کد خبر: 934881
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
هفته کتاب است و باز هم طرح ۱۷ ساله کتابخانه خرم‌آباد روی زمین مانده است. طرحی که سال ۸۰ کلنگ‌زنی شد و حالا بعد از گذشت ۱۷ سال هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.
ميترا شهبازى
هفته کتاب است و باز هم طرح ۱۷ ساله کتابخانه خرم‌آباد روی زمین مانده است. طرحی که سال ۸۰ کلنگ‌زنی شد و حالا بعد از گذشت ۱۷ سال هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. این نیز در حالی است که قرار بود این ساختمان به عنوان کتابخانه مرکزی استان لرستان معرفی شود. با این حال تعلل متولیان در پیش برد این پروژه منجر به این شده است که افتتاح کتابخانه خرم‌آباد با فرا رسیدن یک هفته کتاب دیگر، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

سال ۸۰ بود که با توجه به نیاز مردم لرستان، مسئولان تصمیم به احداث کتابخانه‌ای در مرکز استان لرستان یعنی خرم‌آباد گرفتند. طرحی که در همان شهر با حضور مسئولان وقت کلنگ‌زنی شد و حالا ۱۷ سال است که ربان قرمز افتتاح را به خود ندیده است. این نیز در حالی است که هر سال خبر افتتاح قریب الوقوع کتابخانه از سوی مسئولان بازگو می‌شود. طرحی که هفته‌های دولت، روز و هفته‌های کتاب و مناسبت‌های بسیاری را بار‌ها و بار‌ها به خود دیده است و هنوز زمان افتتاح آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برای نمونه می‌توان به آخرین وعده افتتاحی که رنگ عمل به خود نگرفت و خرداد ماه گذشته برای آن معین شده بود اشاره کرد. در این راستا علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی پیشین لرستان در بهمن سال گذشته گفته بود که خرداد ۹۷ بالاخره این قفل افتتاح باز می‌شود و مسئولان لرستان با کتاب و کتابخوانی آشتی می‌کنند. اما خرداد هم آمد و خبری از افتتاح نشد. مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز در همان خردادماه گفته بود که این دهه فجری که پیش‌رو است، بالاخره این کتابخانه افتتاح می‌شود. علی جهان‌آرا تأکید کرده بود که در سال ۹۶ مبلغ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای کتابخانه مرکزی خرم‌آباد مصوب شده که تنها یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون آن اختصاص یافته است. این مسئول استانی گفته بود که پیمانکار پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد متعهد شده تا فاز اول کتابخانه را تا دهه فجر تحویل بدهد منوط به اینکه ۴۰ درصد هزینه تا پایان سال‌جاری و ۶۰ درصد مابقی را تا پایان سال آینده پرداخت کنند.

پروژه افتتاح نشده، نیازمند مرمت است!

حالا نکته قابل توجه این است که عمر مفید ساختمان‌ها از لحاظ اصول مهندسی ساختمان‌سازی ۱۵ سال است و بیش از آن فرسوده محسوب می‌شوند. بنابراین همانطور که می‌دانیم این پروژه افتتاح نشده، در صورتی هم که رنگ ربان افتتاح را به خود ببیند فرسوده به حساب می‌آید. در این خصوص جهان‌آرا مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز گفته بود که با توجه به درازا کشیدن مدت زمان ساخت پروژه کتابخانه مرکزی لرستان اگر امسال هم به بهره‌برداری برسد نیازمند مرمت است. با این حال مردم خرم‌آباد راضی هستند ساختمان فرسوده را به عنوان کتابخانه تحویل بگیرند، تا این وعده دیرین مسئولان رنگ عمل به خود ببیند. اما مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی لرستان آب پاکی را روی دست مردم می‌ریزد و می‌گوید: «عملیات اجرایی این طرح تقریباً تعطیل است!» فرشته طهماسبی با اشاره به اینکه چند بار پیگیر شده و، چون قرارداد قبلی مشکل داشته باید با پیمانکار جدیدی قرارداد منعقد کنند، می‌افزاید: «در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این طرح بعد از ۱۷ سال فقط ۷۰ درصد است.» وی تأکید می‌کند: «خیلی از قسمت‌های این پروژه که کار آن تقریباً تکمیل شده در حال حاضر نیاز به بازسازی دارد، چراکه زمان زیادی از انجام کار سپری شده است.» بنابراین گویی قرار نیست این دهه فجر هم طرح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد افتتاح شود. گویی قرار است همچنان این پروژه هفته‌های کتاب و دولت و دیگر مناسب‌های بیشتری ببیند تا به مرحله بهره‌برداری برسد. البته این معضل تنها به کتابخانه مرکزی استان هم ختم نمی‌شود، چراکه متأسفانه در حال حاضر طرح‌های معلق مانده بسیاری در لرستان وجود دارد که بخش کوچکی از آن‌ها مربوط به طرح‌های کتابخانه‌ای است. طهماسبی در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر ۱۵ پروژه کتابخانه‌ای نیمه‌تمام در لرستان با پیشرفت بین ۱۵ تا ۹۵ درصد وجود دارد.» وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای این طرح‌ها ادامه می‌دهد: «با توجه به تورم و تغییرات ایجاد شده در برخی پروژه‌ها نمی‌توان عدد دقیقی برای این منظور اعلام کرد.» با این تفاسیر باز هم معلوم نیست حتی سال آینده هم خبری از افتتاح این طرح‌ها باشد و شاید پروژه ۱۷ ساله کتابخانه مرکزی خرم‌آباد هم هیچ وقت روی خوش افتتاح را به خود نبیند. چراکه هیچ تلاشی از سوی مسئولان برای اجرای این طرح دیده نمی‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار