کد خبر: 934733
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
رئیس جمهور عراق در تهران:
برهم صالح، رئیس جمهور ۵۸ ساله عراق که ۱۰ مهرماه گذشته به ریاست جمهوری عراق برگزیده شد، روز گذشته در رأس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات کشورمان وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت.
برهم صالح، رئیس جمهور ۵۸ ساله عراق که ۱۰ مهرماه گذشته به ریاست جمهوری عراق برگزیده شد، روز گذشته در رأس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات کشورمان وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق، با تبریک برگزاری موفق انتخابات در عراق و انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید به دولت و ملت این کشور، گفت: خوشحالیم که امروز شخصیتی در عراق به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده که نسبت به مسائل منطقه و روابط دو کشور آگاهی کامل دارد. روحانی همچنین روابط و همکاری‌های ایران و عراق را در سال‌های اخیر صمیمانه و برادرانه دانست و افزود: حضور مردم ایران در مراسم اربعین حسینی و میهمان‌نوازی و پذیرایی شایسته دولت و ملت عراق موجب استحکام بیشتر روابط دو کشور شده است.

ظرفیت تجارت ایران و عراق تا ۲۰ میلیارد دلار
رئیس جمهور به روابط رو به رشد ایران و عراق در بخش‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: روابط تجاری دو کشور در حال حاضر سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار است که امیدواریم با تلاش و همکاری گسترده مسئولان دو کشور بتوانیم در مدت زمانی کوتاه آن را به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسانیم. رئیس جمهور ادامه داد: تسهیل در سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه تجارت موجب گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری تهران-بغداد خواهد بود. روحانی گسترش روابط بانکی را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور حائز اهمیت دانست و با اشاره به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران، گفت: اکنون ثابت شده که امریکایی‌ها هرگز در آن قدرتی که تصور می‌کنند، نیستند و باید به خوبی بدانند که ایران و عراق مناسبات تاریخی و عمیقی با هم دارند.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط خود را در بخش‌های مختلف با عراق از جمله گاز، برق، نفت، توسعه زیرساخت و اتصال مسیر‌های ریلی و جاده‌ای دو کشور گسترش دهد، اظهار داشت: اجرای خط آهن شلمچه به بصره در آینده نزدیک امکان‌پذیر است که با اجرای آن علاوه بر توسعه روابط تجاری مردم دو کشور و زائران اربعین هم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. تلاش برای لایروبی اروند، ایجاد منطقه آزاد تجاری، همکاری‌های زیست‌محیطی برای مقابله با پدیده گردوغبار و بیابان‌زدایی از دیگر محور‌هایی بود که دکتر روحانی در دیدار با همتای عراقی خود مورد توجه قرار داد. وی همچنین با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای ثبات و امنیت منطقه‌ای، اظهار داشت: آنچه در سال‌های اخیر در منطقه شاهد بوده‌ایم، حاصلی جز غارت و نابودی کشور‌های منطقه نداشته است.
برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز در این نشست با قدردانی از استقبال و میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، گفت: روابط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی دیرینه‌ای دو کشور و دو ملت را به هم پیوند می‌دهد. رئیس جمهور عراق با اشاره به حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم عراق در مبارزه با نظام دیکتاتوری صدام در سال‌های گذشته و نیز جنگ علیه تروریسم و داعش، بر ضرورت توسعه روابط تهران، بغداد در راستای تأمین منافع و رفاه دو ملت، تأکید کرد و گفت: امروز گذشته از پیوند‌های دوستانه و قلبی دو ملت، مصالح و منافع عراق را در توسعه روزافزون مناسبات با ایران می‌بینیم. رئیس جمهور عراق با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت همکاری‌های ایران و عراق برای مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و تکفیر در منطقه، خاطرنشان کرد: مطمئناً عراق بخشی از ساز و کار تحریم یا اعمال هرگونه سیاست‌های خصمانه علیه ایران نخواهد بود.

امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم
رؤسای جمهور ایران و عراق پس از حضور در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور در نشست خبری شرکت کردند. روحانی در این نشست خبری با اشاره به نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور اظهار داشت: در این نشست ضمن بررسی روابط دو کشور، دو طرف ضمن تأکید بر ادامه روند توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر این نکته نیز اذعان داشتند که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط وجود دارد که باید از آن‌ها بهره گرفت. وی به مسئله محیط زیست و ریزگرد‌ها اشاره کرد و با ابراز خرسندی از قول مساعد رئیس جمهور عراق گفت: رئیس جمهور عراق وعده دادند که شخصاً این موضوع را پیگیری خواهند کرد و بی تردید همانطور که دو کشور با کمک یکدیگر موفق شدند مردم را از رنج داعش نجات دهند، اکنون نیز با کمک یکدیگر می‌توانند مردم دو کشور را از رنج ریزگرد‌ها رهایی و نجات دهند.

ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و عراق
روحانی ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان دو کشور را از دیگر موضوعات مورد توافق در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق ذکر کرد و اظهار داشت: در این منطقه آزاد تجاری می‌توانیم صنایع مشترک را ایجاد کنیم و این موضوع مهم مورد توافق دو کشور بود که کمیسیون مشترک می‌تواند اجرای آن را سریعاً پیگیری کند. رئیس جمهور در ادامه به همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و عراق، تقویت ثبات و امنیت منطقه را به نفع مردم منطقه می‌دانند و معتقدند که کشور‌های منطقه بدون نیاز به مداخله خارجی و با گسترش همکاری‌های مشترک، قادرند امنیت و ثبات منطقه را تأمین کنند.

حمایت‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم
رئیس جمهور عراق نیز در این نشست خبری، با قدردانی از میزبانی شایسته و گرم رئیس جمهور و مسئولان جمهوری اسلامی ایران، گفت: امروز پیامی روشن از بغداد آورده‌ام که در عراق اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنیم و این روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور، ریشه در تاریخ دارد. برهم صالح افزود: اشتراکات عمیقی دو ملت همسایه و مسلمان را به یکدیگر پیوند داده است و همچنین شرایط جغرافیایی که در همسایگی یکدیگر قرار دارند، این پیوند‌ها را بیشتر تقویت می‌کند. رئیس جمهور عراق با تأکید بر اینکه ملت‌های ایران و عراق در بسیاری از حوادث مهم منطقه حامی یکدیگر بوده‌اند، خاطرنشان کرد: ما حمایت‌های شما از مردم عراق را برای مبارزه با استبداد صدام فراموش نمی‌کنیم. همچنان که موضع اخیر ایران در مبارزه با تروریسم فراموش نمی‌شود و ایران نقش بزرگی در شکست تروریسم داشت.
برهم صالح با تأکید بر اینکه زمان آن رسیده که در منطقه نظام منطقه‌ای جدیدی شکل گیرد که تأمین‌کننده منافع ملت‌ها باشد، افزود: در این راستا اهمیت بالایی برای نقش جمهوری اسلامی ایران قایل هستیم و همچنین عراق باید نقش مهم و محوری در این خصوص داشته باشد. رئیس جمهور عراق با بیان اینکه عراق باید به عرصه‌ای برای اشتراک منافع ملت‌های منطقه تبدیل شود و نه میدانی برای کشمکش اراده‌های متناقض، افزود: نظام جدید منطقه‌ای باید مبتنی بر همگرایی سیاسی و همکاری ملت‌ها باشد که در این راستا استقلال و حاکمیت کشور‌ها محترم و مقدم شمرده شود. وی ادامه داد: در همین چارچوب باید منافع ملت‌ها و کشور‌ها را بر هر ملاحظه‌ای مقدم بداریم و در همین راستا از وزارتخانه‌های خارجه و صنایع می‌خواهم که فعالیت‌های مشترک را گسترش دهند. رئیس جمهور عراق با اشاره به اصولی ثابت و دیگر متغیر‌ها در روابط دو کشور، خاطرنشان کرد: اصول ثابت برای ما روشن است و این اصول، روابط نیرومند و دوستی نزدیک دو ملت، برای خدمت به دو کشور و منطقه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار