کد خبر: 933497
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
حضور 2 میلیون زائر در مشهد مقدس
تشرف زائران پیاده اهل سنت با حضور 1000 نفر از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی که برای چندمین سال متوالی در دهه پایانی صفر صورت می‌گیرد با شعاری واحد، پاسخی کوبنده به مخالفان اهل‌بیت (ع) و تفرقه‌افکنان میان جهان اسلام است
محمدرضا هادیلو
شاید بعد از اربعین حسینی (ع)، بزرگ‌ترین قرارگاه عاشقی مسلمین را باید در مشهدالرضا (ع) جست‌وجو کرد. جایی که در ایام پایانی ماه صفر زائران پیاده از سراسر ایران و دیگر کشور‌های اسلامی به سوی بارگاه منور رضوی رهسپار می‌شوند؛ رسمی چندین ساله که در سال‌های اخیر زائر به زائر به تعداد عاشقان امام غریبان افزوده شده و حالا در آستانه سالروز شهادت این امام همام بیش از ۵ /۱ میلیون زائر خود را به مشهد مقدس رسانده‌اند و ده‌ها هزار نفر هم با پای پیاده در راه هستند. نکته حائز اهمیت اینکه اکثر ۱۳۵ هزار زائر خارجی که از کشور‌های پاکستان، آذربایجان، ترکیه و افغانستان در مراسم اربعین شرکت کرده بودند، برای شرکت در مراسم پایانی ماه صفر به شهر مقدس مشهد سفر کرده و حدود ۲۵ هزار نفر هم از کشور افغانستان از طریق مرز دوغارون برای شرکت در این مراسم وارد خراسان رضوی شده‌اند.

خراسان رضوی حال و هوایی دارد وصف نشدنی. جایی که تمام ارگان‌ها و نهاد‌ها بسیج شده‌اند تا در این ایام میزبان شایسته برای زائران پیاده امام هشتم (ع) باشند و در این میان حرکت‌های خودجوش مردمی و خدمات‌رسانی خراسانی‌ها و به خصوص مشهدی‌ها به زائران از راه رسیده قابل تقدیر و ستایش است. زائران پیاده امام رضا (ع) از مسیر‌های متعددی و از محور‌های ورودی شهر مشهد خود را به مشهدالرضا (ع) می‌رسانند تا فعل دلدادگی و عشق به اهل بیت (ع) را در ایام پایانی دهه صفر صرف کنند و حضوری میلیونی را در کنار سایر دلدادگان اهل بیت (ع) در ایام شهادت امام رضا (ع) و پیامبر مهر و عطوفت رقم بزنند. بارگاه منور رضوی نیز مانند سال‌های گذشته خود را مهیای پذیرایی از زائران دهه آخر صفر می‌کند و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی متعددی در این میان تدارک دیده است.

بر اساس آمار‌های منتشره تا کنون بیش از ۵/ ۱ میلیون زائر خود را به مشهد مقدس رسانده‌اند و این رقم به‌جز ده‌ها هزار زائر پیاده‌ای که هنوز در راه هستند و بیش از ۱۶۰ هزار زائر خارجی که بعد از اربعین، خود را برای مراسم پایانی ماه صفر به شهر مقدس مشهد رسانده‌اند، است. نباید فراموش کنیم که تشرف زائران پیاده اهل سنت با حضور ۱۰۰۰ نفر از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی که برای چندمین سال متوالی در دهه پایانی صفر صورت می‌گیرد هم با شعاری واحد، پاسخی کوبنده به مخالفان اهل‌بیت (ع) و تفرقه‌افکنان میان جهان اسلام است.

ارائه خدمات به ۱۱ زبان مختلف

«برنامه‌های ستاد دهه آخر صفر در گستره حرم مطهر، مشهد مقدس، ملی و بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است و ۲ هزار و ۵۰۰ مبلغ در قرارگاه فرهنگی زائران پیاده به زائران خدمات فرهنگی ارائه می‌کنند.» این‌ها بخشی از حرف‌های رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی است که به «جوان» می‌گوید و ادامه می‌دهد: ««میثاق با امام» یکی از این برنامه‌ها با محوریت حضور تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالا‌های اساسی کشور برای میثاق با امام رضا (ع) و برای حمایت از مردم در برابر تهدید‌های دشمن است که در حرم مطهر برگزار می‌شود.» حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد می‌گوید: «برنامه «صلای عزا» عنوان برنامه خطبه‌خوانی شب شهادت امام هشتم (ع) است که با مشارکت معاونت سازمان هماهنگی حرم، معاونت اماکن و امور زائران و معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی طبق سنوات گذشته در حرم رضوی برگزار می‌شود. همچنین به همت مرکز امور بین‌الملل در برنامه «صلای عزا» از بیانات متولیان اعتاب مقدس خارج کشور و علمای برجسته بهره‌مند خواهیم شد. همچنین «اجتماع رضویون» با حضور جمع عظیم زائران و مجاوران به مدت دو روز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) در حرم رضوی برگزار می‌شود.»، اما برگزاری مراسمات متفاوت به زبان‌های گوناگون از جمله برنامه‌های خاصی است که امسال در مشهد مقدس به اجرا در می‌آید. به عنوان مثال برنامه «خیمه امت» یکی از برنامه‌های ابتکاری معاونت تبلیغات حرم مطهر رضوی برای اجرای مراسم سوگواری اقوام مختلف در دهه آخر صفر در حرم رضوی است. برنامه‌هایی ویژه زائران پیاده اردو و آذری زبان از جمله بخش‌های «خیمه امت» است. ویژه برنامه «زنان فاطمی سوگواران رضوی» نیز از دیگر بخش‌های «خیمه امت» است که در رواق حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود و تولیدات محتوایی در ۷۲ عنوان و ۱۱ زبان را ارائه می‌کند.

تاکسی‌های صلواتی در خدمت زائران

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی از هماهنگی‌های لازم جهت اسکان زائران دهه آخر صفر در سالن‌های ورزشی و خوابگاه‌ها خبر داد و با تأکید استاندار خراسان رضوی بر مردمی کردن ارائه خدمات، اعلام شد، از حضور مردم برای میزبانی از زائران رضوی به ویژه در آیین‌های دهه آخر صفر استقبال می‌شود. علیرضا رشیدیان اقدام شهرداری در راه‌اندازی طرح شهروند مهمان نواز را مناسب دانسته و مردمی کردن میزبانی از زائران در تمام حوزه‌ها اعم از فرهنگی و خدماتی را مورد تأکید قرار داد. وی گفت: «شهروندان می‌توانند در موضوعات مختلف همچون اسکان، تغذیه، حمل و نقل و سلامت در این پویش ثبت نام کنند و شهرداری نیز با ساماندهی آن‌ها در کمیته‌های مختلف از این ظرفیت به طور صحیح استفاده کند.» فرماندار شهرستان مشهد نیز با اشاره به اینکه این شهر برای میزبانی از زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر، بیشترین آمادگی را دارد گفت: «۵۰۰ ایستگاه صلواتی در داخل شهر مشهد و ۲۵۰ ایستگاه منتهی به شهر مشهد آماده پذیرایی و خدمت به زائران هستند.» در زمینه خدمات حمل و نقلی نیز مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد از اجرای طرح صلواتی حمل ونقل عمومی زائران در دهه آخر صفر همچون سال گذشته خبر داد. سید مهدی علوی مقدم با اشاره به اینکه مرخصی راننده‌های تاکسی در مبادی ورودی شهر، فرودگاه و اطراف حرم مطهر در ایام پایانی ماه صفر لغو می‌باشد، گفت: «۴۰۰۰ دستگاه تاکسی گردشی، ۱۰۰۰ دستگاه در مبادی ورودی شهر مشهد و ۲۰۰۰ دستگاه بی‌سیم نیز به صورت شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به زائران در این ایام هستند و در صورتی که نیاز به تاکسی‌های بیشتری نیز باشد این تعداد نیز افزایش پیدا می‌کنند.»

ایجاد ۴۵۴ مکان برای اسکان زائران توسط اوقاف

ویژه برنامه‌های دهه وقف از ۱۵ تا ۲۴ آبان ماه در امامزادگان و بقاع متبرکه خراسان رضوی برگزار می‌شود. در روز‌های شاخص این دهه به‌ویژه ایام دهه شفاعت و روز‌های پایانی ماه صفر برگزاری مراسم رحلت پیامبر اکرم (ع) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در ۸۱ بقعه، اجتماع عظیم عزاداران نبوی در ۶۶ بقعه، مراسم شهادت امام رضا (ع) در ۷۰ بقعه، قرائت زیارت از راه دور پیامبر اکرم (ص) در ۴۵ بقعه و برپایی ۶۵ ایستگاه طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی جهت خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی از جمله این برنامه‌هاست. در همین رابطه مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه ۴۵۴ مکان جهت اسکان زائران پیاده امام رضا (ع) در ایام دهه شفاعت و شهادت امام مهربانی‌ها با ظرفیت ۴۰ هزار زائر در هر شب توسط اوقاف خراسان رضوی آماده شده است، گفت: «از این تعداد ۴۰۰ مکان آن در مشهد بوده و ۵۴ مکان دیگر در جاده‌ها و مسیر‌های منتهی به مشهد که در مسیر زائران پیاده امام هشتم (ع) است قرار دارد.»

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده با اشاره به وقف علم و فناوری در استان، ادامه داد: «خراسان رضوی شروع‌کننده طرح وقف علم و فناوری بود و آن را در کل کشور جاری و ساری کرد و وقف‌های مستقل و مشارکتی زیادی در حوزه علم و فناوری در سطح استان و کشور به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به ثبت رسیده و به دنبال ملی شدن وقف علم و فناوری هستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار