کد خبر: 933541
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
حمله ویروس استاکس‌نت به زیرساخت‌های هسته‌ای کشور از سوی امریکا و اسرائیل آغاز یک جنگ سایبری تمام عیار علیه ایران بود.
زهرا چيذری
حمله ویروس استاکس‌نت به زیرساخت‌های هسته‌ای کشور از سوی امریکا و اسرائیل آغاز یک جنگ سایبری تمام عیار علیه ایران بود. این جنگ هیچ‌گاه متوقف نشد، اما این‌بار بنا به ادعای شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل بدافزار خطرناک‌تر و پیچیده‌تر از استاکس‌نت طی روز‌های اخیر به شبکه‌های استراتژیک و زیر‌ساختی کشورمان هجوم آورده‌است؛ هجومی که با دفاع ارتش سایبری ایران ناکام ماند و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این حملات تأکید کرد: «این اقدام خصمانه را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.»
این نخستین‌باری نیست که کشورمان مورد هجوم حملات سایبری قرار می‌گیرد. یکی از جدی‌ترین حملات سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای ایران درسال ۲۰۱۰ و با ویروس استاکس‌نت اتفاق افتاد؛ حمله‌ای که هر‌از‌چند‌گاه جزئیات بیشتری درباره آن منتشر می‌شود. طبق اطلاعاتی که فروردین ماه امسال درباره این بدافزار منتشر شد، رئیس‌جمهور اوباما به طور محرمانه فرمان حمله سایبری به سیستم‌های کامپیوتری که به تأسیسات غنی‌سازی کلیدی ایران مرتبط بودند، صادر کرد. این حملات که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش با همکاری اسرائیل آغاز شد با کد نامگذاری شده «بازی‌های المپیک» خوانده می‌شد.

شکل‌گیری ارتش ۱۲۰ هزار نفره سایبری
ویروس کامپیوتری استاکس‌نت به طور اتفاقی در سال ۲۰۱۰ در نتیجه یک خطای برنامه‌نویسی علنی شد و اجازه داد تا نیروگاه نطنز در ایران جان سالم به در ببرد و در سراسر جهان در اینترنت منتشر شد. مایکل هایدن، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات‌متحده درباره این حمله گفته بود: این اولین باری است که یک حمله سایبری برای یک تخریب فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استاکس‌نت هر چند منجر به بروز اختلالاتی شد، اما در نهایت نه فقط نتوانست به اهداف خود دست یابد، بلکه به تعبیر پایگاه خبری تحلیلی تیک پارت (take part) این اتفاق اثری پایدار و مهم بر فرهنگ، سیاست و صنعت ایران داشته است. طبق اعلام مؤسسه مطالعات استراتژیک که به انجام تحقیقات برای ارتش امریکا می‌پردازد، ارتش ایران ۱۲۰ هزار نفر را در سال ۲۰۱۲ برای کار در امنیت سایبری به خدمت گرفت و این کشور یک میلیارد دلار در زیر‌ساخت، تکنولوژی و کارشناسی سایبری در اواخر ۲۰۱۱ سرمایه‌گذاری کرد.
این گزارش می‌افزاید: با استفاده از اطلاعات به دست آمده از هواپیما‌های بدون سرنشین امریکا که دچار حادثه یا در ایران سرنگون شده بودند، مهندسان نظامی ایرانی یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی پیشرفته را ربودند و آن را در ایران دوباره برنامه‌ریزی کردند و استاکس‌نت کاتالیزوری برای این پیشرفت‌ها بود.

بدافزاری پیچیده‌تر از استاکس‌نت
طی روز‌های اخیر زیرساخت‌های ارتباطی کشورمان دوباره در معرض تهاجم بدافزار‌های تازه‌ای قرار گرفته‌است؛ حملاتی که همگی از سوی ارتش سایبری کشورمان دفع شده‌است. این حملات، اما با هجمه روانی رژیم صهیونیستی هم همراه بوده‌است، به‌گونه‌ای که یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی مدعی شد شبکه‌های استراتژیک و زیر‌ساختی ایران طی چند روز اخیر مورد حمله شدید سایبری اسرائیل قرار گرفتند که کارشناسان آن را شدیدتر از انتشار بدافزار استاکس‌نت در چند سال پیش می‌دانند. این گزارش چند ساعت پس از ادعای کمک موساد به پیشگیری از یک حمله تروریستی در دانمارک به اعضای یک گروهک مخالف دولت ایران منتشر شد. از سوی دیگر سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل از شنود تلفن‌همراه رئیس‌جمهور از سوی سرویس‌های جاسوسی امریکا و اسرائیل خبر داد و افزود: پس از شنود اخیری که از تلفن همراه رئیس‌جمهور روحانی انجام گرفت، تصمیم گرفتیم تا گوشی غیر‌قابل شنودی از طریق تلفن‌های موجود ایجاد کنیم که البته این هدف هنوز در دست اقدام است.
در رپرتاژ شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل درباره حملات اخیر به زیرساخت‌های ایران گفته شد:‌استاکس‌نت، بدافزاری که به رایانه‌های صنعت هسته‌ای ایران رخنه کرد، یادتان هست؟ ایران اعتراف کرده که طی چند روز اخیر با حمله مشابهی روبه‌رو شده‌است. اما بدافزار جدید خطرناک‌تر و پیچیده‌تر است. این حمله به شبکه‌های استراتژیک و زیر‌ساختی ایران صورت گرفته‌است.

پیگیری از طریق مجامع بین‌المللی
روز گذشته این حملات از سوی وزیر ارتباطات و معاونش تأیید شد؛ حملاتی که البته به دیوار دفاعی ارتش سایبری ایران خورد تا عملیات روانی رژیم صهیونیستی خاموش شود. حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از امروز حملات پراکنده از مبدأ یک رژیم غاصب به برخی زیرساخت‌های ارتباطی ایران آغاز شده که همگی با قدرت دفع شده‌اند، گفت: این برای مردم دنیا دیگر عجیب نیست که ادعای حقوق بشر می‌کنند و ملتی را به خاک و خون می‌کشند. ادعای واهی حمله سایبری از طرف ایران می‌کنند و خود حملاتی را ترتیب می‌دهند.
محمد جواد آذری جهرمی نیز در این‌باره گفت: رژیمی که سابقه آن در به‌کارگیری سلاح سایبری در پرونده‌هایی، چون استاکس‌نت مشخص است، این بار تلاش داشت به زیرساخت‌های ارتباطی ایران صدمه وارد کند. البته به لطف هوشیاری تیم‌های فنی، دست خالی بازگشت. وی خاطر نشان کرد: این اقدام خصمانه را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم. وی در توئیت دیگری از انتخاب ایران با اکثریت آرا به عنوان عضو شورای حکام اتحادیه جهانی ارتباطات خبر داد و نوشت: «در روز آغازین بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه امریکا، پس از مدت‌ها، یک اجماع جهانی برای انتخاب ایران با رأی ۱۴۶ کشور دنیا و با رأیی بالاتر از کشور‌های پرسابقه‌ای، چون روسیه، آفریقای جنوبی، لهستان، آذربایجان شکل گرفت.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Finland
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
کارشناسان از رشد بیش از حد سریع توانایی ایران در اجرای عملیات قابل سایبری تا اندازه زیادی شگفت‌زده شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار