کد خبر: 934046
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
یکم و دوم آذر ماه ؛
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: هشتمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور یکم و دوم آذر ماه در بیارجمند برگزار می‌شود.

حمیدرضا حسنی با اعلام این خبر افزود: این جشنواره به مناسبت روز جهانی پرنده‌نگری در روزهای پایانی هفته آینده و در بخش بیارجمند برگزار می شود.

وی گفت: این جشنواره گردشگری با هدف بازدید گردشگران از زاغ بور، پرنده بومی - انحصاری ایرانی که زیستگاه اصلی آن زیستکره حیات وحش توران است، برگزار می‌شود.

حسنی افزود: بازدید از گونه‌های حیات وحش پارک ملی توران و محور گردشگری گیور – دزیان همراه با اجرای موسیقی محلی و مراسم آیینی در کنار برپایی نمایشگاه عرضه صنایع‌دستی و سوغات از جمله برنامه‌های این رویداد گردشگری است.

وی گفت: زاغ بور یا زاغ کویری، پرنده ای از خانواده کلاغیان است اما تفاوت‌های زیادی با دیگر کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارد، از جمله زمین زی بودن به طوری که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زاغ بور دارای صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه ای است، افزود: از زاغ بور به عنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می‌کنند و این پرنده با زیبایی خاص خود یکی از قابلیت‌های گردشگری طبیعت منطقه محسوب می‌شود.

حسنی گفت: زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شرق و جنوب شرق ایران زندگی می‌کند و تنها پرنده بومی انحصاری (اندمیک) ایران است که در استان‌های یزد، خراسان جنوبی و به خصوص در جنوب شرقی استان سمنان در زیستکره حیات وحش توران زندگی می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: بخشداری بیارجمند، نیروی انتظامی، اداره پارک ملی توران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای گیور و دزیان در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

بیارجمند در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۳۱۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر