کد خبر: 933390
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
صعود تاریخی بانوی شطرنج‌­باز ایرانی
مبینا علی‌نسب برای اولین‌بار به دور دوم رقابت‌های قهرمانی بانوان شطرنج‌باز جهان راه یافت.
مبینا علی‌نسب برای اولین‌بار به دور دوم رقابت‌های قهرمانی بانوان شطرنج‌باز جهان راه یافت.
مبینا علی‌نسب روز گذشته با تساوی در بازی دوم دور نخست مسابقات قهرمانی بانوان جهان مقابل الیزابت پتز آلمانی به دور دوم این رقابت‌ها صعود کرد. او پیش از این در بازی اول دور نخست مقابل این شطرنج‌باز آلمانی به برتری رسیده بود و با مجموع ۱/۵ امتیاز به دور دوم صعود کرد. این اولین صعود بانوان شطرنج ایران به دور دوم رقابت‌های قهرمانی بانوان جهان است. مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان ۲۰۱۸ از ۱۱ آبان تا دوم آذر‌ماه به میزبانی روسیه در شهر خانتی مانسیسک در حال برگزاری است. مبینا علی‌نسب، شطرنج­‌باز ۱۸ ساله بابلی پرافتخارترین ورزشکار بانوی مازندرانی است که در ورزش شطرنج برای کشور ایران بار‌ها افتخار کسب کرده است. او قهرمان مسابقات شطرنج غرب آسیا (زون ۳/۱) شد و به جام جهانی ۲۰۱۷ شطرنج راه یافت.
علی‌نسب پیش از این با اشاره به اینکه قهرمانی و نایب‌قهرمانی مسابقات آسیایی و جهانی رده سنی زیر ۱۶ سال را در اختیار دارد، گفته بود: «با قهرمانی در مسابقات غرب آسیا سهمیه جهانی مسابقات جهانی رده سنی بزرگسالان را گرفتم. البته هیچ تجربه‌ای از حضور در این رده سنی رقابت‌ها ندارم. اولین بار است که سهمیه مسابقات جهانی رده سنی بزرگسالان را گرفته‌ام و تلاش می‌کنم تا بتوانم حضوری موفق داشته باشم.» این شطرنج‌باز با بیان اینکه زیر نظر مربی ارمنستانی تمریناتش را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرده بود: «باید برای مسابقات جهانی خیلی بیشتر تمرین کنم تا بتوانم نتیجه خوبی بگیرم.»
۶۴ بازیکن از کشور‌های مختلف، برگزارکننده مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان هستند. مسابقات شطرنج قهرمانی جهان در بخش بانوان هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. علی‌نسب سال گذشته حضور در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا (تهران) صاحب سهمیه مسابقات جهانی شد. این شطرنج‌باز کشورمان با مجموع ۷/۵ امتیاز و کسب عنوان نخست، این سهمیه را دریافت کرد. در دوره گذشته مسابقات قهرمانی زنان جهان و از میان شطرنج‌بازان ایران، سارا خادم‌الشریعه موفق به کسب سهمیه شده بود. مبینا علی‌نسب تنها نماینده ایران در مسابقات امسال شطرنج زنان جهان است. وی که ریتینگ ۲۲۰۵ جهان را در اختیار دارد، بر اساس قرعه‌کشی انجام شده در دور نخست به مصاف «الیزابت پتز» از آلمان رفت. این شطرنج‌باز آلمانی با ریتینگ ۲۵۱۳ در مسابقات جهانی حاضر خواهد شد. وی در دوره پیش مسابقات، حریف آتوسا پورکاشیان بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار