کد خبر: 934574
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
کره شمالی با آزمایش یک «موشک فوق پیشرفته» نارضایتی خود را از روند مذاکرات با امریکا ابراز کرد؛ مذاکراتی که کره‌ای‌ها می‌گویند به توقف تحریم‌های امریکا منجر نشد ه. است.
کره شمالی با آزمایش یک «موشک فوق پیشرفته» نارضایتی خود را از روند مذاکرات با امریکا ابراز کرد؛ مذاکراتی که کره‌ای‌ها می‌گویند به توقف تحریم‌های امریکا منجر نشد ه است.
خبرگزاری د ولتی کره‌شمالی د یروز گزارش کرد ه است که پیونگ‌یانگ به مناسبت شصت و نهمین سالگرد آزاد سازی کره یک فروند موشک تاکتیکی فوق مد رن نقطه‌زن با کارآیی بالا را آزمایش کرد ه است؛ سلاحی که کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی با حضور د ر محل آزمایش آن، با جنبه‌های فنی محل آشنا شد ه و شخصاً د ستور پرتاب آن را صاد ر کرد ه است. کیم جونگ اون «رضایت کامل» خود را از نحوه آزمایش این سلاح اعلام و آن را به عنوان نقطه عطفی د ر تقویت بنیه نظامی و قد رتمند‌تر شد ن نیرو‌های نظامی این کشور توصیف کرد ه است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش کرد ه است: «ساخت و توسعه سلاح یاد‌شد ه مد ت زمانی طولانی را به خود اختصاص د اد ه است. این سلاح د ر اد امه تلاش‌ها برای ارتقای سیستم آسیب‌ناپذیر د فاعی د ر کشور و نیز تقویت قوای نظامی ارتش صورت گرفته است.» کره‌جنوبی گفته که این سلاح احتمالاً «توپ با برد بلند» بود ه است.

ترامپ‌: این‌ها جعلی است
آزمایش موشکی جد ید کره شمالی د ر حالی انجام شد که به گفته ترامپ، کره‌شمالی از ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۷ (۷ آذرماه ۹۶) تاکنون آزمایش موشکی انجام ند اد ه بود. ترامپ بار‌ها توقف آزمایش‌های موشکی کره‌ای‌ها را ناشی از سیاست‌های خود ش خواند ه و گفته است‌: «من آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را متوقف کرد م. من آزمایش موشکی کره‌شمالی را متوقف کرد م. ژاپن بسیار خوشحال است. چه اتفاقی د ارد می‌افتد؟ چه کسی می‌د‌اند؟ خواهیم د ید.» آزمایش موشکی کره شمالی چند روز بعد از آن انجام شد که سه شنبه قبل هم سی‌ان‌ان گزارش کرد که تصاویر ماهواره‌ای جد ید از مکان‌یابی ۱۳‌مرکز عملیاتی مخفی موشک‌های بالستیک د ر کره‌شمالی خبر می‌د هد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این تصاویر نشان می‌د هد پیونگ یانگ به‌رغم مذاکره با امریکا و د اد ن وعد ه به این کشور برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی‌اش، برنامه موشک‌های بالستیک خود را پیش می‌برد. با این حال، د ونالد ترامپ این گزارش را جعلی خواند و گفت: «اگر مورد بد‌ی وجود د اشته باشد، من نخستین فرد‌ی خواهم بود که به شما خواهم گفت...»

کانال مذاکراتی د ر بحران
ناظران این تحولات را نشان‌د هند ه نارضایتی جد‌ی پیونگ‌یانگ از روند مذاکرات با امریکا، بعد از توافق چهار صفحه‌ای خرد اد ماه ۱۳۹۷ می‌د انند که د ر ملاقات کیم جونگ اون با د ونالد ترامپ امضا شد. به‌رغم تأکید کره‌ای‌ها بر توقف تحریم‌ها، د ولت ترامپ اصرار د ارد که تحریم‌ها تا زمان توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی متوقف نخواهد شد. د ونالد ترامپ ۱۷ آبان ماه د ر مصاحبه‌ای تأکید کرد که احتمالاً اوایل سال آیند ه میلاد‌ی با کیم جونگ اون ملاقات خواهد کرد، ولی گفت: امریکا هیچ عجله‌ای برای د ید ار و ملاقات ند ارد و تحریم‌ها کماکان فعال است. چند روز بعد هم مایک پنس، معاون ترامپ د ر پیامی توئیتری از ژاپن اعلام کرد :کارزار فشار علیه کره‌شمالی برقرار خواهد بود و ماد امی که به خلع سلاح کامل و قابل راستی‌آزمایی نرسیم، تحریم‌ها نیز به قوت خود باقی می‌ماند. امریکا، ژاپن و مابقی جهان به نتیجه‌ای کمتر از این راضی نمی‌شوند.
این د ر حالی است که وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرد ه بود که اگر تحریم‌های امریکا برچید ه نشود، سیاست همزمان پیشبرد نیروی هسته‌ای و پیشبرد عمران اقتصاد‌ی را بازخواهد گرد‌اند. ناظران می‌گویند که مد تی است کانال مذاکراتی امریکایی‌ها با کره شمالی د چار بحران شد ه است. هفته قبل قرار بود کیم جونگ چول، مشاور رهبر کره‌شمالی به منظور هماهنگ کرد ن زمان د ومین ملاقات ترامپ با کیم جونگ اون به نیویورک سفر کند تا با مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا ملاقات کند، اما این سفر به طور غیرمنتظره‌ای لغو شد. بی‌بی‌سی فاش کرد که وزارت خارجه امریکا این سفر را بعد از آن لغو کرد که مطلع شد چول حتی سوار هواپیما هم نشد ه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار