کد خبر: 934197
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
هشدار؛
بالغ بر 400 هزار نفر در اصفهان به دیابت مبتلا باشند و بیشترین دلایل ابتلا به دیابت را کم تحرکی، چاقی، استرس، آلودگی هوا، سبک زندگی و تغذیه و استعمال دخانیات عنوان و اظهار کرد: دیابت کودکان به دلیل بی تحرکی و اشتیاق به مصرف فست فود رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین ناهید ایزدی از اصفهان، مصطفی رضایی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار کرد: دیابت یکی از بیماری‌هایی است که بار زیادی را به حوزه بهداشت وارد می‌کند، در قالب برنامه‌های درمانی وزارت بهداشت کنترل و پیشگیری عوارض این بیماری ادغام شده و افرادی که مستعد هستند خطرسنجی شده و بعد از شناسایی مداخلات تشخیصی و درمانی کامل‌تر برای آن‌ها صورت می‌گیرد.
وی با بیان این‌که بر اساس سامانه ویزیت انتظار می‌رود در خطرسنجی‌هایی که می‌شود 11.69 کیس دیابت داشته باشیم، افزود: همکاران ما افراد بالای 30 سال را با همه شاخص‌های مورد نیاز از جمله قد و وزن، مصرف سیگار و کنترل قند خون بررسی می‌کنند و تا کنون 34 درصد جمعیت خطرسنجی شده‌اند.
معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد: در بررسی که در حوزه بهداشت صورت گرفته تا تاریخ 18 آبان 97 از زمانی که سند ملی غیرواگیر ابلاغ شد تعداد 813 هزار و 82 نفر از جمعیت بالای 30 سال مورد خطرسنجی شاخص‌های بیماری غیرواگیر قرار گرفتند که 88 هزار و 119 نفر مبتلا به دیابت بودند؛ از این تعداد 22 هزار و 741 نفر بیمار جدید بودند، افرادی که مبتلا به این بیماری بودند اما ظاهراً نبوده و اطلاع نداشتند.
وی همچنین مطرح کرد: افرادی که شناسایی می‌شوند بررسی تکمیلی شده و مداخلات مورد نیاز انجام می‌گیرد، در همین بررسی مشخص شد که وضعیت عوامل خطر در بیماری‌های غیرواگیر و خصوصاً دیابت وضعیت مناسبی نیست، بحث شیوع چاقی در بالای افراد 18 سال 22.6 درصد است، اضافه وزن 38 درصد و در مجموع شیوع چاقی و اضافه وزن در جمعیت استان چیزی حدود 61 درصد است، 61 درصد جامعه بالای 30 سال مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.
رضایی با بیان این‌که متوسط کشوری مبتلا به چاقی و اضافه وزن 59 درصد است، گفت: در جامعه روستایی هم آمار تقریباً همین است، قبلاً انتظار داشتیم با توجه به تحرک و تغذیه سالم این عوارض را کمتر داشته باشیم اما اکنون می‌بینیم که این چنین نیست.
وی با اشاره به این‌که در شیوع دیابت تفاوت معناداری در شیوع دیابت در بین جمعیت روستایی و شهری نداریم، عنوان کرد: شیوع دیابت در جمعیت شهری شیوع دیابت 11.77 درصد و در بین جمعیت روستایی 11.67 درصد است؛ این خطرسنجی‌ها در مراکز بهداشتی که در تمام محلات هم فعال هستند به صورت رایگان انجام می‌شود، با همکاری که با حوزه درمان داریم این بیماران ارجاع شده و در رابطه با عوارض دیابت مورد بررسی قرار می‌گیرند.
معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به این‌که با توجه به آخرین پروتکل‌های دیابت همکاران ما مشغول درمان بیماران دیابتی هستند، عنوان کرد: در رابطه با کم تحرکی مشاوره داشته و کارشناسان تغذیه که با برنامه تحول نفر کارشناس تغذیه به مجموعه ما اضافه شده و موارد مرتبط با تغذیه بیماران را بررسی می‌کنند که قطعاً تأثیر زیادی خواهد داشت.
وی در ادامه بیان کرد: از آماری که گفته شد حدود 53 درصد بر اساس سامانه سیب به مراکز بهداشت مراجعه کردند و از سایران مطلع نیستیم، همه خدمات سطوح اول جهت شناسایی دیابت از گرفتن نمونه خون برای قند خون، چربی خون و سایر آیتم‌ها و مشاوره‌های تغذیه به صورت رایگان انجام می‌شود.
رضایی در ادامه اذعان کرد: علیرغم بی‌مهری‌های سازمان‌های بیمه‌گر در پرداختی واحدهای خدماتی هیچ‌گونه مشکلی جهت در اختیار قرار دادن داروها نداشته‌ایم.
مهشید احمدیان مسؤول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: در مطالعه کاسپین که بررسی بیماری غیرواگیر را در افراد زیر 18 انجام می‌دهد وضعیت بدی است و در آن گروه نیاز به کار زیادی داریم، اضافه وزن در این گروه 9.3 درصد و چاقی 11.3 است.
وی ادامه داد: در مناطق شهری اضافه وزن 10.4 و چاقی 13.2 درصد است، اضافه وزن در پسران 8.7 درصد و چاقی 12.5 درصد است، در دختران 10.2 اضافه وزن و 10.3 چاقی مشاهده شده است که در رابطه با وضعیت دیابت در آینده در صورت عدم جلوگیری نگران‌کننده است.
مسؤول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در ادامه در رابطه با شیوع کم‌تحرکی گفت: در مجموع 13.7 درصد افراد زیر 18 سال روزانه نیم ساعت تحرک دارند و 7.4 هیچ تحرکی ندارند، 39 درصد یک ساعت و 30 درصد هم 2 ساعت تماشای تلویزیون دارند؛ این در صورتی است که در افراد زیر 18 سال استاندارد فعالیت بدنی یک ساعت در روز به مدت 5 روز در هفته است و در افراد بالای 18 سال نیم ساعت در روز به مدت 5 روز در هفته است؛ اصفهان از نظر کشوری رتبه خوبی در این زمینه ندارد چون یک شهر صنعتی و کلان‌شهر است.
وی در پایان در رابطه با منع جلوگیری از مصرف مواد غذایی آسیب‌رسان و تبلیغ آن‌ها مطرح کرد: لیستی از مواد و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت تهیه شده که نباید تبلیغ شوند و مالیات بالای 10 درصد به آن‌ها تعلق گرفته است، حتی در صورت تبلیغ از طرق قانونی پیگیری می‌شود البته این قانون 3 یا 4 سال است که وجود دارد، اما هنوز به طور کامل اجرایی نشده است؛ البته تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به شدت کاهش پیدا کرده اما هنوز وجود دارد، مصرف شکر ما حدود 5 برابر مصرف استاندارد است.
رییس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان نیز در این نشست، دیابت را بیماری خاموش خواند و گفت: فرد مبتلا به دیابت زمانی از بیماری خود آگاه می شود که 10 یا 15 سال از بیماری گذشته است
. *محمدعلی عطاری ادامه داد: پیش بینی می‌شود بالغ بر 400 هزار نفر در اصفهان به دیابت مبتلا باشند.  شعار آموزش، کنترل و پیشگیری راهکار موسسه خیریه دیابت برای کنترل این بیماری است، با کاهش وزن و اصلاح الگوی تغذیه، می توان عوارض جبران ناپذیر دیابت را کاهش داد.
رییس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان، بیشترین دلایل ابتلا به دیابت را کم تحرکی، چاقی، استرس، آلودگی هوا، سبک زندگی و تغذیه و استعمال دخانیات عنوان و اظهار کرد: دیابت کودکان به دلیل بی تحرکی و اشتیاق به مصرف فست فود رو به افزایش است.
عطاری تاکید کرد و گفت: زنان با تربیت صحيح و تهیه غذای سالم برای فرزندان خود می تواند در پیشگیری از این بیماری تاثیرگذار باشند.
وی با اشاره به شکل گیری موسسه خیریه دیابت اصفهان از حدود 20 سال گذشته، خاطر نشان کرد : در زمان حاضر بیماران دیابتی بسیاری در کلانشهر اصفهان زیر پوشش این موسسه هستند. خدمات چشم پزشکی، دندانپزشکی، روان شناسی، دارویی و تغذیه در این موسسه به مراجعان ارائه می شود.
عطاری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در ایران بر اساس آمارهای جهانی میانگین ابتلا به دیابت بالاست و ابتلا به دیابت در اصفهان هم از میانگین کشوری بالاتر است، عنوان کرد: تعداد زیادی از افراد قند غیرطبیعی دارند ولی اتیکت دیابت نخوردند و نیمی از بیماران هم از بیماری خود اطلاع ندارند.
رئیس هیأت مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان ادامه داد:در میادین مرکزی شهر اتوبوس‌های دیابت باید حضور داشته باشند که دیابت را بررسی کنند، گفت: دیابت یک بحران است که باید جلوی آن گرفته شود، صدا و سیما، مساجد، فرهنگسراها و اداره ورزش و جوانان باید در این مسأله ورود کنند؛ در 15 سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم که 30 مردم ایران مبتلا به دیابت شوند.
وی در ادامه عنوان کرد: همایش پیاده‌روی ویژه افراد مبتلا به دیابت روز 22 آبان در شهر اصفهان در ضلع جنوبی پل خواجو برگزار خواهد شد، در روز مقرر از ساعت 14 و 30 دقیقه غرفه‌های پایش سلامت فعالیت خود را در ضلع جنوبی پل خواجو آغاز می‌کنند و از ساعت 15 و 30 دقیقه نیز همایش پیاده‌روی آغاز می‌شود.
رئیس هیأت مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان ادامه داد: 10 دستگاه مرتبط از جمله  اداره ورزش و جوانان، اداره بهداشت نواحی یک و دو و مؤسسه خیریه دیابت اصفهان در این همایش مشارکت دارند و پیش‌بینی شده بیش از هزار نفر در همایش پیاده‌روی شرکت کنند.
در ادامه علی کچوئی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای درمان بیماران دیابتی سرمایه‌گذاری باید در حوزه آموزش، کنترل و پیشگیری باشد؛ باید پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند که شناسایی شوند و به صورت آنلاین باشد، از ظرفیت پزشکان عمومی هم باید استفاده شود و 4 مرکز برای شناسایی دیابت باید در 4 نقطه شهر وجود داشته باشد؛ در رابطه با قطع عضو بیماران دیابتی آمار دقیقی نداریم.
سپس بیژن ایرج عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: وی افزود: طبق برنامه سطح یک وزارت بهداشت، تمام افراد بالای ۳۰ سال در کشور، می‌توانند با مراجعه به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت از لحاظ خطرسنجی قلبی و عروقی، وضعیت قندخون، چربی و فشار خون مورد سنجش قرار گرفته و خدمات رایگان دریافت کنند.
اين فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر اینکه ترغیب به پیگیری وضعيت بیماران دیابتی باید در راس برنامه‌های آموزشی باشد، تصریح کرد: افراد مبتلا به دیابت باید هر دو تا سه ماه یکبار تحت نظر پزشک متخصص باشند و میزان قند خون و پیامدهای ناشی از بیماری دیابت در آنها کنترل شود.
وی ادامه داد: متاسفانه بیماران مبتلا به دیابت مراحل درمان خود را نیمه کاره رها می کنند، به گونه ای که از هر 16 دیابتی تنها یک نفر تحت درمان مناسب قرار می گیرد.
ایرج با تاکید بر اینکه رسانه ملی باید از تبلیغ خوراکی‌های مضر پرهیز کند، تصریح کرد: به جای تبلیغ چیپس و پفک و دیگر خوراکی‌های مضر برای سلامتی، سبزیجات مفید باید جایگزین شود. علاوه بر این نوشابه و آبمیوه صنعتی نباید در معرض دید مستقیم افراد باشند‌.
وی همچنین از ممنوعیت برخی از کالاهای آسیب رسان به سلامت خبر داد و گفت: لیستی از کالاهای آسیب رسان شامل شیرینی جات، فست فودها، نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی و خوراکی های چرب وجود دارد که تبلیغات آنها ممنوع اعلام شده است و براساس قانون، مالیات بیشتر از 10 درصد برای آنها وضع شده است. مقرر شده در صورت تبلیغ این خوراکی ها، مبلغان به دادگاه معرفی شوند.
اين عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره مصرف نان گفت: مصرف نان نیز یکی از عوامل بالا برنده دیابت است. افراد باید توجه کنند هرچه نان کم نمک‌تر باشد، بهتر است؛ علاوه بر اینکه نان سالم باید تیره و دارای سبوس باشد .
ایرج، فست فودها را یکی دیگر از غذاهای مضر برای سلامتی خواند و گفت: فست فودها حاوی روغن ترانس هستند که سرطان زا است.
 رامش حسین‌خانی مسؤول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مرکز بهداشت استان اصفهان در ادامه این نشست تصریح کرد: میانگین قند مردم اصفهان از حد نرمال بالاتر است و این میانگین برای افراد 25 سال به بالا 101 شده است که به این نوع دیابت پره دیابت گفته می‌شود که شیوع آن در اصفهان 64 درصد است؛ مهمترین عامل خطر این افراد اضافه وزن و چاقی است که یکی از عوامل خطر بسیار مهم است.
تحریم‌ها در تأمین داروهای دیابتی‌ها مؤثر نبوده
شهربانو مظاهری رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان نیز در ادامه نشست تأکید کرد: با وجود تحریم‌ها در تأمین دارو خصوصاً داروی انسلین برای تأمین و پوشش توسط سازمان‌های بیمه‌گر مشکلی نداشتیم، در حال حاضر در رابطه با داروهای تزریقی و خوراکی و قلم‌های انسلین مشکلی نداریم، مشکلی اندک در چند داروخانه در طول دو سه روز بود و همه آن مشکل برطرف شد و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.
وی در پایان گفت: در حال حاضر یک سری مراکز فعال دیابت در سطح استان اصفهان داریم، خدمات بیماران دیابت در تمام بیمارستان‌ها در حال انجام است و در حال گسترش در تمام بیمارستان‌های اصفهان و شهرستان‌ها است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر