کد خبر: 934021
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد
روزگذشته یکصد‌و‌سی‌و سومین نشست سخنگوی دستگاه قضا برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اسامی و میزان محکومیت متهمان جدید دادگاه‌های ویژه اقتصادی را اعلام و از دو اعدامی دیگر در پرونده مفسدان اقتصادی خبر داد.
نيره ساری
روزگذشته یکصد‌و‌سی‌و سومین نشست سخنگوی دستگاه قضا برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اسامی و میزان محکومیت متهمان جدید دادگاه‌های ویژه اقتصادی را اعلام و از دو اعدامی دیگر در پرونده مفسدان اقتصادی خبر داد. وی همچنین از صدور یک حکم قطعی دیگر در مورد یک قاضی متخلف خبر داد که به اتهام اخذ رشوه به ۱۰ سال حبس، سه سال انفصال، ۷ میلیارد تومان رد مال و ضربه شلاق محکوم شده است. محکومیت یک کارمند وزارت خارجه به اتهام جاسوسی، صدور کیفرخواست برای عراقچی و سالار آقاخان و همچنین صدور هفت کیفرخواست در پرونده واردات خودرو و نیز دستگیری دو مدیر در مجموعه‌های تویوتا و رنو از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون اول دستگاه قضا بود.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از صدور احکام جدید برای مفسدان اقتصادی خبر داد و گفت: داریوش ابراهیمیان فرزند علی‌اکبر به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام و ضبط کلیه وجوه به مبلغ ۳۵۰ملیون ریال محکوم شده است. یونس بهاءالدینی به عنوان مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم شده است که حکم این دو نفر غیرقطعی است.

اسامی تعدادی از محکومان دادگاه‌های ویژه‌اقتصادی
محمد بهاءالدینی (۱۰ سال حبس)، ایمان پهلوانی (پنج سال حبس تعزیری قطعی و ضبط اموال)، مرتضی کاتبی‌نژاد (پنج سال حبس)، رضا نادری (پنج سال حبس تعزیری)، سندباد سفر‌ها (شش سال حبس)، علیرضا سنجری (شش سال حبس و جزای نقدی به مبلغ ۱۶میلیون ریال)، محمد مرادی به شش سال و شش ماه حبس و جزای نقدی محکوم شده است. فریدون امین‌آقایی (شش سال و سه ماه حبس و جزای نقدی معادل ۸ میلیارد ریال)، مجید فلاحی (شش سال و سه ماه حبس و جزای نقدی)، سیدمحمد کاویانی (شش سال و سه ماه حبس و جزای نقدی)، محمد غالب علمداری (پنج سال و سه ماه حبس و جزای نقدی)، فرشاد بهادری (شش سال حبس و جزای نقدی)، مهدی محبی فرزاد (پنج سال و سه ماه حبس و جزای نقدی)، علی نورایی (پنج سال و دو ماه حبس و جزای نقدی)، امیر میثم گیاهی (پنج سال و یک ماه حبس و جزای نقدی)، رضا شرکت افتخار (پنج سال و یک ماه حبس و جزای نقدی)، فرخ اسکندری‌نژاد (پنج سال حبس)، مسعود ابراهیمی گندمی (پنج سال حبس و جزای نقدی) دیگر اسامی قرائت شده توسط معاون اول قوه‌قضائیه بود.
البته اژه‌ای به آمار کمی دادگاه‌های اقتصادی هم اشاره کرد و گفت: ۸۴ تا ۸۵ نفر علیه آن‌ها حکم صادر شده است و بقیه نیز همچنان در حال دادگاهی هستند. همچنین در رابطه با تخلفات ارزی۹۶ نفر اخیراً بازداشت شدند.

۱۰سال حبس برای یک جاسوس و رد مال ۷ میلیاردی برای یک قاضی
محسنی اژه‌ای درخصوص برخورد با متخلفان در حوزه قضایی به یک مورد حکم قطعی صادر شده برای حجت‌الله یازرلو اشاره کرد و گفت که وی به اتهام اخذ رشوه به ۱۰ سال حبس، سه سال انفصال، ۷ میلیارد تومان رد مال و ضربه شلاق محکوم شده است.
معاون اول قوه قضائیه به وضعیت پرونده یک جاسوس اشاره و تصریح کرد: کمال امیربیک فرزند محمد کارمند وزارت امور خارجه به ۱۰ سال حبس و ضبط ۲۰۰ هزار دلار محکوم شده است.
وی همچنین در رابطه با پرونده بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان گفت: برای ۱۳نفر کیفرخواست صادر شده که پرونده به دادگاه ارسال شده است و دو نفر از مدیران پیشین این بانک نیز اخیراً بازداشت شده‌اند.

افزایش ۴ درصدی مجازات‌های جایگزین حبس
یکی از نکات مورد اشاره در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا افزایش ۴ درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بود. وی توضیح داد: از ابتدای سال ۹۷ تا مهرماه ۲۹ هزار و ۶۱۱ مورد مجازات حبس به مجازات دیگری تبدیل شده است.

بازداشت مدیران جدیدی از تویوتا و رنو
محسنی اژه‌ای در رابطه با پرونده واردات قطعات خودرو گفت: برای هفت متخلف این پرونده کیفرخواست صادر شده است. وی همچنین تأکید کرد: اخیراً دو مدیرعامل دیگر از تویوتا و رنو بازداشت شدند و اتهاماتی متوجه آنهاست.

امکان صدور حکم افساد فی‌الارض برای توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی
معاون اول قوه‌قضائیه در رابطه با توزیع مشروبات الکلی گفت: پرونده اخیر که در بندرعباس بود، ۱۸ نفر بازداشت شدند و تاکنون ۳۸نفر به دلیل شرب این مشروبات فوت کردند. چنین مواردی می‌تواند حتی تا معادل افساد فی‌الارض مطرح شود.
سخنگوی قوه‌قضائیه در بخش دیگری از پاسخ به سؤالات از صدور پنج کیفرخواست برای متهمان بانک مرکزی خبر داد و با بیان اینکه تاکنون برای بانک مرکزی سه پرونده تشکیل شده است، گفت: یک پرونده درباره توزیع خارج از مقررات ارز که برای سالار آقاخان و معاون ارزی و یک مدیرکل و مجموعاً پنج نفر کیفرخواست خورده است.

سیف همچنان ممنوع‌الخروج است
تشکیل پرونده برای ولی‌الله سیف از دیگر سؤالاتی بود که اژه‌ای در پاسخ به آن گفت: این فرد همچنان ممنوع‌الخروج است و در شکایت‌های مذکور، پرونده‌ای هم این فرد دارد. معاون اول قوه‌قضائیه همچنین از تغییر عناوین اتهامی در پرونده محیط‌زیستی خبر داد و بیان کرد: عنوان اولیه این متهمان جاسوسی بود و طبق قانون جاسوسی می‌تواند تا معادل افساد فی‌الارض برود.
سخنگوی قوه‌قضائیه درخصوص افزایش قاچاق سوخت، از دستگیری افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می‌کردند و بعضاً با جایگاه‌داران و رانندگان هم ارتباط داشتند، خبر داد و تأکید کرد: در این مورد، فردی که ۸۴ میلیون لیتر قاچاق سوخت داشته است دستگیر شده که در همین دادگاه‌های ویژه اقتصادی محاکمه خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
لطفا سریع تر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار