کد خبر: 935438
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳
احمد کاظم زاده
بعد از انتشار اسناد موثق درباره نقش دولت و شخص بن‌سلمان در قتل خاشقجی خیلی از کشور‌ها در پی فاصله گرفتن از این کشور و به‌خصوص شخص محمد بن‌سلمان هستند و می‌خواهند بین رابطه خود با عربستان و محمد بن‌سلمان تفاوت قائل شوند و رابطه خود را با عربستان الزاماً به حمایت از محمد بن‌سلمان گره نزنند. در این راستا خبر‌هایی دال بر تلاش در داخل عربستان برای کنار زدن محمد بن‌سلمان از قدرت نیز منتشر شده و بازگشت احمد بن‌عبدالعزیز عموی محمد بن‌سلمان از لندن نیز گامی در این جهت ارزیابی شده است.
در این میان جناح راستگرای حاکم بر کاخ سفید به رهبری ترامپ به‌رغم مخالفت‌های گسترده داخلی چه از جانب حزب رقیب دموکرات و چه از جانب اعضای حزب حاکم جمهوریخواه همچنان به حمایت‌های خود از جناح کودتاگر حاکم بر ریاض به رهبری محمد بن‌سلمان ادامه می‌دهد و در این مسیر به هر توجیه غیراصولی، غیرمنطقی و غیراخلاقی متوسل می‌شود. بیانیه اخیرکاخ سفید در حمایت از عربستان و لاپوشانی نقش محمد بن‌سلمان در ماجرای قتل جمال خاشقجی به‌رغم مستندات روشن در این زمینه و همچنین اظهارات سفسطه‌گونه ترامپ در این راستا قرار دارد.
حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه عواملی موجب شده ترامپ بر حمایت‌های خود از شخص محمد بن‌سلمان به هر قیمت پافشاری کند و به هر قیمت به آن ادامه دهد؟ آیا علت ماجرا همچنان که ترامپ ادعا کرده تنها در حفظ قرارداد‌های تسلیحاتی با عربستان یا حفظ توازن با ایران یا جلوگیری از بهای نفت خلاصه می‌شود یا دلایل و عوامل دیگری هم در این زمینه دخیل و تأثیرگذار است؟
به نظر می‌رسد عوامل دیگری هم در این زمینه نقش دارند. از جمله اینکه به نحوی می‌توان گفت که اساساً سرنوشت ترامپیسم و جناح راستگرای حاکم بر کاخ سفید و همچنین سرنوشت راستگرایان صهیونیستی به رهبری نتانیاهو با سرنوشت کودتاگرایان سعودی به رهبری محمد بن‌سلمان به هم دوخته شده و لذا راستگرایان امریکایی و اسرائیلی از این نگران هستند که در صورت سرنگونی محمد بن‌سلمان آثار و تبعات آن دامن این‌ها را نیز بگیرد و به‌خصوص پروژه مشترک آن‌ها را در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن ناتمام بگذارد. علاوه بر این راستگرایان اسرائیلی و امریکایی انتظار داشتند که محمد بن‌سلمان به وعده خود در خصوص عرضه سهام آرامکو در بازار بورس وال‌استریت عمل کند تا از این طریق سفره رنگینی را برای آن‌ها پهن کند و هم اینکه هزینه اجرای طرح بلندپروازنه موسوم به معامله قرن از این محل تأمین شود. از این دید احتمال اینکه ترامپ قبل از انتشار بیانیه جدید کاخ سفید و اظهارات متملقانه خود باج بزرگی را در این زمینه از محمد بن‌سلمان دریافت کرده باشد بعید نیست و به نظر می‌رسد تعویق ابراز موضع ترامپ از روز شنبه یعنی زمان انتشار گزارش سیا درباره نقش محمد بن‌سلمان در قتل خاشقجی به روز سه شنبه به منظور خرید زمان و فرصت برای کسب باج جدید از ریاض و شخص محمد بن‌سلمان بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار