کد خبر: 935094
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
تصاویر و ویدئو‌هایی که اخیراً از بازیگر مسیحی سریال «حوالی پاییز» در فضای مجازی منتشر شده این سؤال را پیش می‌آورد که آیا بهتر نبود به جای بازیگر مسیحی از بازیگری مسلمان استفاده می‌شد.
فرزین ماندگار
تصاویر و ویدئو‌هایی که اخیراً از بازیگر مسیحی سریال «حوالی پاییز» در فضای مجازی منتشر شده این سؤال را پیش می‌آورد که آیا بهتر نبود به جای بازیگر مسیحی از بازیگری مسلمان استفاده می‌شد.
به طور عادی نوع پوشش و سبک زندگی مسیحیان با مسلمانان لبنان تفاوت دارد و همین تفاوت‌ها باعث می‌شود که حضور بازیگر زن مسیحی در مجالس رقص یا پوشش غربی برای مسیحیان زیاد عیب و ایراد محسوب نشود، اما برای جامعه مسلمانان این موضوع جور دیگری تفسیر می‌شود، ضمن اینکه در همین ایران خودمان و در خوزستان عرب‌های زیادی زندگی می‌کنند و پیدا کردن بازیگر زن عرب نمی‌تواند کار دشواری باشد. اساساً فرهنگ و سبک زندگی کشورهایی، چون عراق به فرهنگ ما ایرانی‌ها نزدیک‌تر است و تفاوت‌های زندگی عادی آنان کمتر قابلیت سوژه شدن را دارد. در جهان عرب بازیگران مسلمانی که مقید به رعایت موازین اسلامی باشند کم نیستند.
مسئله و مشکل اصلی در رابطه با بازیگران غیرمسلمان این است که پس از حضور در آثار ایرانی تصاویر، آثار و ویدئو‌هایی که پیش از این در آن‌ها ایفای نقش کرده‌اند و با فرهنگ ایرانی و اسلامی مغایرت دارد به طور انبوه در فضای مجازی دست به دست می‌شود و برخی رسانه‌های داخلی نیز که رویکرد زرد دارند به موضوع دامن می‌زنند.
سعید پروینی تهیه کننده مجموعه حوالی پاییز در ارتباط با تصاویر و ویدئو‌های منتشر شده با مضمون رقاصه بودن بازیگر سریال حوالی پاییز اینگونه واکنش نشان می‌دهد: «باید بگویم رقاص کسی است که پول می‌گیرد و در فیلم‌ها و فضا‌های مختلف می‌رقصد، اما «آن ماری سلامه» بازیگر مطرح لبنانی است که در شبکه المنار (که شبکه شناخته‌شده و موجهی است) بازی کرده است. دوستان ما که در لبنان کار فرهنگی انجام می‌دهند، ایشان را به ما معرفی کردند و به جرئت می‌توانم بگویم خانم «آن ماری سلامه» در میان بازیگرانی که کاندیدای این نقش بودند، زندگی سالم و بی‌حاشیه‌تری داشت. وی در برنامه تلویزیونی مشابه خندوانه که مسابقه لباهنگ بوده است، شرکت کرده و با توجه به شرایط فرهنگی کشورش رفتار کرده است. اگر کسی از بازیگران دنیای عرب، شناخت داشته باشد، قطعاً می‌داند که آن ماری سلامه جزو کم‌حاشیه‌ترین‌هاست و سریال‌های بسیاری برای فلسطین و... بازی کرده است.»
تمایل به کارگیری بازیگران لبنانی در آثار سینمایی و تلویزیونی ایرانی به «آن ماری سلامه» و مجموعه حوالی‌پاییز خلاصه نمی‌شود. دارین حمزه بازیگر دیگری بود که در تعدادی از آثار سینمایی ایرانی نقش آفرینی کرده بود و چند سال پیش شرح کیفیت حضورش در منزل یکی از فیلمسازان ایرانی از زبان خودش سوژه رسانه‌ها شد. حمزه در بخشی از این گفت‌وگو به بازگویی خاطره‌ای از شرکت در مهمانی یکی از کارگردانان ایرانی که با وی کار کرده است، پرداخت. او با اشاره به اینکه در سینمای ایران باید پوشش متناسب را رعایت می‌کرده، از زمانی گفته که برای حضور در مهمانی یک کارگردان با همان پوششی که بیرون از آن استفاده می‌کرده حاضر شده! «کارگردان ایرانی مورد نظر شام خوشمزه‌ای تدارک دیده بود و من نیز با پوشش کاملاً اسلامی- مشابه پوششی که جلوی دوربین داشتم- در مهمانی حاضر شدم. وقتی دیدم پوشش بانوان داخل خانه آزادانه است و خودم مانند پیرزن‌ها (خنده) لباس پوشیده‌ام تعجب کردم. حمزه در فیلم‌های ایرانی، تولدی دیگر، کتاب قانون، سی و سه روز و شکارچی شنبه ایفای نقش کرده است.
او چند سال پیش در فیلمی غیراخلاقی به نام «هتل بیروت» ایفای نقش کرد و نمایش این فیلم در لبنان باعث شد تا حمزه برای همیشه از فهرست انتخاب کارگردان‌های ایرانی خط بخورد.
این بازیگر در مصاحبه با شبکه MTV لبنان، ضمن ابراز پشیمانی از حضور در این فیلم غیر اخلاقی گفت: «پس از ایفای نقش در این اثر، دیگر نمی‌توانم در فیلم‌های ایرانی حضور پیدا کنم و از این مسئله بسیار ناراحتم.»
دارین حمزه در پاسخ به این سؤال که آیا باز هم در فیلم‌های غیر اخلاقی حضور خواهید یافت؟ گفت: «یک بار این کار را تجربه کرده‌ام و محال است دوباره این تجربه را تکرار کنم.» پیش از این نیز برخی کارگردان‌های ایرانی برای ساخت فیلم‌های خود در لبنان از بازیگرانی استفاده کرده بودند که بعداً مشخص شد در لبنان، مانکن بوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار