کد خبر: 934172
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
جنگ تن به تن در خیابان‌های شهر
آش آنقدر شور شده که حامیان عربستان در واشنگتن و پاریس هم فشار برای توقف جنگ را تشدید کرده‌اند، اما سعودی‌ها به جنگ برای اشغال الحدیده شدت بخشیده‌اند؛ روندی که به جنگ خیابانی در الحدیده انجامیده است.
آش آنقدر شور شده که حامیان عربستان در واشنگتن و پاریس هم فشار برای توقف جنگ را تشدید کرده‌اند، اما سعودی‌ها به جنگ برای اشغال الحدیده شدت بخشیده‌اند؛ روندی که به جنگ خیابانی در الحدیده انجامیده است. دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که تخریب بندر الحدیده در یمن فاجعه خواهد بود.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز دو شنبه از جامعه جهانی خواست جنگ یمن را متوقف کند: ««باید جامعه جهانی بگوید دیگر کافی است.» وزیر امور خارجه فرانسه با «جنگ کثیف» توصیف کردن این مناقشه، خاطرنشان کرد: «این جنگ برنده ندارد، در نتیجه باید هزینه‌ها را متوقف کرد.» مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا هم در تماس تلفنی با ولیعهد سعودی خواستار این شده که جنگ در یمن باید متوقف شود. «هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه امریکا به تماس تلفنی پمپئو با محمد بن‌سلمان اشاره کرده و گفته که پمپئو علاوه بر تأکید بر محاکمه عاملان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در تماس تلفنی با بن‌سلمان، بر توقف جنگ در یمن و حضور تمام طرف‌های درگیر پای میز مذاکره برای رسیدن به راه‌حل سیاسی دعوت کرد. با وجود این اصرار، سعودی‌ها در تلاشند جنگ را در الحدیده به سود خودشان رقم بزنند. منابع یمنی به الجزیره گفته‌اند که جنگ خیابانی در مناطق مسکونی شهر الحدیده پس از ورود نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی یمن به محله‌های حاشیه‌ای در شرق این شهر کشیده شده است. به گزارش ایسنا، نیرو‌های دولت مستعفی یمن خیابان الخمسین را محاصره کرده و تلاش دارند تنها گذرگاه شمالی باقی مانده شهر را نیز مسدود و عملاً شهر را محاصره کنند. همچنین این نیرو‌ها می‌گویند کنترل بزرگ‌ترین بیمارستان استان الحدیده را به دست گرفته و خود را به ورودی مقر فرماندهی منطقه پنجم نظامی انصارالله رسانده‌اند. به گزارش شبکه الجزیره، این اولین باری است که درگیری‌ها میان دو طرف در محله‌های مسکونی شهر شکل می‌گیرد. برخی منابع یمنی تأکید کردند نیرو‌های وابسته به جنبش انصارالله حملات نیرو‌های دولت مستعفی در محله‌های مجاور دانشگاه الحدیده را دفع کردند. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن هم با صدور بیانیه‌ای از خسارات و تلفات سنگین متجاوزان در ساحل غربی یمن خبر داد. به گفته سریع، بیش از ۴۰ تن از مزدوران از جمله شماری از فرماندهان آن‌ها به هلاکت رسیدند و بیش از ۶۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. در این درگیری‌ها ۱۲ خودروی زرهی و غیرزرهی متجاوزان منهدم شد و تعدادی از خودرو‌های نظامی و مقادیر زیادی سلاح و مهمات آن‌ها نیز به دست نیرو‌های یمنی افتاد. با این حال، مریم الدوغانی، هماهنگ‌کننده سازمان «کودکان را نجات دهید» در شهر الحدیده در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفته که درگیری‌ها ادامه دارند، وضعیت بسیار دشوار است و نگرانی گسترده‌ای میان ساکنان وجود دارد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفته که تخریب بندر الحدیده در یمن فاجعه خواهد بود. ۳۰ مقام ارشد سابق امریکایی که در جمع آن‌ها چهره‌هایی نظیر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی سابق و جان برنان، مدیر سابق اطلاعات مرکزی امریکا سیا دیده می‌شوند نیز در نامه‌ای با اذعان به مسئولیت‌شان درخصوص وارد کردن امریکا به جنگ داخلی ویرانگر یمن از دولت ترامپ خواستند به نقش امریکا در این جنگ خاتمه دهد. این مقام‌های سابق نوشتند: ما نمی‌خواستیم پشتیبانی امریکا از این ائتلاف تبدیل به چک سفیدامضا شود، اما امروز تلفات غیرنظامیان در این جنگ همچنان به رشد ادامه می‌دهد و پایانی نیز برای این جنگ در دیدرس مشاهده نمی‌شود و روشن است که این دقیقاً چیزی است که اتفاق افتاده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار