کد خبر: 933850
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
مهدی معصومی
عامل اصلی افزایش آمار اعتیاد عدم توجه صحیح خانواده‌ها بر رفتار فرزندان است. متأسفانه امروزه مواد‌مخدر از سنتی به صنعتی تغییر یافته است، بنابراین برای آگاه‌سازی خانواده‌ها و جوانان به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از این تغییر، به همکاری و تعامل ویژه دستگاه‌های مختلف و اقشار گوناگون جامعه نیاز است. هر چند که رویکرد ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد‌مخدر است، اما این امر، منوط به مشارکت هر چه بیشتر گروه‌های مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد است بنابراین همه در این مأموریت که مبارزه با موادمخدر است سهم دارند، اگر هر فرد نقش خود را به خوبی انجام دهد، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.
مقابله با مواد‌مخدر صنعتی و شیمیایی موضوعی ملی است که همه افراد، در معرض آسیب‌های ناشی از آن قرار دارند و همه آحاد جامعه باید در مبارزه اجتماعی با مواد مخدر مشارکت کنند.
سازمان‌های مردم‌نهاد که به نوعی خود مردم هستند، واقعی‌ترین، ملموس‌ترین و اثربخش‌ترین روش مواجه با پدیده خانمانسوز اعتیاد هستند، لذا باید مردم را در مبارزه مشارکت داد تا موضوع برایشان ملموس شود، در این صورت موفق خواهیم شد.
به لحاظ روانشناسی اگر بخواهیم فرد از رفتار گرایش به سمت مواد‌مخدر اجتناب کند، (یعنی دسترسی به مواد مخدر دارد ولی از آن استفاده نکند)، مستلزم آن است که این رفتار اجتماعی در فرد درونی‌سازی شود. این موضوع نیازمند اراده، ظرفیت اجتماعی و آموزش رسانه‌ها است.
یکی دیگر از دلایل اصلی اعتیاد در جامعه آن است که اکثر معتادان بر اثر بیکاری و فشار‌های مالی زندگی به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند که انتظار می‌رود مسئولان با اشتغال‌زایی، جوانان را از این بلای ویرانگر دور کنند.
در امر مبارزه با مواد‌مخدر صنعتی و شیمیایی باید هوشیار بود و با حضور هوشمندانه، شرایط را برای سوداگران مرگ و قاچاقچیان، ناامن ساخت؛ چراکه کارکرد خوب در این حوزه، کاهش جرائم را در پی دارد و ایجاد تداوم جهت مقابله با این معضل از سوی مردم می‌تواند دستگاه‌های مسئول از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر را هدفمندتر در جهت کنترل و پیشگیری از اعتیاد سوق دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار