کد خبر: 933551
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
یک فعال حوزه اسباب بازی:
صمد خطیبی کارشناس ارشد طراحی صنعتی معتقد است مشکل طراحی اسباب‌بازی و ارتقای کیفی آن سبب شده تا بازار کاری صنعت اسباب‌بازی برای جوان ایرانی نباشد.
صمد خطیبی کارشناس ارشد طراحی صنعتی معتقد است مشکل طراحی اسباب‌بازی و ارتقای کیفی آن سبب شده تا بازار کاری صنعت اسباب‌بازی برای جوان ایرانی نباشد.
صمد خطیبی گفت: «اگرچه متخصصان زیادی درباره این ضرورت سخن می‌گویند، اما چند ایراد به این مسئله وارد است. نخست اینکه رشته طراحی صنعتی که رشته‌ای شناخته شده است و به صنعت‌های اساسی‌تر همچون خودرو، مبلمان و لوازم خانگی می‌پردازد، همچنان در ایران ابعاد تخصصی پیدا نکرده است، به همین دلیل توجیهی برای تاسیس رشته‌ای که هنوز بازار کاری برای فارغ‌التحصیلان آن وجود ندارد، نمی‌بینم. دوم اینکه قطعاً امکان تأسیس این رشته در دوره کارشناسی وجود ندارد و اگر این رشته در دوره کارشناسی ارشد راه‌اندازی شود، سؤال مهمی ایجاد می‌شود، آیا اساتید و متخصصان دانشگاهی در این زمینه وجود دارند؟» مسئول کارگروه «معیشت و اقتصاد در طراحی اسباب‌بازی» که در زیرمجموعه کمیته علمی جشنواره اسباب‌بازی فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: «راهکار ارتقای کیفی طراحی اسباب‌بازی برگزاری کارگاه‌های طولانی‌مدت و مدون است. اگر این کارگاه‌ها با همکاری صنعت و دانشگاه راه‌اندازی شود و ادامه یابد و وارد فضای تخصصی‌تر شود شاید در سال‌های دورتر بتوان به راه‌اندازی رشته‌ای مستقل فکر کرد.»
وی در این میان به نقش جشنواره اسباب‌بازی در رفع موانع موجود پرداخت و به کارکرد‌های این رویداد فرهنگی اشاره داشت: «تصور می‌کنم حوزه اسباب‌بازی کماکان نیاز‌هایی دارد که برای آن‌ها راهکاری پیدا نشده است. یکی از این نیازمندی‌ها استانداردسازی است که محدودیت‌هایی مانع آن شده‌اند. به همین دلیل در بسیاری از موارد تولیدکنندگان توقع دارند تا قواعدی از دستگاه‌های بالاتر شکل بگیرد و قطعاً این نیاز‌ها با حضور یک تسهیل‌گر صورت می‌گیرد. کانون پرورش فکری در این زمینه می‌تواند یاری‌گر تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و طراحان اسباب‌بازی باشد.» خطیبی که در گرایش طراحی تعاملی رشته طراحی صنعتی از دانشگاه دلفت هلند فارغ‌التحصیل شده است به الزام‌های یک نمایشگاه تخصصی پرداخت و گفت: «خوشبختانه مطلع شدم که از این دوره، بخش نمایشگاهی به جشنواره اضافه شده است، اما در سال‌های گذشته نمایشگاه متمرکز بر فروش بود و این امر باعث شد تا مفهوم تخصصی خود را از دست بدهد. وقتی سخن از نمایشگاه تخصصی می‌شود باید فعالان آن حوزه مخاطبان اصلی باشند و فضایی برای گفت‌وگوی آن‌ها فراهم بیاید. این مشکل در دوره جدید رفع شده است که سبب خرسندی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار