کد خبر: 934134
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۶
برخی رسانه‌های خارجی از هر رخدادی در مراکز دانشگاهی به نفع خود استفاده می‌کنند
در ماه‌های اخیر رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، رادیو زمانه، ایران اینترنشنال و رادیو فردا علاقه زیادی به برخی خبر‌های دانشگاهی داشتند و واکنش‌های جالبی از خود نشان دادند...
علیرضا سزاوار
در ماه‌های اخیر رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی، رادیو زمانه، ایران اینترنشنال و رادیو فردا علاقه زیادی به برخی خبر‌های دانشگاهی داشتند و واکنش‌های جالبی از خود نشان دادند؛ واکنش‌هایی که بسیاری از آن‌ها پس از مدتی نشان از وارونه‌سازی و جعل خبر در حوزه دانشگاهی بود.

دانشگاه هرمزگان یکی از دانشگاه‌هایی بود که یک ماه قبل شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان خود بود؛ دانشجویانی که به کیفیت ضعیف سرویس‌های رفت‌وآمد، وضعیت نامناسب خوابگاهی، نبود امکانات رفاهی مانند اینترنت و... معترض بودند و همین مسئله باعث شد ۵۰۰ نفر از دانشجویان دست به تجمع بزنند.

هرچند در ابتدای این تجمع نیز رئیس دانشگاه از حضور در میان دانشجویان به خاطر غیرقانونی خواندن تجمعشان خودداری کرد، اما در نهایت این مسئول دانشگاهی در میان دانشجویان حضور پیدا کرد و به آن‌ها قول رفع مشکلاتشان را داد.

حاشیه‌سازی در خوابگاه

نکته قابل توجه درباره این تجمع صنفی این است که پای شبکه بی‌بی‌سی نیز به موضوع باز شد و به رغم اینکه این تجمع کاملاً صنفی بوده است، اما این رسانه اقدام به پوشش خبری و انتشار فیلم‌های این تجمع کرده بود.
مدتی قبل هم تجمع برخی دانشجویان دانشگاه علامه در اعتراض به پولی شدن برخی خدمات، مورد توجه بی‌بی‌سی و رادیو زمانه قرار گرفته بود. ممنوعیت استفاده از لباس راحتی در خوابگاه هم از جوسازی‌های روز‌های اخیر بی‌بی‌سی بود.

در واکنش به این هجمه‌ها مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما به فضای اختصاصی دختران مثل داخل اتاق‌ها و راهرو‌ها کاری نداریم، چون حریم خصوصی بچه‌هاست.

ماجرای یک آیین‌نامه

رضا نصیری، درباره بازتاب گسترده انتشار خبری مبنی بر ممنوعیت پوشیدن لباس راحتی در محیط عمومی خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «بی بی‌سی ابتدا چنین خبری را در توییتر خود منتشر و بعد مسیح علی‌نژاد آن را بازنشر کرد و باعث شد در فضای مجازی پخش شود.»
وی ادامه داد: «ما آیین‌نامه پوشش و آراستگی دانشگاه را با امضای دکتر طهرانچی چند ماه پیش ابلاغ کردیم؛ عین آیین‌نامه‌ای که سال‌ها پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و در بعضی از دانشگاه‌های دولتی اجرا می‌شد ولی در دانشگاه آزاد اسلامی، سهل‌انگاری صورت گرفت و بخشی از آن اجرا نمی‌شد. ما همان آیین‌نامه را بدون اینکه چیزی کم یا زیاد کنیم، ابلاغ کردیم.»

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «صحبت‌های مطرح شده در رسانه‌های خارجی، جوسازی و فضاسازی رسانه‌ای بود. اصلاً اینطور نیست که دختران ما نتوانند در خوابگاه‌ها لباس راحتی بپوشند، چون حرفی غیرمنطقی است.» نصیری با اشاره به ممنوعیت پوشیدن لباس آستین کوتاه برای پسران گفت: «در این خصوص باید به آیین‌نامه مراجعه کرد. این بحث مربوط به محیط کلاس‌هاست. آیین‌نامه بسیار جامع تدوین شده و جالب است که بدانید در زمان دولت آقای هاشمی به تصویب رسیده و بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبش کرده است.»

وی در خصوص انتقاد‌ها از این موضوع که چرا در این برهه زمانی اعلام شده است، گفت: «همانطور که گفتم این آیین‌نامه از مدت‌ها پیش به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و اجرا می‌شد ولی متأسفانه در دانشگاه آزاد اسلامی بعضی از هنجار‌ها و ارزش‌ها در گذشته رعایت نمی‌شد، بیشتر نگاه درآمدزایی و پولی وجود داشت و خیلی نگاه فرهنگی نداشتند.»

موج‌سواری در اولویت است

در واقع این آیین‌نامه که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به همه دانشگاه‌هاست و رئیس‌جمهور وقت، پای آیین‌نامه را امضا کرده و وزیر علوم، وزیر بهداشت و رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی تأییدش کرده‌اند، اما در دانشگاه آزاد اجرا نمی‌شده است.

چندی پیش هم دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران در اعتراض به دریافت شهریه از دانشجویان سنواتی، در محوطه این دانشگاه تجمع کردند. ماجرا هم مربوط به موضوعی عادی و قانونی بود.
بر اساس تصمیم وزارت علوم، دانشجویان روزانه‌ای که مدت تحصیل آنان بیش از سنوات معمول به طول انجامد باید معادل شهریه دانشجویان نوبت دوم را در هر ترم تحصیلی پرداخت کنند.
این ماجرا، اما از تیررس رسانه‌های معاند مخفی نماند و به موج‌سواریشان ادامه دادند. نوع اعتراض برای آن‌ها چندان مهم نیست، موج‌سواری رسانه‌ای برای آن‌ها در اولویت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر