کد خبر: 933870
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵
در همایش استانداران سراسر کشور مطرح شد
رئیس کل بانک مرکزی در همایش استانداران سراسر کشور با تأکید بر رهنمود‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت درونزایی و برونگرایی در اقتصاد مقاومتی گفت: ما تهدید تحریم‌ها را به فرصت پیشبرد امور کشور تبدیل خواهیم کرد.
مهران ابراهيميان
رئیس کل بانک مرکزی در همایش استانداران سراسر کشور با تأکید بر رهنمود‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت درونزایی و برونگرایی در اقتصاد مقاومتی گفت: ما تهدید تحریم‌ها را به فرصت پیشبرد امور کشور تبدیل خواهیم کرد.
دکتر همتی با اشاره به وجود ١٦ استان مرزی در کشور، افزایش صادرات به ۱۵ کشور همسایه را به شرط رعایت مواردی، شاه کلید توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی خواند و ایجاد هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارتخانه‌های کشور، صمت و جهاد کشاورزی را برای مدیریت صادرات در استان‌های مرزی ضروری دانست.
رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه صادرات وقتی برای کشور مفید است که موجب ورود ارز یا کالا به کشور شود، صادرات ریالی را به مثابه خروج سرمایه از کشور دانست و برنامه‌های بانک مرکزی را برای جلوگیری از این امر و کمک به صادرکنندگان برای ورود ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصادی کشور تشریح و تأکید کرد به‌زودی تمهیداتی را که برای نحوه برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد در نظر گرفته‌شده اعلام می‌کنیم. رئیس کل بانک مرکزی افزود: صادرات غیرنفتی ما در هفت ماه اول امسال ۲۷ میلیارد دلار بوده و نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی افزایش بیش از ۱۳ درصدی داشته است. وی افزود: در هفت ماهه امسال ۳۱ میلیارددلار برای واردات کالا‌ها وخدمات ارز تأمین شده‌است که بیش از ۲۳ میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی و کمتر از ۷ میلیارد آن توسط صادرکنندگان غیر نفتی در سامانه نیما تأمین شده‌است و از مبلغ تأمینی ارز تاکنون ۱۰میلیارد دلار برای کالا ها‌ی اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است و امیدواریم با تصمیماتی که اتخاذ شده عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما به‌زودی افزایش یابد.
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه در هفت ماهه گذشته کمتر از ۷ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات از سامانه نیما تأمین شده‌است، ابراز امیدواری کرد: با تصمیم‌های اتخاذ شده، عرضه ارز توسط صادرکنندگان به زودی افزایش یابد. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش اعلام کرد: ذخیره کالا‌های اساسی در آبان ماه امسال نسبت به ماه شهریور ۳۰ درصد افزایش یافت. رضا رحمانی افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت در این زمینه فعالانه بازار و تولید را رصد می‌کنند. وزیر صنعت با تأکید بر اینکه هدف اصلی حفظ تولید است، گفت: واحد‌هایی که بدهی بانکی دارند، اما سرپا و فعال هستند باید به نحوی حمایت شوند، اما این در حالی است که اکنون آمار واحد‌هایی که به علت بدهی در تملک بانک‌ها هستند، بیش از ۲ هزار واحد است. وی ادامه داد: در شش ماه آینده باید به طور ویژه از واحد‌های تولیدی حمایت شود، زیرا اگر واحدی تعطیل شود، تولید و اشتغال آسیب می‌بیند.

افزایش نیاز واحد‌های تولیدی به نقدینگی
رحمانی گفت: در شرایط جدید، نیاز واحد‌های تولیدی به نقدینگی بیشتر شده و تصویب ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در طرح رونق تولید، بسیار ناچیز است. وی از استانداران خواست پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت باشد و اگر طرحی در زنجیره تولید بود یا با تزریق مختصری نقدینگی قابلیت بهره‌برداری داشت حتماً در اولویت قرار گیرد. وزیر صنعت افزود: در طرح نوسازی و بازسازی واحد‌های تولیدی نیز که از سال گذشته شروع کردیم، واحد‌ها از سود ۱۸ درصد بانکی استقبال نکردند و ما نیز درصدد کم کردن این عدد هستیم و فعلاً روی نرخ ۱۲ درصد توافق کرده‌ایم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار