کد خبر: 934914
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
ده‌ها هزار تن از معترضان فرانسوی نسبت به افزایش مالیات سوخت و سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور کشورشان در بزرگراه‌های سراسر کشور دست به راهپیمایی زدند که با مداخله پلیس این تظاهرات به خشونت کشیده شد
ده‌ها هزار تن از معترضان فرانسوی نسبت به افزایش مالیات سوخت و سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور کشورشان در بزرگراه‌های سراسر کشور دست به راهپیمایی زدند که با مداخله پلیس این تظاهرات به خشونت کشیده شد و طی آن یک نفر کشته و صد‌ها تن زخمی شدند؛ تظاهراتی که همزمان با کاهش محبوبیت امانوئل ماکرون انجام شده است.

یک سال و نیم از روی کار آمدن امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌گذرد، اما موج اعتراضات نسبت به سیاست‌های اقتصادی وی همچنان ادامه دارد. هزاران فرانسوی عصر شنبه در سایه تدابیر شدید امنیتی در شرق پاریس، پایتخت و دیگر شهر‌های فرانسه علیه سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون تظاهرات کردند. در پی این اعتراض‌ها در چندین جاده تصادف و ترافیک سنگین روی داد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، بر پلاکارد‌هایی که تظاهرکنندگان در دست داشتند، شعار‌هایی نظیر «ماکرون کافی است» و «یک سال کافی است» به چشم می‌خورد. معترضان به اصلاحات مختلفی که دولت رئیس‌جمهور به راه انداخته، اعتراض دارند. منتقدان ماکرون را متهم می‌کنند که با سیاست‌های خود در درجه اول منافع شرکت‌ها و لایه‌های مرفه جامعه را در نظر دارد. این تظاهرات به درخواست اتحادیه‌های کارگری، احزاب چپ و گروه‌های مدنی فرانسه صورت گرفت. این احزاب و گروه‌ها خواهان حضور بسیار گسترده مردم در مخالفت با سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون شدند. به گزارش رویترز، به گفته وزارت کشور فرانسه یک زن در این تظاهرات کشته شده و دست‌کم ۲۲۷ تن در سراسر فرانسه زخمی شده‌اند که شرایط شش تن از آن‌ها بسیار وخیم است. پلیس اعلام کرد که قبل و بعد از تظاهرات در پاریس ۳۵ نفر را دستگیر کرده است که در بین آن‌ها جوانان نیز به چشم می‌خوردند. پلیس برای برهم زدن این تظاهرات از گاز‌های اشک‌آور استفاده کرده است. برآورد‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۸۳ هزار معترض در اعتراضات روز شنبه شرکت داشتند؛ اعتراضاتی که در جریان آن یک افسر پلیس نیز به شدت زخمی شده است. بر اساس این گزارش، بیش از هزار و ۵۰۰ پلیس با حضور در پایتخت فرانسه مانع از گسترش اعتراض‌ها شدند. همچنین تجمع و تظاهرات علیه ماکرون در چند شهر دیگر فرانسه نیز شکل گرفت. ماکرون در دوران زمامداری خود به خاطر ایجاد تغییرات در قوانین کار و سوخت و همچنین ایجاد تغییرات اساسی در اپراتور راه‌آهن دولتی که به شدت زیر بار بدهی قرار دارد، با اعتراضات خیابانی و اتحادیه‌های تجاری مواجه شده است.

کاهش محبوبیت و تحقیر ترامپی
امانوئل ماکرون که سال گذشته به عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه راهی کاخ الیزه شد، با گذشت یک سال از دوره ریاست خود محبوبیتش به پایین‌ترین سطح رسیده است. نظرسنجی که روز یک شنبه در یکی از نشریات فرانسه منتشر شد، حاکی از این است که کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور این کشور همچنان ادامه دارد. نظرسنجی IFOP که در نشریه فرانسوی «ژورنال‌دودیمانش» منتشر شده، نشان می‌دهد که اصلاحات اقتصادی مورد نظر ماکرون همچنان به نارضایتی از رئیس‌جمهور دامن می‌زند. فقط ۲۵درصد از افرادی که از آن‌ها پرسش شد، گفته‌اند که از عملکرد ماکرون راضی هستند که در مقایسه با آمار ۲۹ درصد قبلی، کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. ۳۴ درصد نسبتاً ناراضی و ۳۹ درصد هم گفته‌اند که اصلاً از عملکرد رئیس‌جمهور رضایت ندارند. بر اساس این گزارش، فقط ۴ درصد گفته‌اند که از عملکرد ماکرون کاملاً راضی هستند و ۲۱درصد هم تا حدودی کارنامه ماکرون را رضایت‌بخش دانسته‌اند. این نظرسنجی در فاصله نهم تا هفدهم نوامبر از ۲ هزار نفر انجام شد. همچنین روزنامه گاردین دیروز در گزارشی نوشت که جاه‌طلبی جهانی و ترقی‌خواهی رئیس‌جمهور فرانسه در مقابل واقعیت ناسیونالیسم و رژیم‌های خودکامه در جهان قرار دارد. به گزارش گاردین، مشکلات داخلی و افت میزان محبوبیت امانوئل ماکرون با تقویت چهره بین‌المللی او در تضاد است. رئیس‌جمهور فرانسه در اروپایی که فاقد رهبران آماده یا توانمند برای ایستادگی در برابر راست‌های سختگیر و ناسیونالیست‌های پوپولیست در داخل و رژیم‌های خودکامه در خارج است، چهره‌ای ویژه محسوب می‌شود؛ یا دست‌کم، او ترجیح می‌دهد اینگونه دیده شود. این گزارش درحالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در روز‌های اخیر در اظهاراتی تحقیرآمیز از سیاست‌های ماکرون انتقاد کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار