کد خبر: 934803
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) اصفهان:
هیات بازخوانی جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله، اسامی راه یافتگان به دومین دوره این جشنواره را در جمع شورای سیاست گذاری این رویداد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل ازروابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری در جمع خبرنگاران پیرامون دومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله اظهار داشت: امام خمینی (س) به‌عنوان یک رهبر جهانی، عالم اسلامی و مرجع تقلید، بین مردم کشور و جهان جایگاه خاصی دارد و خیلی از کسانی که امام (س) را ندیده و محضر ایشان را درک نکرده‌اند مشتاق آشنایی با اندیشه‌های امام هستند.
مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) اصفهان، شناساندن اندیشه گفتمان امام (س) به زبان‌ها و تکنیک‌ها و وسایل مختلف را برای همه ضروری دانست و افزود: برای این کار راه‌های گوناگونی وجود دارد که بهترین آن استفاده از زبان هنر است. هر اندیشه‌ای که در قالب هنر ارائه شود پذیرفتی و مانا می‌شود و یکی از اهداف این جشنواره آشنا کردن نسل جوان با اندیشه و گفتمان امام  (س) است.
وی به برگزاری نخستین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله سال گذشته اشاره کرد و گفت: نخستیم جشنواره مورد اقبال مخاطبان و جامعه هنری قرار گرفت. بسیاری از آثار راه‌یافته به جشنواره به‌ویژه در بخش تئاتر خیابانی، در تهران، اصفهان و شهرهای دیگر اکران شدند و تعدادی از آثاری که در این جشنواره برگزیده‌شده بود به دیگر جشنواره‌های معتبر کشور راه پیدا کرد که این‌ نتایج نشان از اعتبار و موفقیت جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله دارد.
عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره در ادامه با معرفی هیئت بازخوان جشنواره گفت: محسن خسروی، رضا کشانی و من وظیفه بازخوانی ۱۰۲ اثر ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره را بر عهده داشتیم و درنهایت از ۵۶ اثر در بخش صحنه‌ای ۱۷ اثر به بازبینی راه یافتند، از۳۱ اثر در بخش خیابانی ۱۰ نمایش و  در بخش جنبی و غیررقابتی کودک و نوجوان از جمع ۱۵ اثر ۳ اثر برای حضور در این جشنواره پذیرفته شد.
هوشنگ جمشیدیان با اشاره به افزایش کمی و کفی آثار رسیده نسبت به سال گذشته، برگزاری کارگاه های آموزشی را در این زمینه موثر دانست و گفت:  برگزاری این جشنواره در بهمن‌ماه مصادف با چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و امیدواریم بتوانیم این رویداد بزرگ را که وابسته به شخص امام خمینی (س) است، در جشنواره به‌صورت برجسته‌تری به نمایش بگذاریم.
دبیر هنری جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله نیز با بیان این موضوع که «بی‌نام خمینی (س) این انقلاب در هیچ جای جهان شناخته‌شده نیست» اظهار داشت: بحث برگزاری جشنواره از دو سال پیش مطرح شد و از همان ابتدا نیز به تداوم آن امید داشتیاز اولین دوره توادم این جشنواره مورد توجه بود. درگیر شدن هنرمندان و مخاطبان با موضوع جشنواره در دور نخست آن پیروزی خوبی برای ما محسوب می‌شود و معتقدیم که اگر اندیشه‌های حضرت امام (س) و اهدافی که مدنظر ایشان بود ترویج و عملیاتی شود نتیجه دلخواه  از انقلاب اسلامی ایران حاصل خواهد شد.
محمدرضا رفیعی، پیرامون آثار راه یافته به جشنواره گفت: در بخش صحنه‌ای از بین ۵۶ اثر «شاه رخ»، «خون‌مردگی»، «علی سوت بلبلی»، «کافه نوفل»، «در آغوش انفجار»، «خواب دریا»، «سحر بوسه»، «من به خال لبت»، «ناسور»، «پرده پروانه فولادی»، «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آید»، «جمعه سیاه»، «شاید اتفاقی شاید به‌موقع»، «تاریخ موازی کبوتر»، «پچ‌پچ‌های یک روز بخصوص»، «تحقیق»و «باد ما را خواهد برد» به این جشنواره راه یافتند.

دبیر هنری جشنواره روح الله افزود: در بخش خیابانی نمایش‌های «تولدی دیگر»، «چشم اسماعیل پای علی آقا»، «شرح رنج و شطرنج»، «خانم فرمانده»، «شصت‌ویک»، «طبل بزرگ زیر پای لنگ»، « از دل حماسه‌ها»، «پل هوایی»، «آزادی دربند» ، «قیام، خون، خیابان» و در بخش غیررقابتی کودک و نوجوان نمایش‌های « آقای مهربان»، «کتاب» و «اسماعیل» برای حضور در جشنواره مورد تائید هیئت بازخوان قرار گرفت.
وی از رشد ۱۰۰ درصدی در آثار رسیده به جشنواره روح الله خبر داد و گفت: به‌زودی جلسه‌ای با حضور همه‌کسانی که آثارشان به این جشنواره راه پیداکرده خواهیم داشت و نکات فنی و اشکالاتی که وجود دارد برای آن‌ها شرح می‌دهیم تا اثر آن‌ها به موضوع و اهداف جشنواره نزدیک‌تر شود.
رفیعی، در ادامه گفت: به دلیل انعکاس اخبار برگزاری جشنواره، متقاضیانی از شهرهای مختلف برای حضور در بخش تئاتر داشتیم اما چون شرایط و امکانات، اجازه سراسری شدن بخش تئاتر را به موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (س) نمی‌داد، تنها به خاطر احترام به زادگاه امام خمینی (س) سه اثر به نام‌های «جمعه سیاه»، «خون‌مردگی» و «اسماعیل» از شهر خمین برای حضور در جشنواره تئاتر روح‌الله پذیرفته شد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه این جشنواره ادامه داد: کارگاهی با حضور استاد نصرالله قادری در ماه‌های گذشته برای علاقه‌مندان برگزار شد و تصمیم داد اواخر آذرماه، کارگاه تخصصی کارگردانی را نیز با حضور استاد ایوب آقاخانی، ویژه افرادی که نمایش آن‌ها به جشنواره راه‌یافته و تعدادی از مخاطبان پیش از برگزاری جشنواره برپا کنیم.
دبیر هنری جشنواره روح الله اظهار داشت: سال گذشته نتایج اعلامی داوران با آرای مردمی ما تقریباً همسو بود و امسال نیز قصد داریم صندوق آرای مردمی را برای همه نمایش‌ها در نظر بگیریم.
مجید استکی، دبیر اجرایی جشنواره نیز با اعلام اینکه تاکنون به‌صورت جدی هیچ اسپانسری برای همراهی با موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (س) اعلام آمادگی نکرده است، گفت: قول‌های همکاری فعلاً در حد دادن امکاناتی مثل سالن و… بوده و امیدواریم که بتوانیم به نحو احسن این جشنواره را برگزار کنیم.
گفتنی است دومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه‌نویسی روح‌الله از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر