کد خبر: 933544
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
پیرو درج مطلبی با عنوان «سیب‌زمینی‌های اسیدی با طعم سرطان» در یازدهم آبان‌ماه و در همین صفحه وزارت بهداشت جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه ارسال داشته است.
پیرو درج مطلبی با عنوان «سیب‌زمینی‌های اسیدی با طعم سرطان» در یازدهم آبان‌ماه و در همین صفحه وزارت بهداشت جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه ارسال داشته است.
متن جوابیه به این شرح است:
۱) دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان همواره کوشیده که در راستای تأمین سلامت جامعه به وظایف محوله خود براساس قوانین عمل نموده و در کنار همه تلاش‌ها برای دستیابی به اقشار مختلف مردم به سلامت جسمی و روانی، همواره به ویژه در مواقع ضروری در خصوص عوامل تهدیدکننده سلامت به صورت شفاف به همگان اطلاع‌رسانی نماید.
در این میان تأمین امنیت غذایی مردم همواره از دغدغه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی بوده و در این راستا در سنوات اخیر با اقدامات به موقع خود مانع ورود مواد غذایی ناسالم در سبد غذایی مردم گردیده که توقیف و پلمب بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ تن برنج و بیش از هزار و ۱۷۰ تن گندم آلوده و غیرقابل مصرف انسانی از جمله موارد متعددی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
۲) در خصوص پایش باقیمانده آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و نیترات در محصولات کشاورزی لازم به ذکر است، براساس بند (و) ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ت) ماده ۷۲ قانون برنامه توسعه ششم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، مقدار مصرف مجاز سموم و کود‌های شیمیایی را برای تولید محصولات باغی و کشاورزی مشخص نماید.
این برنامه به عنوان یک برنامه عملیاتی ملی سلامت‌محور براساس قوانین و وظایف سازمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توسط معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هر ساله به صورت مستمر انجام و نتایج آن جهت تحلیل و بررسی‌های تخصصی به سازمان غذا و دارو اعلام و متعاقب آن توسط این سازمان به دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی جهت برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی‌های لازم و آگاه نمودن ارگان‌های ذی‌ربط از وضعیت باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی (نیترات و فلزات سنگین) در محصولات کشاورزی ارسال می‌گردد تا در صدور دستورالعمل‌های مربوطه برای کاربرد صحیح سموم و کودها، رعایت زمان سمپاشی و انجام آموزش‌های لازم به کشاورزان مورد استفاده قرار گیرد تا موارد قانونی در این زمینه اعمال شود.
لازم به ذکر است برابر بخشنامه سازمان غذا و دارو نتایج آزمایشات با توجه به تخصصی بودن و ضرورت ارزیابی و مطالعه بیشتر توسط متخصصان امر، در مراحل اولیه قابلیت انتشار عمومی ندارد، اما بدیهی است وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه به دقت این موارد را پایش، تجزیه، تحلیل و جمع‌بندی نموده و در هر زمان که نیاز به اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص چگونگی مصرف محصولات کشاورزی باشد، نسبت به اجرای این مهم کوتاهی نخواهد کرد.
۳) با انجام هزار و ۹۲۰ مورد نمونه‌برداری در سال جاری با مراجعه به میادین مرکزی و اصلی میوه و تره‌بار جهت بررسی و ارزیابی وضعیت باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی (نیترات و فلزات سنگین) در ۳۰ قلم محصول کشاروزی از جمله سیب‌زمینی و پیاز، این سنجش به صورت پیوسته در حال انجام بوده و نتایج آن جهت برنامه‌ریزی لازم به طور مستمر به سازمان غذا و دارو منعکس می‌گردد.
و، اما در خصوص موارد ذکر شده در گزارش صداوسیما ذکر نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد:
- در تماس تلفنی خبرنگار محترم با حوزه معاونت غذا و دارو، به وضعیت قابل قبول محصولات استان در خصوص باقیمانده نیترات اشاره گردیده که متأسفانه این بخش از مطلب در گزارش حذف شده است.
- با توجه به آنچه در گزارش مشهود است، نتایج آزمایشات سازمان جهاد کشاورزی در خصوص این محصولات، بیانگر انطباق با استاندارد‌های مربوطه می‌باشد، اما خبرنگار محترم با نادیده گرفتن آزمایشات یک مرجع قانونی، گزارش خود را بر مبنای اظهارات افرادی مجهول و فاقد وجاهت قانونی بنیان نهاده است.
- لذا ارائه هرگونه سندی در خصوص اعلام نتایج آزمایشات برنامه پایش باقیمانده آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و نیترات در محصولات کشاورزی که در گزارش صداوسیما به آن اشاره شده به غیر از دستگاه‌های متولی برنامه فوق‌الذکر، مورد تأیید نمی‌باشد.
«جوان»: در بند یک جوابیه به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اشاره شده که این اقدامات از وظایف آن مرکز بوده و خارج از موضوع مستقیم مطلب ماست.
در بند دوم جوابیه دقیقاً به موضوعی اشاره شده که مطلب ما هم بر آن تأکید جدی داشته است، یعنی استفاده از سموم تحت نظارت نهاد‌های مربوطه انجام شود.
ضمن اینکه در هیچ بخشی از مطلب به‌طور عام نسبت به سوءمدیریت یا سبک کشاورزی سخنی در میان نیست و متن جوابیه نیز به همین مسئله اذعان دارد.
در بند سوم جوابیه هم به انتقاد از خبرگزاری صداوسیما پرداخته شده که ارتباط آن با مطلب ما نامعلوم است. در نهایت اینکه این مطلب تنها به گوشه‌ای از اقدامات غیرمجاز افرادی سودجو پرداخته و هوشیاری جهاد کشاورزی را مطالبه کرده، اما محتوای جوابیه نسبت به نکات یادداشت، کماکان مبهم و مجهول است. روی یادداشت «جوان» بیشتر با جهاد کشاورزی بوده تا وزارت بهداشت، در حالی که وزارت بهداشت برای ما جوابیه ارسال کرده است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار