کد خبر: 934337
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تا زمانی که بخش خصوصی و سرمایه گذار وارد چرخه اقتصاد نشود، دولت نمی‌تواند زمینه‌های توسعه یک منطقه را فراهم کند.
جوان آنلاین:‌ سورنا ستاری شامگاه سه شنبه در پنجمین جلسه شورای اداری استان کردستان، اظهارداشت: ما دولتی‌ها یادگرفته ایم که تنها سر وقت سر کار برویم و حقوق خود را دریافت کنیم و همین مسئله باعث شده کشور در زمینه‌های بسیاری به ویژه توسعه اقتصادی عقب بماند.

وی با بیان اینکه در چند دهه اخیر دولت تنها به فکر استخراج و فروش نفت برای تامین منابع خود بوده، افزود: پول نفت می‌آید و در دولت هزینه می‌شود و چیزی از آن باقی نمی‌مانند، اما تنها فرهنگ مفت خوری را در کشور توسعه می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در سطح کشور تحصیل می‌کنند و از این نظر رتبه پنجم دنیا را به خود اختصاص داده ایم، اما در زمینه به کار گیری آن‌ها با مشکل مواجه هستیم، چون بخشی از رشته تحصیلی این دانشجویان با اکوسیستم و فعالیت‌های کشور همخوانی ندارد و مورد نیاز نیست.

ستاری یادآور شد: در رتبه تولید مهندس نیز رتبه پنجم دنیا را داریم، اما زمانی که یک کارخانه مانند فولاد و یا سیمان را احداث می‌کنیم یک نفر در کشور وجود ندارد که با ایجاد این کارخانه‌ها مدرک وی همخوانی داشته باشد و به کار آِد.

وی بیان کرد:، اما زمانی که در رابطه با صنعت فرش صحبت می‌کنیم با وجود اینکه چندین مرتبه تا آستانه نابودی پیش رفت، اما با توجه به علایق و هنری که در ایرانیان در این حوزه وجود داشته بازهم سرپا شده و اکنون پس از صادرات مواد نفتی بیشترین صادرات را در این حوزه داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه گفت: در این چند سال تنها با پول دولت دانشجو تربیت کرده ایم فارغ از اینکه پس از فارغ التحصیلی آن‌ها با ایجاد بومی سازی و بهره گیری از آنها، چون رشته‌های آنان با فعالیت‌ها و چشم انداز‌های کشور همخوانی نداشته نتوانسته ایم از دانش آن‌ها بهره ببریم.

ستاری اظهارداشت: باید به دنبال تغییر و تحول در نگاه به مرز‌های علم و دانش باشیم و تا زمانی که این حوزه را وارد اقتصاد کشور نکنیم نمی‌توانیم به دنبال توسعه باشیم.

وی افزود: دانشگاه و کسانی که در حوزه خدمت به مردم در دولت کار می‌کنند تا زمانی که حقوق خود را از دولت دریافت کنند، نمی‌توانند به مشکلات جامعه رسیدگی کنند و تنها راه ورود به اقتصادی شدن فناوری سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کشوری نیروی انسانی ما را از نظر خلاقیت و استعداد ندارد و در این زمینه در رتبه دوم یا سوم دنیا قرار داریم، اما بیشتر نخبگان ما در خارج از مرز‌های کشور به کار گرفته شده اند.

ستاری یادآور شد: در چند سال گذشته با توجه به تغییر نگرش دولت به بهره گیری از نیروی جوانان مستعد حدود هزار نفر از نخبگان کشور که در نقاط مختف دنیا در حال فعالیت بوده اند را به کشور بازگردانده ایم و از ظرفیت و پتانسیل آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما در دولت فقط می‌توانیم زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم و مشکلات استان کردستان فقط با دانش، عقل و نیروی انسانی خود استان حل می‌شود و با سرمایه گذاری بر روی جوانان زمینه‌های توسعه فراهم می‌شود، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که دولت نباید وارد بیزینس شرکت‌ها شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه گفت: کردستان در حوزه‌های گردشگری، IT و گیاهان دارویی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که توسط جوانان قابل پیاده سازی است و تنها باید به آنان اعتماد کرد.

ستاری از پارک‌های علم و فناوری به عنوان حلقه ارتباطی میان دانشگاه، جامعه و صنعت نام برد و با تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه، اظهارداشت: زمانی ایده‌ها تجاری سازی می‌شود که بخش خصوصی روی آن سرمایه گذاری کند.

وی افزود: ما در صورتی در فناوری‌های نوین برنده خواهیم بود که ورود بخش خصوصی را تسهیل و آنان را تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پارک‌های علم و فناوری را در صورت موفقیت دارای ارزش افزوده فراوان عنوان کرد و ادامه داد: تولیدات دانش بنیان درآمد آفرین هستند و جوانان در این شرکت‌ها می‌توانند درآمد‌های میلیاردی تولید کنند.

ستاری عدم صنعتی بودن استان را از جهاتی به نفع استان دانست و یادآور شد: تعدادی از استان‌های صنعتی هم اکنون با مشکلات فراوان زیست محیطی و آب درگیر هستند و جوانان این دیار باید با تکیه بر فناوری‌های دانش بنیان جلو این معضلات را گرفته و از تولیدات دانش بنیان برای ایجاد شغل و درآمد استفاده کنند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار