کد خبر: 934600
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:
استاد اخلاق در مراسم بزرگداشت هفته کتاب، همزمانی این روز را با روز بزرگداشت علامه طباطبایی تقارنی درست دانست و به تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی از منظر اسلام پرداخت
محمد صادقی
استاد اخلاق در مراسم بزرگداشت هفته کتاب، همزمانی این روز را با روز بزرگداشت علامه طباطبایی تقارنی درست دانست و به تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی از منظر اسلام پرداخت. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی هم گفت: پس از انقلاب تعداد کتابخانه‌های عمومی ۹ برابر شده است.
حجت‌الاسلام عبدالله فاطمی‌نیا، استاد اخلاق در این مراسم که پیش از ظهر پنج‌شنبه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: امروز روزوفات علامه طباطبایی و روز کتاب و کتابخوانی است. من کمتر در مجلسی اینچنین حضور داشته‌ام که مایه ابتهاج است، اسم کتاب که می‌آید انسان زنده می‌شود.

همه باید قدر کتاب را بدانند
وی با اشاره به جایگاه رفیع علمی و شخصیتی علامه طباطبایی گفت: تفسیر علامه طباطبایی ناسخ‌التفاسیر است. از جمله مسائلی که به بزرگواری ایشان دلالت می‌کند، این است با وجود اینکه در حوزه عرفان صاحب نظر بود، در تفسیر المیزان خویشتنداری کرد و از عرفان چیزی نگفت. البته در تفسیر سوره شورا، اندکی از علایقش را بروز داد.
این استاد اخلاق در ادامه خطاب به کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی گفت: حدیثی از امام صادق (ع) وجود دارد که ایشان می‌فرمایند: «احتفظوا بکتبکم فانکم سوف تحتاجون الیها» یعنی «کتاب‌های خویش را نگهبان باشید که به زودی نیازمندشان شوید.» کتابداران عزیز و رؤسای کتابخانه و استادان می‌توانند این جمله زیبا را در کتابخانه‌های خود نصب کنند تا همگان بیش از پیش قدر کتاب را بدانند. وی با اشاره به سهولت دسترسی به منابع و کتاب‌های مورد نیاز مردم در دنیای امروز تأکید کرد: «امروز با دسترسی به امکانات و ابزار جدید می‌توانید هر کتابی راکه بخواهید به دست آورید. قدر کتاب را بدانید؛ زیرا رنجی را که نسل ما کشیدند، شما نخواهید کشید. ما ۶۰سال خاک خوردیم. زمانی دنبال کتابی می‌گشتم که دو جلدش را از یک کشور و یک جلدش را از کشوری دیگر پیدا و تهیه کردم.»

کتابخانه‌ها مرکز ارتقای سلامت اجتماعی می‌شوند
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در مراسم بزرگداشت هفته کتاب یکی از ثمرات انقلاب اسلامی را گسترش کتابخانه‌ها عنوان کرد و گفت: «در سال ۵۷، جمعیت کشور ۳۵میلیون نفر بود و امروز این جمعیت به ۸۰میلیون نفر رسیده است؛ یعنی چیزی بیش از دو برابر. از سوی دیگر در سال ۵۷ کشور فقط ۳۷۳کتابخانه عمومی داشت که این تعداد امروز به ۳ هزار و ۴۰۰ کتابخانه عمومی رسیده است؛ یعنی چیزی حدود ۹ برابر. البته هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل و ایجاد و دسترسی همگانی به کتاب فاصله داریم.»
مختارپور درباره برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان داشت: «اگر قرار است فعالیت صحیحی در نهاد کتابخانه‌های عمومی صورت گیرد، باید براساس و مبنای پژوهش‌های علمی صورت گیرد که هم از اقدامات کور در نهاد جلوگیری شود و همچنین بتوانیم سنجش و ارزیابی صحیحی از اقدامات صورت‌گرفته داشته باشیم.»
مختارپور، با اشاره به دو اقدام ویژه نهاد که با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت امنای نهاد در دستور کار قرار گرفت، گفت: «تبدیل کتابخانه‌ها از یک مرکز امانت‌دهی کتاب به یک مرکز کانون فرهنگی و اجتماعی فعال یکی از رویکرد‌های ویژه نهاد بود که اخیراً در افتتاح کتابخانه مرکزی بجنورد نیز حتی در شکل و ظاهر کتابخانه در نظر گرفته شد.»
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: «ورود به حوزه ارتقای سلامت اجتماعی و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز دیگر رویکرد نهاد بود که طی ۹ماه گذشته با برگزاری جلسات شورای معاونان در هفت شهر دارای اولویت، به اجرای برنامه‌ها و اقداماتی مؤثر در این شهر‌ها منجر شده که تا پایان سال جاری در هشت شهر دیگر نیز انجام خواهد شد. کتابخانه‌های عمومی در آینده‌ای نزدیک در کنار فعالیت‌های خود مراکزی برای رشد و ارتقای سلامت اجتماعی و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهند بود.»
در این مراسم، مهدی رمضانی دبیر هفته کتاب، در گزارشی از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای هفته کتاب امسال گفت: بالغ بر ۱۶هزار و ۴۱۷برنامه و فعالیت در استان‌ها انجام خواهد شد که از آن جمله می‌توان به هزار و ۳۶۸ مسابقه کتابخوانی، ۳ هزار و ۹۰۴ نشست کتابخوان، ۲۳۳ نشست اختصاصی، هزار و ۹۱۱ نشست کتابخانه‌ای، هزار و ۷۶۰ نشست مدرسه‌ای، ۳۹۰ جلسه نقد و بررسی کتاب و ۲۱۸ رونمایی کتاب اشاره کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار