه مهمترين آنها اجراي طرح پايلوت پيشگيري از سوانح است موضوعي كه موجب شد تا ‌رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش اعلام كند: «شهرستان خاش بعنوان شهر پایلوت اجرای برنامه پیشگیری از سوانح و حوادث با رویکرد کاهش مرگ و میر جوانان 18-29 سال سیستان و بلوچستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعیین شده است‌.»

***

بحث قاچاق سوخت وانسان  در كنار ناايمن بودن جاده هاي سيستان وبلوچستان ازجمله عواملي است كه موجب شده تا اين استان آماربالايي از تصادفات وكشته هاي حوادث رانندگي را به خود اختصاص دهد.

آمارهاي پزشكي قانوني نشان مي دهد از ابتدای امسال 503 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند، از این تعداد 102 نفر زن و 401 نفر مرد بودند، 391 نفر در جاده های برون شهری، 80 نفر در جاده‌های استانی و 32 نفر هم در حوادث ترافیکی درون شهری فوت شدند.

اين آماربالا موجب شده تا براي كاهش آن برنامه هاي ويژه اي ازسوي دست اندركاران وزارت بهداشت به مرحله اجرا درآيد موضوعي كه درصورت تحق آن مي تواند به شدت آمار تلفات را كاهش دهد.

خاش شهر پایلوت برنامه پیشگیری از سوانح

اهميت حفظ جان جوانان ونشاط يخشي درمبان آنها ازجمله برنامه هايي است كه همواره مورد توجه مسئولان خصوصا مقام معظم رهبري بوده است .

وظیفه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت آحاد مردم و به ویژه جمعیت جوان کشور که یک چهارم جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد، به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر برخورداری جامعه از جوانان با نشاط، سالم، آگاه و عنایت ایشان به این موضوع، مشارکت و هماهنگی درون و بین بخشی، آموزش و توانمندسازی گروههای هدف برنامه و بسیج اطلاع رسانی به عموم جامعه از جمله راهکارهای تدوین شده در مسیر موفقیت به ارتقای شاخص مرگ و میر جوانان است.

‌رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش با تاييد ايتن موارد مي گويد:« شهرستان خاش بعنوان شهر پایلوت اجرای برنامه پیشگیری از سوانح و حوادث با رویکرد کاهش مرگ و میر جوانان 18-29 سال سیستان و بلوچستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعیین شده است‌.»

‌نقی زاده ‌با بیان اینکه سوانح و حوادث جاده ای پس از بیماری‌های قلبی عروقی بعنوان دومین علت مرگ و میر در کشور ما شناخته شده هستند مي افزايد:« شایع ترین و اولین علت مرگ ومیر جوانان 18-29 ساله بر اساس امار گزارش شده نیز سوانح جاده ای است که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.»

وي با اشاره به اینکه گروه سنی 18-29 سال بعنوان گروهی کارآمد و مولد در جامعه اند ادامه مي دهد:« تمرکز بر موضوع پیشگیری و کاهش حوادث و سوانح جاده ای در جوانان و مداخلات لازم در این خصوص همکاری و مشارکت ادارات ذینفع را می طلبد تا با برنامه ریزی و ارائه راهکارها و مداخلات بویژه در زمینه آموزش بتوانیم در این خصوص گام های موثری برداریم‌.»

رییس مرکز بهداشت ضمن ارائه مداخلات و اقدامات برنامه ریزی شده دراين خصوص مي گويد:« پیرو برگزاری این نشست و ارائه کلیات برنامه، از ادارات ذیربط مربیانی به مرکز بهداشت معرفی خواهند شد که کارشناسان ما در حوزه سلامت خانواده، آموزش های لازم را به آنان ارائه می‌کنند و این افراد بصورت آبشاری مطالب آموزشی را به گروه‌های هدف سازمان خود منتقل خواهند کرد.»

اهميت سلامت جوانان به عنوان  آينده سازان كشور

سوانح و حوادث یکی از سه عامل اول بروز مرگ و میر در ایران و جهان است. از آنجا که حوادث، موجب مرگ در سنین جواني است، سالهاي از دست رفته عمر بيشتري را موجب مي شود. سوانح و حوادث بالاخص سوانح ترافيکي به عنوان يکي ازعوامل مهم و تهديد کننده زندگي انسانها درآمده است. شناسايي و كنترل عوامل خطر مؤثر در بروز حوادث ميتواند به ميزان بسيار زيادي از بار بيماري و مرگ در كشور بكاهد. بدين جهت، در نظر گرفتن اين جنبه از مشكلات سلامتي مردم در نظام تحول سلامت بسيار اهميت يافته ومي تواند زمينه ساز تحولي شگرف در خدمات بهداشتي را فراهم آورد. بخش مهمي از پيشگيري از سوانح و حوادث با خود مراقبتي قابل دستيابي است. نكته مهم در نظر گرفتن نقش مردم است. الگوي جامعه ايمن بعنوان چارچوبي مناسب جهت پيشگيري از حوادث و ارتقاء ايمني با بهره گيري از جلب مشاركت هاي بين بخشي با سازمانهاي ذينفع است. اين الگو از طرف سازمان جهاني بهداشت به رسميت شناخته شده و از آن حمايت مي كند.
مرکز مدیریت بیماریهای غير واگير در راستاي وظائف سازماني خود در خصوص مراقبت و کنترل بيماري هاي غير واگير، اقدام به جمع آوري و تجزيه و تحليل آسيبهاي ناشي از حوادث از طريق دانشگاههاي علوم پزشکي کشور نموده است. آسيبهاي ناشي از حوادث از عمده ترين علل بار بيماري ها و ناتواني ها در کشور محسوب مي شود كه نياز به مراقبت دارد. در نظام تحول سلامت در حوزه بهداشت، رويكرد پيشگيري و كنترل عوامل خطر پنج حادثه عمده شامل حوادث ترافيكي، غرق شدگي، سوختگي، سقوط و مسموميت است. در بعضي از مناطق كشور اولويت ها با جغرافياي جهان و منطقه تطبيق داده مي شود كه پيشگيري از گزش جانوران زهري از آن جمله است. توانمند سازي جامعه به همراه اصلاح محيطي و اِعمال قوانين پايدار سه عامل عمده براي كاهش مرگ و مصدوميت هاي ناشي از حوادث هستند.

در جهان سالیانه بیش از ۵ میلیون نفر به علت حوادث ترافیکي دچار آسيب مي شوند و از اين تعداد ۱۳۰۰۰۰۰ مرگ به علت حوادث ترافيکي به وقوع مي پيوندد. حوادث حجم وسيعي از مرگ، ناتواني و هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم را به جوامع تحميل مي کند. در ايران سالانه ۳۰۰ هزار مورد مرگ رخ مي دهد يعني روزانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ مورد که حدود ۱۲۰ الي ۱۳۰ مورد آن ناشي از حوادث عمدي و غيرعمدي است که پس از بيماري هاي قلبي عروقي، با ۵/۱۷% علل مرگ، دومين عامل مرگ و مير در همه گروه هاي سني را تشكيل مي دهد و در سنين زير ۴۰ سال اولين عامل مرگ محسوب مي شود. از سوي ديگر، در كشورمان هرساله حدود ۴ – ۵/۳ میلیون سال عمر به دلیل مرگ زود هنگام از دست می رود که سهم حوادث در این بخش ۲۷% است. به تفکيک نوع حادثه؛ سهم حوادث ترافيکي ۱۷%، سقوط ۴% ،سوختگي ۲% ،غرق شدگي ۱% گزش جانوران زهري ۱%، انواع خشونت ۲% است.روند روبه رشد مرگ هاي ناشي از حوادث طي سال هاي اخير زنگ خطر جدي براي بخش سلامت و اقتصاد را به صدا درآورده است. سالانه بيش از ۳۲۰ هزار کشته و مصدوم در حوادث رانندگي، ۸۹۸ مورد غرق شدگي كه بيشتر آن در رودخانه ها اتفاق افتاده است، ۶۲۶ مورد مرگ در اثر استنشاق منوكسيد كربن، ۱۸۹۱ مورد مرگ در اثر حوادث ناشي از كار و آمارهاي ديگري از اين قبيل را ميتوان با اجراي برنامه هاي مؤثر كاهش داد.
بر اساس گزارش کشوری ثبت حوادث سال ۱۳۹۳ در ایران (ثبت حوادث بیمارستانی)، تعداد کل مصدومین ۱۵۰۰۰۰۰ نفراست که از اين تعداد، ۳۰ درصد مؤنث و ۷۰ درصد مذکر هستند. تعداد مصدومين حوادث ترافيکي ۴۲۰۰۰۰ نفر است كه ۲۹ درصد مصدومين را تشكيل مي دهد. حوادث ترافيكي، اولين اولويت حوادث است كه ۲۹ درصد مصدومين كل حوادث را تشكيل مي دهد. در اين گزارش سه نوع حادثه ترافيكي بررسي شده است. اولين اولويت حوادث ترافيكي مربوط به تصادف خودرو سوار است كه ۴۸ درصد مصدومين كل تصادفات را تشكيل مي دهد. دومين اولويت حوادث ترافيكي مربوط به تصادف موتور سوار است كه ۳۵ درصد مصدومين كل تصادفات را به خود اختصاص مي دهد. سومين اولويت حوادث ترافيكي تصادف عابر پياده است كه ۱۷ درصد مصدومين كل تصادفات را شامل مي شود. حوادث ترافيكي اولين اولويت حوادث در گروههاي سني جوانان (۲۹-۲۰) و ميانسالان (۵۹-۳۰) است.

سيستان بلوچستان رتبه هفتم استانهاي بحراني كشور

همانطور كه قبلا گفته شد بحث قاچاق سوخت وانسان در كنار ناايمن بودن جاده هاي سيستان وبلوچستان ازجمله عواملي است كه موجب شده تا اين استان آماربالايي از تصادفات وكشته هاي حوادث رانندگي را به خود اختصاص دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان يا تاييد اين موضوع مي گويد: «از ابتدای امسال 503 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند، از این تعداد 102 نفر زن و 401 نفر مرد بودند، 391 نفر در جاده های برون شهری، 80 نفر در جاده‌های استانی و 32 نفر هم در حوادث ترافیکی درون شهری فوت شدند.»

‌رضا عبدی مي افزايد:« تعداد فوت شده ها بر اثر حوادث ترافیکی در 6 ماه اول سال گذشته 390 نفر بود، این آمار امسال با رشد 29 درصدی رو به رو بود که بسیار بالاست.»

از این آمار، 40 نفر در خارج از حریم جاده ها فوت کردند که دلیل آن قاچاق اتباع بیگانه و سوخت بود، متاسفانه برخی سوخت کش ها در جاده ها با مخدوش کردن پلاک خودروها یا بدون پلاک تردد می‌کنند و سبب تصادف می شوند و خانواده هایی را داغدار می کنند.

50 درصد بودجه عمرانی استان توسط بیمه برای حوادث ترافیکی پرداخت می شود، نتایج مطالعات آماری نشان می دهد که بیشترین آمار تصادف ها مربوط به خطای انسانی است بنابراین خانواده ها باید در کنترل این حوادث نقش خود را به خوبی ایفا کنند، متاسفانه حوادثی در این استان رخ می دهد که مشابه آن در استان های دیگر اتفاق نمی افتد.

این اتفاق ها سبب شده است سیستان و بلوچستان از نظر حوادث ترافیکی جزو هفت استان بحرانی کشور باشد، اظهار کرد: بیشترین کسانی که در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند افراد فعال یا نان آور خانواده هستند که بین 20 تا 40 سال سن دارند، متاسفانه خانواده های زیادی تاوان اشتباه یک فرد متخلف را باید بدهند.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان، چهار هزار و 251 نفر از ابتدای امسال تا پایان شهریور در حوادث ترافیکی مصدوم شدند که از این تعداد 951 نفر زن و سه هزار و 300 نفر مرد بودند، تعداد مصدومان حوادث جاده ای نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد پیدا کرده است.

ثبت ۹۰ تصادف طی یک ماه در جاده های جنوب استان

فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان نیز در خصوص وضعیت آمار تصادفات جاده های استان مي گويد:« از ابتدای مهر تا کنون، 90 مورد تصادف در جاده های جنوبی استان ثبت شد.»

سرهنگ ستوده مي افزايد: «آمار کشته شدگان در تصادف های جاده ای جنوب استان طی این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش پیدا کرده است.»

وی ادامه مي دهد:« تعداد مصدومان ناشی از حوادث جاده ای نیز نسبت به مهر ماه سال گذشته، 2 درصد کاهش نشان می دهد.»

 دلیل عمده تصادف ها به ترتیب تجاوز و انحراف به چپ، بی توجهی به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و رعایت نکردن حق تقدم است. 30 درصد تصادف های مهر امسال به دلیل واژگونی خودرو و 50 درصد آن بر اثر برخورد دو وسیله نقلیه رخ داده است.

اين درحالي است كه  فقط درچند روزگذشته، 22 مورد تصادف در جاده های جنوب استان ثبت و به فوت شش نفر منجر شد، 35 نفر نیز در این حوادث مجروح شدند. 50 درصد تصادف های این مدت در راه های اصلی، 30 درصد در راه های فرعی و 20 درصد در راه های روستایی رخ داده است.

راه های دو طرفه، پیچ و قوس های فراوان، قاچاق سوخت، انسان و کالا نیز از دیگر دلایل تصادف‌ها در جنوب استان است.

رفع نقص ۲۱ نقطه‌ حادثه خیز

از آنجا كه وجود نقاط حادثه خيز يكي از عوامل مهم وتاثير گذار در سوانح وحوادث رانندگي در سيستان وبلوچستان به شمار مي رود لذا اين مهم موجب شده تادر سالهاي اخير بسياري از اين معضلات رفع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان دراين خصوص مي گويد:« ۶۵ نقطه حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفت که بر اساس نظرات کارشناسی اعضای کمیسیون، مقرر شد؛ ۲۱ نقطه تا پایان سال به طور کامل رفع نقص شود.»

باقر کرد مي افزايد:« ۸۳ درصد تصادفات کشور مربوط به اشتباهات و خطاهای انسانی بوده و ارتباطی به شرایط جاده‌ای ندارد‌.»

وی ادامه مي دهد: «عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به طور مداوم از طریق دستگاه‌های اجرایی مربوطه و نظارت پلیس مورد ارزیابی قرار می گیرد و بنا به گزارش دستگاه‌های یادشده در یک ماه گذشته انواع کنترل های نظارتی ۲۰ درصد افزایش یافته است‌.»

معاون استاندار تصریح مي كند:« برنامه‌ریزی برای برقراری خط ارتباط عمومی میان شهرستان های خاش و مهرستان برای رفاه عمومی مردم منطقه مورد بررسی قرار گرفت و در همین راستا با توجه به احداث جاده مستقیم بین شهرستان خاش و مهرستان دستگاههای اجرایی مانند‌ سازمان حمل و نقل و پایانه های استان و نیروی انتظامی موظف هستند، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تردد عمومی بین شهرستان‌ها یادشده را در دستور کار خود قرار دهند و چنانچه در این ارتباط موانعی وجود دارد، هر چه سریعتر رفع شود.»

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار