کد خبر: 934602
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
با حضور نماینده ولی فقیه؛
مراسم افتتاح رسمی نیروگاه برق خورشیدی ۱۲۰کیلوواتی شهید حججی واقع در موقوفه عبدالله رضوی شاندیز با حضور حجت الاسلام و المسلمین خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
هاشم یوسفی، مدیر مجموعه موقوفات «عبدالله رضوی» درحاشیه این مراسم  گفت: اولین نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ کیلو وات استان خراسان رضوی در بخش خصوصی از نظر کمییت، با تولید سالانه ۱۸۰ هزار کیلو وات ساعت برق با درآمد سالانه یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال در موقوفه "عبدالله رضوی" طرقبه شاندیز ساخته شد.

وی تاکیدکرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی برحمایت از تولید داخلی واقتصاد مقاومتی، قراردادی باشرکت برق مشهد در جهت ساخت ۲ پروژه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۷۰ و ۵۰ کیلو وات در محل موقوفه" عبدالله رضوی" باهزینه بالغ بر ۷ میلیارد ریال از محل سرمایه گذاری این موقوفه بسته شد.

مدیر مجموعه موقوفات عبدالله رضوی تصریح کرد: این قرارداد ۲۰ ساله تنظیم شده و شرکت برق مشهد متعهد به خریداری تولیدات برق نیروگاه خورشیدی این موقوفه است.


وی با اشاره به مزیت های ساخت این نیروگاه خورشیدی علاوه بر تولید و صرفه جویی اظهار داشت: با توجه به تولید سالانه ۱۸۰ هزار کیلو وات ساعت برق، در سال ۵۷ هزار و ششصد لیتر در سوخت فسیلی صرفه جویی و ۱۲۰ هزار کیلو گرم تولید دی اکسید کربن کاهش می یابد که این مقدار کاهش معادل با کاشت ۶ هزار اصله درخت است.

وی در پایان اظهار داشت: مدت اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی ۶ ماه بوده و در دهه وقف این پروژه به بهره برداری رسید.

گفتنی است، موقوفات «عبدالله رضوی» شاخص ترین موقوفات در حوزه خدمات آموزشی، درمانی، فرهنگی در سطح استان خراسان رضوی است که در سوران شاندیز قراردارد و در عرصه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نیز فعال است.

لازم به ذکراست؛ عبدالله رضوی"میرازی ناظر" در سال ۱۲۷۵ در مشهد متولد شد و در سال ۱۳۱۵ جهت ادامه تحصیل به کشور آلمان عزیمت و در رشته کشاورزی فارغ التحصیل و به ایران عزیمت کرد و نسبت به آبادانی ازاضی سوران همت کرد.

او طی دو مرحله در سال ۱۳۴۳ و ۱۳۵۷ نسبت به وقف اموال خود شامل تمامی شش دانگ اراضی مزرعه سوران و قنوات آن و یک سوم فاضلاب رودخانه شاندیز جهت مصرف: در مداوای بیماران نیازمند، ساخت درمانگاه نگهداری از ایتام ساخت مجتمع اموزشی و پژوهشی و برگزاری تعزیه داری و اطعام جهت عزاداران امام حسین(ع) اقدام کرد.

این واقف خیراندیش در سال ۱۳۶۶ وفوت و در مقبره خانوادگی خود مزرعه سوران مدفون شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار